İTS818 Memlûk Asrında Din - Devlet İlişkileri

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod İTS818
Ad Memlûk Asrında Din - Devlet İlişkileri
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Aygül DÜZENLİ


Dersin Amacı

Memlûkler döneminin ulemâsı ile yöneticileri arasındaki ilişkinin mahiyeti hakkında ilk elden, tutarlı ve doğru bilgiler elde etmektir. Bu bağlamda elde edilen bu veriler ışığında dönemin askerî, siyasî ve sosyal olaylarına karşı âlimlerin tutumları ve bunun iktidar sahipleri üzerindeki etkileri, ulemânın adlî/hukukî görevlerindeki hükümlerine iktidarın müdahalesi ve bu müdahalenin ulemâ üzerindeki yansımaları tespit edilmesidir

Dersin İçeriği

Memlûk Devleti’nde, iktidar ile ulemâ arasındaki ilişkilerin mahiyeti ve süreç içerisindeki gelişiminin incelenmesi.

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu yoktur

Kaynaklar

Düzenli, Aygül, “İktidar-Ulemâ İlişkileri Bağlamında İzzeddîn b. Abdüsselâm”, Mütefekkir VIII/13 (2021), s. 211-233. Aktan, Ali, “Memlûklerde Saltanat Değişikliği Usulü”, Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, IX (1990), s. 270-279. Atmaca, Esra, Halep’te İlmî Hayat: Memlûkler Döneminde (1250-1517), İstanbul: Ensar Neşriyat, 2016. Ayalon, David, “Bahrî Mamlûks, Burjî Mamlûks-Inadequate Names for the Two Reigns of the Mamlûk Sultanate”, Târîh, I (1990), s. 3-53. Ayaz, Fatih Yahya- Eren Alibekiroğlu, Fatmanur, “Memlük Devletinde Sultan ve Emîrlerin Hanefîliğe İlgisi”, İBAD Sosyal Bilimler Dergisi, V (2019), s. 284-296. Ayaz, Fatih Yahya, “Memlük Sultanlarından Seyfeddin Ebû Bekir ve Alaeddin Küçük Dönemlerinde (741-742/1341) Büyük Emîrler Arasındaki Mücadeleler”, Dinî Araştırmalar, IX/27 (2007), s. 247-273. Ayaz, Fatih Yahya, Memlükler (1250-1517), İstanbul: İsam Yayınları, 2015. Bozbaş, Fatiha, “Eyyûbî ve Memlûklu Dönemi Mısır’ında Fukâha-Siyâsî Otorite İlişkisi”, Necmettin Erbakan Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, II/2 (2020), s. 95-103.

Notlar

Erol, Burak Gani, “Memlûkler Döneminde Başkadıların Tayin ve Azillerindeki Usulsüzlükler”, Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, XV/I (2020), s. 179-193.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Memlûkler döneminde siyaset ve toplum arasındaki iç içe geçmiş ilişkiyi kavramak
ÖÇ02 Siyaset felsefesi kavramları üzerinden düşünmek ve eleştirel düşünceyi geliştirmek
ÖÇ03 Mekânsal/kentsel siyasete ilişkin yerel vakaları tartışmak
ÖÇ04 Olayı kavram ve kuramlar üzerinden yorumlama, kuramla ilişkilendirme veya kuramla çatışma


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Belirsiz Alanıyla ilgili çağdaş yerli ve yabancı yayınları takip edebilme becerisine ulaşır. 4
PÖÇ02 Belirsiz Alanıyla ilgili problemlere eleştirel bir zihniyet ve bakış açısı ile yaklaşabilir. 5
PÖÇ03 Belirsiz Doktora seviyesinde elde ettiği bilgileri yeniden yorumlayabilme ve üretebilme yetisine sahip olur. 5
PÖÇ04 Belirsiz Bilimsel çalışmalarında ele aldığı konuyu kurgulama ve mantıksal çerçevede kompoze edebilme becerisini kazanır. 5
PÖÇ05 Belirsiz Doktora seviyesinde bilimsel çalışmaları elde etmede ve kullanmada modern teknolojik imkanlardan faydalanabilme (basılı, görsel ve işitsel vb.) yeteneğini elde eder. 3
PÖÇ06 Belirsiz Bu bilimsel faaliyetleri gerçekleştirirken bilimsel, kültürel ve ahlaki değerleri koruyabilme ve bunları içselleştirebilme kabiliyetini haiz olur. 3
PÖÇ07 Belirsiz İlahiyat bilimleri ve diğer bilim dallarından istifade ederek disiplinler arası yaklaşımlara açık olur. 2
PÖÇ08 Belirsiz İslâm tarihi ve sanatları alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı ekip üyesi ve bağımsız olarak yürütebilme becerisini kazanır. 3
PÖÇ09 Belirsiz İslam kültür ve medeniyetinin ilim, tarih, sanat, musiki ve edebiyatıyla bir bütün olduğunu kavrar. 3
PÖÇ10 Belirsiz İslam Tarihi Sanatları Bölümünün alt bilim dalları İslam Tarihi, Türk İslam Edebiyatı, Türk İslam Sanatları ve Türk Dini Musikisi alanlarında ortak bilgi ve yeterliklere sahiptir. 1
PÖÇ11 Belirsiz Alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ekiple çalışma becerilerini kullanır. 2
PÖÇ12 Belirsiz İslam Tarihi ve Sanatları Bölümü'nün alt bilim dalları ile ilgili temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir.
PÖÇ13 Belirsiz Bilimsel faaliyetlerini etik kurallara uygun biçimde sürdürür. 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Memlûk Saltanat Sistemi Sunum Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
2 Memlük Toplum Yapısı ve Sınıflar Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
3 Memlük İktidarının Kurumsal Yapısı Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
4 Memlük Dönemindeki Alimler ve Ulema Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
5 İslam Hukuku ve Şeriatın Günlük Yaşama Etkisi Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
6 İktidar ve Ulema Arasındaki Temel Etkileşimler Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
7 Fetva Kurumları ve Karar Alma Süreçleri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
8 Ara Sınavlar Yazılı sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 İslam Dini Sembollerle İktidarın İlişkisi Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
10 Memlük Sultanları'nın Dini Meşruiyeti Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
11 Memlük Sultanlığı'nda İktidar ve Ulemanın Ortak Çıkarları Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
12 Memlük Sultanlığı'nda Ulemanın Politik Rolü Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
13 İktidarın Dini Legitimasyon Stratejileri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
14 Memlük Sultanları ve Şeriatın Uygulanması Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
15 İktidarın Din Politikaları ve Ulemanın Tepkileri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS