YBP259 Geriontolojik Sosyal Hizmetler

2 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod YBP259
Ad Geriontolojik Sosyal Hizmetler
Dönem 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 2 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Ön Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Hemşire HAMİDE ŞİŞMAN
Dersin Öğretim Elemanı Hemşire HAMİDE ŞİŞMAN (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin sonunda öğrenciler 1) Yaşlılık döneminin ayırt edici özelliklerini kavrayacak 2) Yaşlıların psiko-sosyal ve ekonomik sorun ve ihtiyaçlarını saptayabilecek 3) Yaşlıların sorun ve ihtiyaçlarına yönelik var olan hizmet modellerini çeşitli boyutları ile tanımlayabilecek 4) Yaşlılara yönelik sosyal hizmet müdahalesinin aşamalarını gerçekleştirebilecek,

Dersin İçeriği

Yaşlılara yönelik verilen sosyal hizmetlerin teorik, pratik ve yasal süreçlerini içerir

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Koşar, N. (1996). Sosyal Hizmetlerde Yaşlı Refahı Alanı, Şafak Matbaacilik, Ankara.<br>

Notlar

Baykara, Yüksel, Özlem Cankurtaran Öntaş, Arzu İçağasıoğlu.”Yalnız Yaşayan Yaşlılar ve Sorunları,” 1.Ulusal Aile Hizmetleri Sempozyumu:2000’li Yıllarda Aile Hizmetleri. Ed: Aktaş M. Aliye ve Diğerleri. 330-336, Ankara:9-11 Mayıs 2001.<br>


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Yaşlı refahı alanını tanır, yaşlılara sosyal hizmet müdahalelerini açıklar.
ÖÇ02 Gerontoloji ve gerontolojik sosyal hizmeti tanımlayabilir.
ÖÇ03 Yaşlılık refahı alanındaki yasal ve örgütsel düzenlemeleri tanımlar.
ÖÇ04 Yaşlıların sosyal, fiziksel ve psikolojik değişimlerini bilir
ÖÇ05 Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilir


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bakımı ile ilgili temel kavram ve ilkeleri açıklar. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlılık, yaşlanma süreci ve yaşlanma sürecindeki değişiklikleri belirtir. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bireylerin bireysel, sosyal, kültürel farklılıklarını, özel ilgi ve gereksinimlerini dikkate alarak yaşam kalitesinin arttırılmasına yönelik temel bilgileri açıklar 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bakım hizmetlerinin yürütülmesinde toplumsal, mesleki, etik ilkeler ve yasaları ayırt eder. 5
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bakımı ile ilgili uygulamaları tanımlar. 5
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı ve bakıma muhtaç bireylerin bireysel, sosyal, kültürel farklılıklarını, özel ilgi ve gerksinimleri doğrultusunda evde ve yaşlı bakım hizmeti veren kurum ve kuruluşlarda uygun öz yaşam çevrelerini düzenleme ile ilgili uygulamaları belirtir 5
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlılıktaki fizyolojik değişiklikler ve sık görülen hastalıklara özgü beslenme ilkelerini açıklar.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çalışma ortamının sağlık ve iş güvenliği açısından düzenlemesinde ilgili uygulamaları listeler.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bireylerin sosyal rehabilitasyon gereksinimlerini ayırt eder ve planlanan girişimleri açıklar. 5
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bireylerde acil durumlarda ilk yardım tekniklerini etkili bir şekilde kullanır.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bireylerin bütüncül bakımında temel yöntem ve teknikleri etkili olarak kullanır 3
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşlı bireylerde planlanan fiziksel rehabilitasyonda temel teknikleri kullanır
PÖÇ14 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Toplumdaki yaşlı sorunlarının çözümünde bireysel ve grup olarak sorumluluk alır 5
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Kendi kendine öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla analiz eder 5
PÖÇ16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yaşlı bireylerin gereksinimlerinin karşılanması için onların tam ve doğru olarak anlaşılmalarını sağlayan etkili iletişim kurma becerisini kullanır, geriatri ekibinin diğer üyeleri ile de etkili ve sağlıklı iletişim kurar 5
PÖÇ17 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Çalışma ortamlarında alanının gerektirdiği düzeyde araç-gereç, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır
PÖÇ18 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Kendi performansı üzerinde düşünme ve gelişimi için girişimde bulunur
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Kendi alanındaki sanatsal, bilimsel etkinlikleri, toplumun ve dünyanın gündemindeki güncel olayları izler


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Sosyal Refah Kavramı ve Tarihçesi İlgili kaynaklardan konunun araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
2 Sosyal Hizmetlerin Tanımı ve Kapsamı İlgili kaynaklardan konunun araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
3 Sosyal Hizmetin Amaçları ve İşlevleri İlgili kaynaklardan konunun araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Beyin Fırtınası
4 Gerontoloji ve Gerontolojik Sosyal Hizmet Kavramsal Çerçeve. İlgili kaynaklardan konunun araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
5 Yaşlılık, Yaşlılık Dönemi Psiko-Sosyal Gelişimsel Özellikleri. İlgili kaynaklardan konunun araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
6 Yaşlılıkta Psiko Sosyal ve Ekonomik Gereksinimler ve Sorunlar. İlgili kaynaklardan konunun araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
7 Yaşlılarda Mental Bozukluklar (Depresif, Bilişsel Bozukluklar, Fobiler). İlgili kaynaklardan konunun araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Yaşlı İstismarı ve İhmali. İlgili kaynaklardan konunun araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
10 Yaşlı ve Ailesi ile Çalışma. İlgili kaynaklardan konunun araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
11 Evde Bakım Hizmetleri ve Sosyal Hizmet Uygulamaları. İlgili kaynaklardan konunun araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
12 Korunmaya Muhtaç Yaşlılar ve Sosyal Hizmet/ Huzurevlerinde Sosyal Hizmet Uygulamaları: Sorunlar ve Yeni Yönelimler. İlgili kaynaklardan konunun araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
13 Avrupa Ülkelerinde Yaşlılara Yönelik Hizmetler ve Sosyal Hizmet, Ülkemizde Yaşlı Refahı Alanı ve Yaşlılara Yönelik Politikalar İlgili kaynaklardan konunun araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
14 Yaşlılara yönelik sosyal hizmetler özelinde bakım ve bakım yönetimi İlgili kaynaklardan konununaraştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Beyin Fırtınası
15 Türkiye'de Yaşlılara Yönelik Projeler İlgili kaynaklardan konununaraştırılması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü (Saat) 54
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,16
AKTS 2 AKTS

Güncelleme Zamanı: 05.09.2023 01:42