Genel Bilgi
Kod | OÖ841 |
Ad | Sosyal Bilimlerde İleri Düzey Nicel Veri Analizi |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 5-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 8 AKTS |
Yerel Kredi | 5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ÖZKAN ÖZGÜN |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, lisansüstü öğrencilerin istatistik ve araştırma yöntemleri dersinde edinmiş oldukları bilgileri nicel veri analizi becerilerine dönüştürmektir. Ders ileri istatistiksel analizleri içerecek şekilde planlanmıştır.
Dersin İçeriği
Çok boyutlu ölçeklendirme, faktör analizi, diskriminant analizi, iç tutarlılık ölçümleri, MANOVA, küme analizi, log-lineer modeller ve lojistik regresyon uygulamaları yapılacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Bu dersi alabilmek için öğrencilerin yüksek lisans düzeyinde bir araştırma yöntemleri dersi almış olmalarına ek olarak nicel veri analizi ile ilgili bir ders almış olmaları gerekmektedir.
Kaynaklar
Harlow, L. L. (2023). The essence of multivariate thinking: Basic themes and methods (3rd ed.). Routledge.
Notlar
Veri setleri
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Veriye ve araştırma problemine uygun alternatif analizler arasından uygun olanları seçer |
ÖÇ02 | İleri düzey analizleri bağımsız olarak yürütür |
ÖÇ03 | İleri düzey istatistiksel analiz sonuçlarını ve çıktılarını yorumlar |
ÖÇ04 | İleri düzey analiz sonuçlarını ve yapılan yorumları değerlendirir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak okul öncesi kapsamında yer alan güncel ve ileri düzeydeki bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimlerde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini ileri düzeyde tanımlar. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanın ilişkili olduğu çeşitli disiplinler ve alt alanları arasında ilişkiler kurar, uzmanlık bilgilerini yeni ve karmaşık fikirlerin analizi, sentezi ve değerlendirmesinde kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşır ve alanıyla ilgili ileri düzeyde araştırma yapar. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilime yenilik getiren yeni bir bilimsel yöntem geliştirir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygular; bu noktada özgün bir araştırmayı tasarlar ve gerçekleştirir. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası düzeydeki okul öncesine yönelik uygulamaların eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde alanı ile ilgili bilimsel makale yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | 5 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Özgün ve disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapar. | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda bağımsız veya bir takım üyesi olarak çalışır | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni fikir ve yöntemler geliştirir. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili bilgi ve becerileri öğrencilerine kazandırmak için etkili öğretim stratejileri geliştirir ve kuramsal temelli, etkileşimli ve etik zeminde uygular. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel ve sosyal konuları eleştirel bir bakış açısıyla sorgular ve yeni bakış açılarına açıktır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Ulusal ve uluslararası tüm çalışmalarda kültürel farklılıkları göz önünde bulundurarak iletişim kurar. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanda yürüttüğü bilimsel bir çalışmaları yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanarak sunar. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimini ulusal ve uluslararası düzlemde destekler. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Derse giriş ve dersin çerçevesinin, gerekliliklerinin, değerlendirilmesinin tanıtılması | Ön hazırlık gerekmemektedir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Temel düzey istatistiksel analizlerin gözden geçirilmesi. | Ders ile ilgili okumaların ve ön alıştırmaların yapılması. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Çok boyutlu ölçeklendirme | Ders ile ilgili okumaların ve ön alıştırmaların yapılması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma |
4 | Faktör analizi | Ders ile ilgili okumaların ve ön alıştırmaların yapılması. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Gösteri, Rol Oynama, Benzetim, Beyin Fırtınası, Altı Şapka, Örnek Olay, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
5 | Küme analizi | Ders ile ilgili okumaların ve ön alıştırmaların yapılması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma |
6 | Diskriminant analizi | Ders ile ilgili okumaların ve ön alıştırmaların yapılması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma |
7 | Genel doğrusal modeller: MANOVA ve MANCOVA | Ders ile ilgili okumaların ve ön alıştırmaların yapılması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma |
8 | Ara Sınavlar | Konuların tekrarı ve sınava hazırlık. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
9 | Tekrar ölçümlü MANOVA | Ders ile ilgili okumaların ve ön alıştırmaların yapılması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma |
10 | Lojistic regresyon | Ders ile ilgili okumaların ve ön alıştırmaların yapılması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma |
11 | Hiyerarşik log-lineer modeller | Ders ile ilgili okumaların ve ön alıştırmaların yapılması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma |
12 | Hiyerarşik olmayan log-lineer modeller | Ders ile ilgili okumaların ve ön alıştırmaların yapılması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma |
13 | Artık-kalıntı analizi | Ders ile ilgili okumaların ve ön alıştırmaların yapılması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma |
14 | İleri düzey istatistiksel analiz alıştırmaları | Ders ile ilgili okumaların ve ön alıştırmaların yapılması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma |
15 | İleri düzey istatistiksel analiz uygulamaları ve yorumlanması | Ders ile ilgili okumaların ve ön alıştırmaların yapılması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuların tekrarı ve sınava hazırlık. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuların tekrarı ve sınava hazırlık. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 17 | 3 | 51 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 12 | 6 | 72 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 192 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 7,68 | ||
AKTS | 8 AKTS |