İTS826 Memlûkler ve Bilim

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod İTS826
Ad Memlûkler ve Bilim
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Aygül DÜZENLİ


Dersin Amacı

Bu dersin Memlûklerde bilim tarihine ilişkin kavramsal becerilerinin geliştirilmesi, bilimin serüveni ve önce gelen isimleri medeniyet ve kültürlere göre değişkenliği gibi konularda temel bilgi sahibi edinmelerini sağlamaktır. Bu sayede bilimsel gelişmelerin sevdirilmesi için alt yapı oluşturulması esas alınmıştır.

Dersin İçeriği

Memlûk devletinde bilime duyulan ilgi, Memlûk ulemâ sınıfının kuruluşu, Memlûk eğitim kurumları, Memlûk Devleti'nin kuruluşundan itibaren öne çıkmış bilim adamları, medreseler, Memlûk bilim zihniyeti, Memlûk bilim zihniyetindeki değişim hakkında bilgi sahibi olunması

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu yoktur

Kaynaklar

Düzenli, Aygül, “İbn Tağrîberdî (1470)”, İslam Medeniyetinde Bilim Öncüleri Tarih (ed. Cahit Külekçi), İstanbul: Mana Yayınları, 2021, s. 143-147. Ayaz, Fatih Yahya, Memlükler (1250-1517), İstanbul: İsam Yayınları, 2015. Yiğit, İsmail, Memlükler 648-923/1250-1517, İstanbul: Kayıhan Yayınları, 2015. Ortaçağ'da Bilim ve İslam Medeniyeti" - Aydın Sayılı. "Bilim Tarihi" - Erol Akçay. "İslam Bilim ve Teknoloji Tarihine Giriş" - Salim Ayduz. "Ortaçağ İslam Dünyasında Bilim ve Eğitim" - Ekmeleddin İhsanoğlu. "İslam Astronomisi ve Matematiksel Mirası" - Mustafa Kaçar. "İslam Tıp Kültürü ve Bilimi" - İsmail Erunsal. Memlükler ve İslam Dünyası'nda Bilim ve Eğitim" - Ekmeleddin İhsanoğlu. Memlük Sultanlığı'nda Din ve Kültür" - Hasan Kayalı. "Memlük Sultanlığı'nda Sağlık ve Tıp" - Cihan Aktaş.

Notlar

Müslümanlarda Tarih-Coğrafya Yazıcılığı- Ramazan Şeşen


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Öğrenciler, bilim tarihinin farklı medeniyetlerdeki gelişimlerine şahit olacaklardır
ÖÇ02 Öğrenciler, İslâm, Memlük ve Türk kültüründeki bilimsel gelişmeler hakkında bilgi edineceklerdir
ÖÇ03 Öğrenciler, İslam dünyasında gelişen bilimsel gelişmeler hakkında bilgi edineceklerdir
ÖÇ04 Öğrenciler, bilimsel gelişmelerin kökenleri ve nedenleri hakkında bilgi edineceklerdir
ÖÇ05 Öğrenciler tarihi olayları analiz etmede analitik bir bakış açısı kazanacaklardır


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Belirsiz Alanıyla ilgili çağdaş yerli ve yabancı yayınları takip edebilme becerisine ulaşır. 3
PÖÇ02 Belirsiz Alanıyla ilgili problemlere eleştirel bir zihniyet ve bakış açısı ile yaklaşabilir. 4
PÖÇ03 Belirsiz Doktora seviyesinde elde ettiği bilgileri yeniden yorumlayabilme ve üretebilme yetisine sahip olur. 5
PÖÇ04 Belirsiz Bilimsel çalışmalarında ele aldığı konuyu kurgulama ve mantıksal çerçevede kompoze edebilme becerisini kazanır. 3
PÖÇ05 Belirsiz Doktora seviyesinde bilimsel çalışmaları elde etmede ve kullanmada modern teknolojik imkanlardan faydalanabilme (basılı, görsel ve işitsel vb.) yeteneğini elde eder. 2
PÖÇ06 Belirsiz Bu bilimsel faaliyetleri gerçekleştirirken bilimsel, kültürel ve ahlaki değerleri koruyabilme ve bunları içselleştirebilme kabiliyetini haiz olur. 4
PÖÇ07 Belirsiz İlahiyat bilimleri ve diğer bilim dallarından istifade ederek disiplinler arası yaklaşımlara açık olur. 3
PÖÇ08 Belirsiz İslâm tarihi ve sanatları alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı ekip üyesi ve bağımsız olarak yürütebilme becerisini kazanır. 3
PÖÇ09 Belirsiz İslam kültür ve medeniyetinin ilim, tarih, sanat, musiki ve edebiyatıyla bir bütün olduğunu kavrar. 4
PÖÇ10 Belirsiz İslam Tarihi Sanatları Bölümünün alt bilim dalları İslam Tarihi, Türk İslam Edebiyatı, Türk İslam Sanatları ve Türk Dini Musikisi alanlarında ortak bilgi ve yeterliklere sahiptir. 2
PÖÇ11 Belirsiz Alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ekiple çalışma becerilerini kullanır. 2
PÖÇ12 Belirsiz İslam Tarihi ve Sanatları Bölümü'nün alt bilim dalları ile ilgili temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir.
PÖÇ13 Belirsiz Bilimsel faaliyetlerini etik kurallara uygun biçimde sürdürür. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Bilim kavramı ve türevleri hakkında bilgiler ve doğuşu Sunum Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
2 Memlükler İmparatorluğu'nun Kuruluşu ve Bilim Ortamı Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
3 Memlük Medreseleri ve Eğitim Sistemi Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak book Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
4 Memlük Bilim Adamları ve Filozofları Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
5 Memlük Tıp ve Sağlık Bilimleri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
6 Memlük Matematik ve Astronomi Geleneği Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
7 Memlük Kimya ve Doğa Bilimleri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
8 Ara Sınavlar Yazılı Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Memlük Mimarlık ve Şehir Planlaması Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
10 Technological Advancements in the Mamluk Period Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
11 Memlük Sanat ve Bilim İlişkisi Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
12 Memlüklerde Dil ve Edebiyat Bilimleri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
13 Memlüklerde İslam Bilim Mirası ve Arapça Edebiyatı Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
14 Memlüklerde Kitap Yazım ve Kopyalama Sanatı Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
15 Memlüklerde Bilim ve Din İlişkisi Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS