Genel Bilgi
Kod | TİB834 |
Ad | Alevilik-Bektaşiliğin Doğuşu ve Tarihsel Gelişimi |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi FATMANUR ALİBEKİROĞLU |
Dersin Amacı / Hedefi
Alevilik Bektaşiliğin doğuşu ve tarihsel gelişimi hakkında bilimsel ve tarafsız bir bakış açısı kazandırmak.
Dersin İçeriği
Alevilik-Bektaşilik kavramlarının içeriği; Alevilik-Bektaşilik arasındaki ilişki; İslam Mezhepleri Tarihi usulü açısından Alevilik-Bektaşiliğin durumu; Sistematik-teolojik boyutu, yazılı edebiyat boyutu, toplumsal boyutu ve fıkhi ve ameli boyutu; Alevi-Bektaşi kaynaklarında farklı mezhebi unsurlar; Hac-ı Bektaş Veli ve fikirleri; Alevi-Bektaşi geleneğine ait yazılı kaynaklar; Alevilik-Bektaşiliğin tarihsel seyri ve günümüzdeki durumu; Alevi-Bektaşiliğin itikadi ve ameli sahadaki görüşleri, Ehl-i Beyt sevgisinin temelleri; Alevi-Sünni din anlayışını birleştiren unsurlar ve birlikte yaşama kültürü konuları işlenecektir.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Ethem Ruhi Fığlalı, Türkiye’de Alevilik Bektaşilik, İzmir 2006; Sönmez Kutlu, Alevilik-Bektaşilik yazıları : Aleviliğin yazılı kaynakları Buyruk, Tezkire-i Şeyh Safi, Ankara : Ankara Okulu, 2006
Notlar
Ahmet Yaşar Ocak, Alevi ve Bektaşi inançlarının İslam öncesi temelleri, İstanbul : İletişim Yayınları, 2000.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Alevilik-Bektaşiliğin temel kavramlarını bilir |
ÖÇ02 | Alevilik-Bektaşiliğin temel kaynaklarını tetkik eder. |
ÖÇ03 | Alevilik-Bektaşiliğin İslam düşüncesindeki yerini kavrar. |
ÖÇ04 | Alevilik-Bektaşiliğin gelişim sürecini bilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili yayın yapmak | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak | 5 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Alevilik-Bektaşilik kavramlarının içeriği | İlgili literatürün incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Alevilik-Bektaşilik arasındaki ilişki | İlgili literatürün incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
3 | İslam Mezhepleri Tarihi usulü açısından Alevilik-Bektaşiliğin durumu | İlgili literatürün incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
4 | Sistematik-teolojik boyutu, yazılı edebiyat boyutu, toplumsal boyutu ve fıkhi ve ameli boyutu | İlgili literatürün incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
5 | Alevi-Bektaşi kaynaklarında farklı mezhebi unsurlar | İlgili literatürün incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
6 | Hacı Bektaş Veli ve fikirleri | İlgili literatürün incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
7 | Alevi-Bektaşi geleneğine ait yazılı kaynaklar I | İlgili literatürün incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
9 | Alevi-Bektaşi geleneğine ait yazılı kaynaklar II | İlgili literatürün incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
10 | Alevi-Bektaşiliğin itikadi ve ameli sahadaki görüşleri | İlgili literatürün incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Ehl-i Beyt sevgisinin temelleri | İlgili literatürün incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
12 | Alevilik-Bektaşiliğin tarihsel seyri | İlgili literatürün incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
13 | Alevilik ve Bektaşilikte Türk kültürünün İzleri | İlgili literatürün incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
14 | Alevilik-Bektaşiliğin günümüzdeki durumu I | İlgili literatürün incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
15 | Alevilik-Bektaşiliğin günümüzdeki durumu II | İlgili literatürün incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |