Genel Bilgi
Kod | MTH011 |
Ad | Davranış Bilimleri (Kimtek) |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 1 AKTS |
Yerel Kredi | 1 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Belirsiz |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Uzaktan Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HİKMET YETER ÇOĞUN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. HİKMET YETER ÇOĞUN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Davranışların nedenleri ve davranışı etkileyen faktörler konusunda temel bilgi kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Davranış bilimlerini oluşturan bilim dalları Sosyal statü, rol davranışı ve örgüt Tutumlar ve tutum ölçme teknikleri Algılama Toplumsal kurumlar (Aile, ekonomi, eğitim, din ve siyasal) Toplumsal değişme ve kentleşme Kişilik, kuramları ve savunma mekanizmaları Toplum ve toplumsal yapı, gruplar, normlar Kültür, özellikleri, işlevleri Toplumsallaşma süreci Gelişme dönemleri, ruh sağlığı ve uyum Toplumsal tabakalaşma ve hareketlilik Öğrenme teorileri ve örgüt ilişkisi İletişim ve örgüt açısından önemi, stres ve stresle başa çıkma, liderlik, motivasyon, zaman yönetimi, gençlik ve yaşlılıkta davranış, hasta hekim iletişimi ve etik, sosyal etki ve uyma, cinsel taciz, toplumsal cinsiyet,
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Güney S. (2016) Davranış bilimleri. Nobel Akedemik Yayıncılık. ISBN: 978-605-133-508-7 Sungur Zerrin, Kırel Çiğdem (2013) Davranış Bilimleri I. T.C. Anadolu Üniversitesi Yayınları No. 173, Açıköğretim Fakültesi Yayınları No. 75, Eskişehir. Zencirkıran Mehmet (2016). Davranış Bilimleri. Dora basın yayın dağıtım. Bursa Stephen P. Robbins, Timothy A. Judge. (2015). Örgütsel Davranış. Çev.Ed. Erdem İnci. Nobel Yayınları,
Notlar
Güney S. (2016) Davranış bilimleri. Nobel Akedemik Yayıncılık. ISBN: 978-605-133-508-7
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Davranış bilimlerini oluşturan bilim dallarını öğrenebilir |
ÖÇ02 | Sosyal statü, rol davranışı ve örgüt Tutumlar ve tutum ölçme tekniklerini öğrenebilir |
ÖÇ03 | Toplumsal değişme ve kentleşme Kişilik, kuramları ve savunma mekanizmalarıni öğrenebilir |
ÖÇ04 | Toplum ve toplumsal yapı, grupları ve normları anlayabilir |
ÖÇ05 | Gelişme dönemleri, ruh sağlığı ve uyumu anlayabilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan türleri ve ırklarını öğrenir, yapısal, işlevsel ve davranış özelliklerini tanır(anatomik, histolojik, fizyolojik, biyokimyasal vb). | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı hayvan türleri, yetiştirme şekilleri ve beklenen verim özellikleri doğrultusunda sağlıklı yetiştiricilik için bakım-beslenme alternatiflerini belirler ve amaca uygun besleme programları hazırlar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hastalıkların tanı ve tedavi protokollerini belirler. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hastalıklardan korunma ve tedavi amacıyla kullanılacak kimyasal ve biyolojik maddeler ile bunların üretim teknolojileri konusunda temel bilgileri öğrenir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan ırkları arasında verim değerlendirmeleri yapar, gerektiğinde ıslah çalışması yapabilecek düzeyde seleksiyon, melezleme, suni tohumlama bilgisini tekrarlar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvancılık işletmeleri için en uygun yönetim planlamalarını yapar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvan ve hayvan sahiplerinin hakları konusunda bilgi sahibidir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan tüketimi için üretilen hayvansal gıdaların ve/veya bileşiminde hayvansal ürün bulunan gıdaların hijyenik üretim, imalat, tüketime sunuluş ve satışlarında yeterli teknoloji bilgisine sahiptir. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Veteriner Hekimliğe ilişkin ulusal ve uluslararası kanun ve yönetmelikleri öğrenir. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Veteriner Hekimliği eğitimi süresince edindiği bilgileri kullanarak ve temel hekimlik ilkelerini gözeterek, hayvancılık işletmeleri, hayvansal gıda üretimi yapan işletmeleri yönetir. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvanlarda olması muhtemel her türlü hastalığı klinik olarak tanır, bu amaca yönelik olarak tanı yöntemlerini kullanır, gerektiğinde tanı materyallerini alır ve yetkili laboratuarlara gönderir ve/veya test eder, hekimliğin tüm yöntemlerini kullanarak (tanı yöntemleri sonuçlarını yorumlama, ilaç ya da operatif uygulamalar gibi) tanısı konulan hastalıkların tedavisini yapar. Bulaşıcı hastalıkların kontrolü amacıyla biyogüvenlik dâhil gerekli önlemleri alır. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kuramsal olarak belirlenen bakım-besleme protokollerini hazırlar ve kullanır. İşletme ve bölge düzeyinde özellikleri göz önünde bulundurarak, ekonomik yetiştiricilik için gerekli uygulamaları yapar. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan tüketimi için üretilen hayvansal gıdaların ve/veya bileşiminde hayvansal ürün bulunan gıdaların üretimlerini denetler ve tüketime sunulan nihai gıda maddelerinin sağlık kontrolünü yapar. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yetki ve sorumlulukların farkında olarak mesleğini icra etme bilincine sahip olur. Bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alır, alınan görevi becerileri doğrultusunda yerine getirir. | 3 |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanı dışındaki problemlerde diğer uzmanlar ile işbirliği içinde, ekip üyesi olarak çözüme katkıda bulunur. Mesleki paydaşlarla iletişim de olarak, bölgesel veya ulusal düzeydeki ortak sorunlara çözüm üretme çabasındadır. | 5 |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel bilgiyi üretme ve kullanıma sokma metotlarını kavrar. Kazandığı bilgi ve becerileri eleştirel yolla değerlendirerek, alanı ile ilgili edinmesi gereken yeni bilgileri ve bilgi kaynaklarını belirler ve öğrenim gereksinimlerini gidereceği etkinliklere katılır. | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Meslek kurul ve kuruluşlarında alanı ile ilgili görevler alır. Mesleki yetenek ve yetkilerinden yola çıkarak toplum bilinciyle sosyal projeler planlar ve hayata geçirir. Halk ve hayvan sağlığını ilgilendiren konularda ilgili kurullarda sorunun tanımlanması ve çözüm önerilerine ilişkin bilgiler verir ve etkinlikler düzenler. | 2 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanındaki mesleki gelişimini devam ettirir ve sosyal ilişkileri kurabilecek düzeyde (en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyi) en az bir yabancı dili kullanabilir. En az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile mesleki uygulamalar ve sosyal ilişkiler düzeyinde ihtiyaç duyulabilecek diğer teknolojik araçları kullanır. Dünya gündemini yakından takip eder, olaylara duyarlıdır. | 4 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Ülke ve bölge ihtiyaçlarının bilincinde olur, gerektiği takdirde bunları uygulamalarında rehber edinir. İnsan, hayvan ve hayvan sahibinin hakları konusunu tanımlar ve hayvan refahını tüm uygulamalarında gözetir. Hekimlik mesleğinin gereği olan etik değerlere sahiptir, bu değerleri gerektiğinde savunur. İş yeri ve beraberinde çalışan personel açısından iş güvenliği kavramlarına hâkim olur, uygulama ve savunma yeterliliğine sahip olur. Çevre sağlığı kurallarının bilincindedir ve doğayı korumaya yönelik uygulamaları yapar. Çevre, veteriner halk sağlığı ve zoonozlar konularında duyarlı olur. | 1 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Veteriner hizmetleri ile ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır; bilimsel teknik ve yöntemleri inceler, sonuçları yorumlar; sorunlara yönelik analiz veya yöntem kurgular; elde ettiği verilere göre çözüm ve/veya tedavi alternatifi sunar. Veteriner hizmetleri ile ilgili olarak güncellenen mevzuatları takip eder ve gerektiğinde kullanır. | |
PÖÇ21 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hayvanların fizyolojik ve fizyopatolojik durumlarını kavramsal ve olgusal olarak değerlendirebilir. | |
PÖÇ22 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Hayvan hastalıklarının laboratuvar sonuçlarını (hematolojik, biyokimyasal, EKG, EEG, EMG vb.) değerlendirir, elde ettiği verilere dayalı olarak doğru tanı, teşhis ve tedavi metotlarını uygular. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Davranış bilimlerini oluşturan bilim dalları | Ders Slaytları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Sosyal statü, rol davranışı ve örgüt oluşumlarının etkileri | Ders Slaytları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Tutumlar ve tutum ölçme teknikleri | Ders Slaytları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Çevremizi algılama ve çeşitleri | Ders Slaytları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Toplumsal kurumlar (Aile, ekonomi, eğitim, din ve siyasal) ve davranışa etkileri | Ders Slaytları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Toplumsal değişme ve kentleşmenin davranışa etkileri | Ders Slaytları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Kişilik, kuramları ve savunma mekanizmaları | Ders Slaytları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Ders Slaytları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Davranış biliminde toplum ve toplumsal yapı, gruplar, normlar | Ders Slaytları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Davranış biliminde kültür, özellikleri, işlevleri | Ders Slaytları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Davranış biliminde toplumsallaşma ve süreci | Ders Slaytları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Davranış biliminde gelişme dönemleri, ruh sağlığı ve uyum | Ders Slaytları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Öğrenme teorileri ve örgüt ilişkisi | Ders Slaytları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | İletişim ve örgüt açısından önemi, stres ve stresle başa çıkma | Ders Slaytları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Liderlik, motivasyon, zaman yönetimi, gençlik ve yaşlılıkta davranış | Ders Slaytları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Hasta hekim iletişimi ve etik, sosyal etki ve uyma, cinsel taciz, toplumsal cinsiyet | Ders Slaytları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders Slaytları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 1 | 2 | 2 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 1 | 2 | 2 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 4 | 4 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 16 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | ,64 | ||
AKTS | 1 AKTS |