Genel Bilgi
Kod | MTH010 |
Ad | Yalın Üretim Teknikleri ve Uygulamaları (Orta Doğu Tekstil) |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Uzaktan Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ALİ KOKANGÜL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. ALİ KOKANGÜL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Yalın Üretim, Toyota Üretim Sistemi'nin temel prensiplerine dayanan bir üretim yönetimi felsefesidir. Bu felsefe, atıl kaynakları azaltarak verimliliği attırmayı, israfı en aza indirmeyi ve müşteri odaklı bir yaklaşımı benimsemeyi amaçlar. "Yalın Üretim Teknikleri ve Uygulamaları" dersinin amacı, öğrencilere yalın üretim prensiplerini, araçları ve tekniklerini öğreterek, bu felsefeyi işletmelerde nasıl uygulayabileceklerini anlamalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Yalın Üretim Felsefesini Anlamak: Öğrencilere yalın üretimin temel prensiplerini ve felsefesini anlatarak, atıl kaynakların azaltılması, verimliliğin artırılması ve işletme süreçlerinin optimize edilmesi konularında farkındalık oluşturmak. İsrafları Tanımlamak ve Azaltmak: Öğrencilere işletme süreçlerindeki israfları (örneğin, fazla stoklar, aşırı üretim, gereksiz hareketler) tanımlama ve azaltma becerisi kazandırmak.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Yalın Üretim ve Yalın Üretime Geçiş Çalışmaları-Murat Arslandere
Notlar
Ders Sunumları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Yalın Üretim İlkeleri-israfların Tanımlanması |
ÖÇ02 | Değer Akış Analizi Değer Akış Analizi |
ÖÇ03 | 5S-Poka Yoke-Tek Nokta Dersi-Sürekli İyileştirme |
ÖÇ04 | Problem Çözme Yetkinliği-Müşteri Odaklılık-Yalın Üretim Uy ulamaları |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olur; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisini elde eder; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlayabilir; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulayabilir. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirebilir, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlayabilir, veri toplayabilir, sonuçları analiz edebilir ve yorumlama becerisine sahip olur. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda veya bireysel olarak etkin biçimde çalışma becerisine sahip olur. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisine sahip olur. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olur; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyebilir ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Etik ilkelerine uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk bilinciyle mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibi olur; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık sahibi olur. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibi olur ve mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahip olur. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Meslek hayatında etkili iletişimin gücünden faydalanabilir ve gelişmeleri doğru yorumlama becerisine sahip olur. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Makine, zaman, bilgi ve para içeren entegre sistemleri tasarlama, geliştirme, uygulama ve iyileştirme becerisine sahip olur. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Maliyet, çevre, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik ve politik sorunlar gibi gerçekçi koşullar ve kısıtlar altında, modern tasarım, yöntemlerini uygulayarak, karmaşık ürün, süreç, iş, sistem tasarımı yapma, geliştirme, uygulama ve iyileştirme becerisine sahip olur. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Yalın Üretim Felsefesi | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Gemba ve İsraf Analizi | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Problem Çözme Teknikleri | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Kaizen | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Kaizcn Uygulamaları | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Poka Yoke ve Tek Nokta Dersi | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | 5S ve Uygulamaları | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Ders Notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Yalın Oyun ve Oyun Tabanlı Öğrenme Teknikleri | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | SMED Tek Dakikada Kalıp Değişimi | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Değer Akış Haritalama | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Kanban | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Otonom Bakım | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Yalın Üretim Teknikleri ile ilgili Vaka Analizi Çalışması | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Yalın Üretim Teknikleri ile ilgili Vaka Analizi Çalışması 2 | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders Notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders Notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,00 | ||
AKTS | 4 AKTS |