Genel Bilgi
Kod | SD0540 |
Ad | Adana'da Kırsal Planlama ve Gastronomi Turizmi |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Üniversite Dersi |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. Nermin Merve YALÇINKAYA |
Dersin Amacı / Hedefi
-Kırsal peyzaj planlama, ekoturizm, kırsal turizm, agroturizm, gastronomi turizmi gibi kavramların birbirleriyle de ilişkisini ortaya koyan kuramsal çerçeveyi öğretmek. -Sürdürülebilir bir yaklaşımla Adana ilinin kırsalına ait alternatif turizm potansiyelini tartışmak. -Adana kırsalına ait ekosistem hizmetleri içerisinde yer alan ve tedarik ve kültürel hizmetlerle ilişkili bir turizm tipi olarak gastronomi turizminin kırsal planlamaya aktarılmasını irdelemek. -Gastronomi turizminin kırsalda kadın istihdamını destekleyen önemli bir araç olduğunu vurgulayarak, sektörel planlama süreçlerinin bu kapsamda yürütülmesi gerekliliğini tartışmak. -Adana ilinin özellikle kuzey dağlık bölgesi (Feke, Saimbeyli, Tufanbeyli) gastronomi turizmi ve kırsal kalkınmaya aktarılması olanaklarını tartışmak. -Adana'nın gastronomi turizminin mekansal planlara yansıtılmasını ve plan kararları hedeflerini tartışmak.
Dersin İçeriği
Dersin kapsamı genel bir çerçevede; peyzaj planlamanın temel çalışma alanlarından olan "kırsal peyzaj planlama" ve "turizm/rekreasyon planlama" konularının, Adana kenti örneğinde incelenmesini içermektedir. "Kırsal planlama" ve "turizm" gibi multidisipliner çalışma alanlarına sahip kavramlar, ders kapsamı içerisinde öncelikle kuramsal çerçeve ve mekansal planlama açısından irdelenecektir. Dersin içeriği ve işleyişi, Çukurova Üniversitesi BM Sürdürülebilir Kalkınma Çalışmaları arasında yer alan amaçlar arasından genel çerçevede 11-Sürdürülebilir Şehirler ve Topluluklar; Kırsal Kalkınmada kadın istihdamının yerini vurgulayan kapsamı ile ise 5-Toplumsal Cinsiyet Eşitliği amacı ile ilişkilendirilmiştir. Bu genel çerçevede dersin kapsamı aşağıdaki konuları kapsamaktadır. -Kırsal kalkınmanın temel araçlarından biri olan, kırsal alanların doğal ve kültürel değerlerinin sürdürülebilirliğini sağlayacak kırsal peyzaj planları ve hedefleri. -Bu planların hazırlanmasındaki en önemli planlama enstrümanları arasında, özellikle ülkemiz için tarım ve turizm sektörü yer almaktadır. Bu kapsamda, bu iki kavramı içine alan kırsal turizm çerçevesinde gastronomi turizminin değerlendirilmesi. -Ülkemiz ve Adana ilinin kırsal alanlarına yönelik turizm envanteri içerisinde gastronomi turizmi ve mekansal planlara aktarılması olanakları.
Dersin Ön Koşulu
Kaynaklar
1- Peyzaj Planlamada temel dinamikler arasında yer alan turizm, ekoturizm ve kırsal turizme yönelik hazırlanan farklı bilimsel dokümantasyonlar 2- Türkiye'de bu konuda hazırlanan üst ölçekli politika belgeleri 3- Ortak Kültür Mirası: Türkiye ile Avrupa Birliği Arasında Kültürel Mirası Koruma ve Diyalog Hibe Programı Kapsamında Desteklenen TR2016/DG/03/A2-03/300 nolu “İşlevsel Bir Diyalog Kanalı Oluşturulması Amacıyla Kültürel Bir Miras Olan Unutulmaya Yüz Tutmuş Yerel Yemeklerin Ortaya Çıkarılması” isimli proje çıktıları
Notlar
Say, N, Yalçınkaya, NM, 2018. "Evaluation of the Rural Tourism Policies for Sustainable Rural Development in Turkey," Global Review of Research in Tourism, Hospitality and Leisure Management (GRRTHLM) , vol.4, no.1, pp.597-607, 2018. Yalçınkaya NM, 2021. Adana İli-Kozan İlçesinin Ekoturizm Potansiyelinin Sürdürülebilir Turizm Yaklaşımıyla Araştırılması. Turkish Journal of Forest Science, cilt.5, sa.2, ss.1, 2021. Yalçınkaya, NM, 2021. Ağırlıklı Toplam Model Yöntemi ile Stratejik Çevresel Değerlendirmenin Sektörel Planlara Entegrasyonu Olanaklarının Araştırılması: Turizm Örneği. Mühendislik Bilimleri ve Tasarım Dergisi , 9 (4), 1106-1120. Yalçınkaya NM, 2021. Sakinşehir Kavramının Kırsal Turizm Olanaklarının Geliştirilmesine Katkısı: İzmir-Seferihisar Örneği. Uluslararası Bilimsel Çalışmalar Kongresi, İstanbul, Türkiye, 26 - 28 Temmuz 2021, ss.341-351. Yalçınkaya NM, Say N, Tokgöz G, 2018. Kentiçi Turizm Destinasyonlarına Ulaşılabilirliğin Değerlendirilmesi: Adana Örneği. III. Doğu Akdeniz Turizm Sempozyumu ``Turizmde Teknoloji ve İnovasyon, Hatay, Türkiye, 20 - 21 Nisan 2018
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Peyzaj Mimarlığı meslek disiplini çalışma alanları arasında yer alan planlama, tasarım, yönetim ve onarım temelinde; peyzaj planlama, kırsal peyzaj planlamayı kavramsal çerçevede bilir. Peyzaj planlamada önemli bir envanter olarak yemek kültürü, önemli bir aktör olarak turizm ile ilişkilendirir. |
ÖÇ02 | Peyzaj karakter alanları ile ilişkili olarak şekillenen turizm çeşitlerini ve kültürel mirasın bir çıktısı olarak şekillenen alternatif turizm çeşitlerini kuramsal çerçevede kapsamlı olarak irdeler |
ÖÇ03 | Kırsal peyzaj alanlarının ve kırsal yerleşimlerin kültürel mirası bünyesinde yer alan temel kuram ve kavramlar konusunda sahip olduğu bilgiyi farklı konulara entegre eder. |
ÖÇ04 | Adana’nın kültürel mirasının tanıtılması ve kırsal kalkınmayı destekleyici envanter analizi yürütür. |
ÖÇ05 | Sürdürülebilir şehirler ve topluluklar amacı çerçevesinde, bir kültür bileşeni ve kalkınmada önemli bir araç olan gastronominin turizme mevcut/potansiyel katkılarını Adana ölçeğinde irdeler |
ÖÇ06 | Toplumsal cinsiyet eşitliğini desteklemek adına gastronomi turizminin kırsalda kadın istihdamını destekleyen önemli bir araç olduğunu bilir. Sektörel planlama süreçlerinin bu kapsamda yürütülmesi gerekliliğini savunur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders ve işleyişi hakkında bilgi paylaşımı. Ders notları hakkında bilgilendirme. | Bilgi paketlerinin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Kırsal Peyzaj Planlamanın kuramsal çerçevede irdelenmesi. "Sürdürülebilir Şehirler ve Topluluklar" amacı ile organik ilişkisinin tartışılması | literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | "Sürdürülebilir Şehirler ve Topluluklar" amacı ile ilişkilendirilerek; kırsal peyzaj planlamada temel aktörler arasında yer alan turizm ve turizm çeşitlerinin kuramsal çerçevede incelenmesi | literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Yemek kültürünün farklı bölgelerde peyzaj karakter alanlarının çeşitliliğine (klimatolojik, topografik, biyoçeşitlilik varlığı ya da sosyolojik yönden) bağlı olarak geliştiğinden yola çıkarak, kırsal peyzajların önemli bir kültür envanteri olarak, yemek kültürünün yeri ve önemi | literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Kırsal peyzajların karakteristiğine göre şekillenen yemek kültürü ve turizm ilişkisinin irdelenmesi. Kadın istihdamının bu kapsamdaki yeri ve rolü | literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Ders notları arasında yer alan dokümantasyonlardan yararlanılarak, Adana'nın sosyo-kültürel unsuru ile şekillenen kırsal turizm çeşitliliğinin irdelenmesi-1 | literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Ders notları arasında yer alan dokümantasyonlardan yararlanılarak, Adana'nın sosyo-kültürel unsuru ile şekillenen kırsal turizm çeşitliliğinin irdelenmesi-2 | literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Ulusal çerçevede yer alan üst ölçekli politika belgelerinde yer alan kırsal kalkınmaya yönelik kararların incelenmesi ve Adana özelinde yorumlanması | literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Kırsal kalkınmanın sağlanması amacıyla, somut olmayan bir kültürel miras olarak kırsal turizm bileşenlerinin korunmasına yönelik tespit ve öneriler | literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası boyutta Adana ve Türkiye'nin kültürel mirasının tanıtımı ve yaygınlaştırılmasına yönelik araçların tanıtımı-1 | literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası boyutta Adana ve Türkiye'nin kültürel mirasının tanıtımı ve yaygınlaştırılmasına yönelik araçların tanıtımı-2 | literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Farklı meslek disiplinlerinin, kırsaldan gelen kültürel değerlere dayalı olarak, kadın istihdamına dayalı büyümenin de gözetildiği bir planlama yaklaşımı ile Adana’da kırsal kalkınma dinamiklerinin geliştirilmesine yönelik katkı ve rollerinin tartışılması | literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Ortak Kültür Mirası: Türkiye ile Avrupa Birliği Arasında Kültürel Mirası Koruma ve Diyalog Hibe Programı Kapsamında Desteklenen TR2016/DG/03/A2-03/300 nolu “İşlevsel Bir Diyalog Kanalı Oluşturulması Amacıyla Kültürel Bir Miras Olan Unutulmaya Yüz Tutmuş Yerel Yemeklerin Ortaya Çıkarılması” isimli proje hakkında bilgilendirme | literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Ortak Kültür Mirası: Türkiye ile Avrupa Birliği Arasında Kültürel Mirası Koruma ve Diyalog Hibe Programı Kapsamında Desteklenen TR2016/DG/03/A2-03/300 nolu “İşlevsel Bir Diyalog Kanalı Oluşturulması Amacıyla Kültürel Bir Miras Olan Unutulmaya Yüz Tutmuş Yerel Yemeklerin Ortaya Çıkarılması” isimli proje sonuç çıktıları | literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 68 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,72 | ||
AKTS | 3 AKTS |