SD0484 Etnoornitoloji

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 0. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod SD0484
Ad Etnoornitoloji
Dönem 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz ve Bahar
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Önlisans/Lisans Dersi
Etiket ADS Alan Dışı Seçmeli Dersler (Üniversite) ÜOD Üniversite Ortak Ders
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. ÖMER TUĞRUL KARA
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. ÖMER TUĞRUL KARA (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)
Prof. Dr. ÖMER TUĞRUL KARA (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Disiplinlerarası bir bağlamda, insanların kuşlara ilişkin antropolojik, bilişsel ve dilsel bakış açılarını doğal bilimsel yaklaşımlarla ortaya koymak

Dersin İçeriği

İnsanlarla kuşlar arasındaki ilişkiyi inceler. Daha geniş anlamda kuş isimlerinin nasıl verildiğini, halk bilimi (inanç, ritüeller vb.), sanat ve edebiyat bağlamında kuşların ne şekilde algılandığını araştırır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Kara, Ö. T. (2022). Etnoornitoloji Ders Notları. Adana.

Notlar

KALIN, L. S. (1993), Türk Folklorunda Kuşlar, Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları. BARAN, İ. ve YILMAZ, İ. (1984), Ornitoloji Dersleri (Kuş Bilimi), İzmir: Ege Üniversitesi Fen Fakültesi. BONTA, M. (2010), Ethno-ornithology and Biological Conservation, S. TIDEMANN and A. GOSLER (Ed.), Ethno-Ornithology: Birds, İndigenous Peoples, Culture and Society içinde, London and Washington D C: Earthscan. CLAUSON, S. G. (1972), An Etimological Dictionary of Pre-Thirteenth Century Turkish, London: Oxford Univesity. CLEMENT, D. (1998), The Historical Foundations of Ethnobiology. Journal of Ethnobiology, 18(2), 161-187. HUNN, E. (2007), Ethnobiology in Four Phases, Journal of Ethnobiology, 27(1), 1-10. HUNN, E. S. ve BROWN, C. H. (2011). Linguistic Ethnobiology, E. N. ANDERSON (Ed.), Ethnobiology içinde (s. 319-333), Wiley-Blackwell. KİZİROĞLU, İ. (1989), Türkiye Kuşları, Ankara: O. G. M. Basımevi.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Etnozoolojinin alt bileşeni olarak etnoornitoloji kavramını tanımlar.
ÖÇ02 Etnoornitolojinin diğer alt bileşenlerle ilişkisini kavrar.
ÖÇ03 Dünyada ve Türkiyede etnoornitolojinin gelişimini kavrar.
ÖÇ04 Etnoornitoloji bağlamında kuş isimlerini değerlendirir.
ÖÇ05 Etnoornitoloji bağlamında kuşlarla ilgili halk inançlarını inceler.
ÖÇ06 Etnoornitoloji bağlamında kuşlarla ilgili ritüelleri inceler.
ÖÇ07 Etnoornitoloji bağlamında kuşlarla ilgili atasözleri, deyimleri vb. unsurları inceler.
ÖÇ08 Etnoornitoloji bağlamında kuşlarla ilgili masal ve efsaneleri inceler.
ÖÇ09 Etnoornitoloji bağlamında kuşlarla ilgili mani, tekerleme ve bilmeceleri inceler.
ÖÇ10 Örnek metin ve saha çalışmalarını inceler.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Etnozoolojinin alt bileşeni olarak etnoornitoloji kavramı Ders içeriğinin tanıtılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Etnoornitolojinin diğer alt bileşenlerle ilişkisi Ders içeriğinin tanıtılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Dünyada ve Türkiyede etnoornitolojinin tarihi gelişimi Ders içeriğinin tanıtılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Biyolojide kuşların isimlendirilmesi (Mevcut sınıflandırma) İlgili ders notlarının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Etnoornitoloji bağlamında kuşların isimlendirilmesi İlgili ders notlarının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Etnoornitoloji bağlamında kuşlarla ilgili halk inançları İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Etnoornitoloji bağlamında kuşlarla ilgili ritüeller İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
8 Ara Sınav Ara sınav Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Etnoornitoloji bağlamında kuşlarla ilgili mani, ninniler İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Etnoornitoloji bağlamında kuşlarla ilgili tekerlemeler ve bilmeceler İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Etnoornitoloji bağlamında kuşlarla ilgili kültürel kodlar İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Etnoornitoloji bağlamında edebiyatta kuşlar İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Etnoornitoloji bağlamında sanatta kuşlar İlgili kaynakların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Örnek metin araştırmaları ve saha çalışmaları (Teorik) Examination of relevant resources Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Örnek metin araştırmaları ve saha çalışmaları Saha çalışması için hazırlık Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Yarıyıl sonu sınavı Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Yarıyıl sonu sınavı Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 7 7
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 12 12
Toplam İş Yükü (Saat) 75
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,00
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 17.08.2023 10:30