ILEM806 Engellilik ve İletişim Çalışmaları

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ILEM806
Ad Engellilik ve İletişim Çalışmaları
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi ÇİĞDEM YASEMİN ÖZKAN


Dersin Amacı

Ders, öğrencilerin engellilik çalışmaları alanını tanımaları ve sağlamcı söylemi sorgulayarak engelliliğe ilişkin toplumdaki ve medyadaki sorunlu alanlara ilişkin eleştirel bakış açısı kazanmalarını amaçlamaktadır.

Dersin İçeriği

Bu derste engellilik çalışmaları ve medya çalışmaları arasındaki ilişki ele alınacaktır. Öncelikle engellilik çalışmalarının yaklaşımları bağlamında engellilik ele alınacak ve engelliliğin medyada temsili, medyadaki engelli istihdamı, medyanın engelliler için erişilebilirliği konuları üzerinde durulacaktır.

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Dikmen Bezmez, Sibel Yardımcı, Yıldırım Şentürk, Sakatlık Çalışmaları - Sosyal Bilimlerden Bakmak, Koç Üniversitesi Yayınları.

Notlar

https://www.engelliler.biz/forum/category/sakatlik-calismalari-inisiyatifi-71.html. https://www.engelsizerisim.com/kategori/eeeh-esit-erisilebilir-engelsiz-hayat-dergisi.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Engellilik çalışmaları alanındaki temel yaklaşımları ve tartışmaları tanır.
ÖÇ02 Engelli hareketleri ve engelli haklarını tanır.
ÖÇ03 Toplumsal ve kültürel anlamda engellilikle ilgili sorunları analiz edebilir.
ÖÇ04 Engellilerin medyaya erişebilirliği ve katılımının önemini kavrar.
ÖÇ05 Engellilerin medyadaki temsil biçimlerini çözümleyebilir.
ÖÇ06 Engellilerin toplum ve medya ile ilişkisine dair dönüştürücü dil ve pratiklerin oluşmasını sağlayabilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Belirsiz Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular.
PÖÇ02 Belirsiz İletişim Çalışmaları disiplinleri içerisindeki olguları açıklayabilecek kavramsal ve kuramsal yetkinliğe sahip olur. 2
PÖÇ03 Belirsiz İletişim ve medya çalışmalarına ilişkin temel metodolojik yaklaşımlara, yöntemlere, araştırma tekniklerine ve bunları uygulama ve değerlendirme bilgisine hâkimdir. 2
PÖÇ04 Belirsiz İletişim Çalışmaları alanında yerel, ulusal ve uluslararası sorunları saptar.
PÖÇ05 Belirsiz Sosyal bilimler alanındaki olguları disiplinlerarası bağlamda analiz ve sentez yapma becerisi kazanır. 5
PÖÇ06 Belirsiz İletişim çalışmaları alanında tasarladığı bir toplumsal araştırmayı raporlaştırır ve akademik kurallara uygun özgün eserler haline getirir. 5
PÖÇ07 Belirsiz Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır. Ders, konferans ve seminer verme becerisi edinir.
PÖÇ08 Belirsiz Sosyal bilimler alanında kullanılan temel kavramsal yaklaşımlar konusunda yeterli bilgiye sahip olur. 3
PÖÇ09 Belirsiz Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır
PÖÇ10 Belirsiz Bu sorunları çözümleyebilmek amacıyla uygun metodolojilerin içerisinde veri toplama, analiz tekniklerini seçer ve ampirik çalışmaları uygular. 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Giriş: Ders tanıtımı Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Engelliliğin tanımlanması Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Engellilik çalışmaları I Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Engellilik çalışmaları II Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Engelli hareketleri ve engelli hakları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Engellilik toplum ve medya Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Engelliler, eğitim, istihdam ve medya Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınavlar Okuma, araştırma Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Medyada engellilik temsilleri I Okuma, Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Medyada engellilik temsilleri II Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Erişilebilirlik ve medya Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Engelli medyası Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Dönüştürücü dil ve pratikler üzerine tartışma Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Genel değerlendirme I Okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
15 Genel değerlendirme II Okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma, araştırma Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma araştırma Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 144
Toplam İş Yükü / 25 (s) 5,76
AKTS 6 AKTS