Genel Bilgi
Kod | İTS814 |
Ad | Siyer ve Kaynakları |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ALİ HATALMIŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Siyer ve kaynakları hakkında bilgi vermek
Dersin İçeriği
Hz. Peygamber'in hayatı ve yaşadığı ortam ve bunlara dair kaynakların tanıtımı
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
1. Muhammed Hamidullah, İslam peygamberi: hayatı ve faaliyeti / 1423/2002; çev. Salih Tuğ . 6. bs. İstanbul: İrfan Yayınevi, 2003. 2. İbrahim Sarıçam, Hz. Muhammed ve Evrensel Mesajı, Ankara : Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 2017. 3. Eyüp Baş, Son Peygamber Hz. Muhammed, Ankara : Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, 2023. 4. Şaban Öz, İlk siyer kaynakları ve müellifleri. İstanbul : İslam Tarih, Sanat ve Kültürünü Araştırma Vakfı [İSAR], 2008. 5. Yakup Akyürek. VII/XIII. Yüzyılda Siyer Yazıcılığı, İstanbul Samer Yayınları, 2020.
Notlar
1. Mehmed Emin Yıldırım. Tarihi ve Sosyal Yapısıyla Siyer Coğrafyası, SAMER Yay. İstanbul, 2020. 2. Mehmed Emin Yıldırım. Alemlere Rahmet Hz. Muhammed,AMER Yay. İstanbul, 2011.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hz. Muhammed’in hayatını yazarken kullanılabilecek temel kaynak türlerini bilir. |
ÖÇ02 | Tarih metodolojisinin temel konularını bilir. |
ÖÇ03 | Hz. Muhammed’in hayatına dair bilimsel nitelikli araştırmaları tanır. |
ÖÇ04 | Hz. Muhammed’in peygamberliği döneminde meydana gelen olayları kronolojik olarak sıralar. |
ÖÇ05 | İslâm tarihi boyunca Siyer kaynakları ve yazıcılığı hakkında bilgi sahibi olur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Belirsiz | Alanıyla ilgili çağdaş yerli ve yabancı yayınları takip edebilme becerisine ulaşır. | 3 |
PÖÇ02 | Belirsiz | Alanıyla ilgili problemlere eleştirel bir zihniyet ve bakış açısı ile yaklaşabilir. | 2 |
PÖÇ03 | Belirsiz | Doktora seviyesinde elde ettiği bilgileri yeniden yorumlayabilme ve üretebilme yetisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ04 | Belirsiz | Bilimsel çalışmalarında ele aldığı konuyu kurgulama ve mantıksal çerçevede kompoze edebilme becerisini kazanır. | 3 |
PÖÇ05 | Belirsiz | Doktora seviyesinde bilimsel çalışmaları elde etmede ve kullanmada modern teknolojik imkanlardan faydalanabilme (basılı, görsel ve işitsel vb.) yeteneğini elde eder. | |
PÖÇ06 | Belirsiz | Bu bilimsel faaliyetleri gerçekleştirirken bilimsel, kültürel ve ahlaki değerleri koruyabilme ve bunları içselleştirebilme kabiliyetini haiz olur. | 1 |
PÖÇ07 | Belirsiz | İlahiyat bilimleri ve diğer bilim dallarından istifade ederek disiplinler arası yaklaşımlara açık olur. | 2 |
PÖÇ08 | Belirsiz | İslâm tarihi ve sanatları alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı ekip üyesi ve bağımsız olarak yürütebilme becerisini kazanır. | 3 |
PÖÇ09 | Belirsiz | İslam kültür ve medeniyetinin ilim, tarih, sanat, musiki ve edebiyatıyla bir bütün olduğunu kavrar. | 2 |
PÖÇ10 | Belirsiz | İslam Tarihi Sanatları Bölümünün alt bilim dalları İslam Tarihi, Türk İslam Edebiyatı, Türk İslam Sanatları ve Türk Dini Musikisi alanlarında ortak bilgi ve yeterliklere sahiptir. | 2 |
PÖÇ11 | Belirsiz | Alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ekiple çalışma becerilerini kullanır. | |
PÖÇ12 | Belirsiz | İslam Tarihi ve Sanatları Bölümü'nün alt bilim dalları ile ilgili temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir. | 2 |
PÖÇ13 | Belirsiz | Bilimsel faaliyetlerini etik kurallara uygun biçimde sürdürür. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tarih ve Tarih ilminin önemi, Tarih ilminin Konusu | Tarih araştırmalarında usul / Mübahat S. Kütükoğlu . -- 2. bs. -- İstanbul : Kubbealtı Neşriyat, 1991. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
2 | Hz. Muhammed'e kadar gelen ve Kur'an-ı Kerim'de adı geçen peygamberler | Peygamberler tarihi: Kur’an-ı Kerim ve hadis kaynakları ışığında. / İsmail Yiğit. -- İstanbul : Kayıhan Yayınları, 2004. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
3 | İslam tarihinin kaynakları | İslam tarihinin kaynakları ve araştırma metodları. / Seyyide İsmail Kaşif ; çev. Mehmet Şeker, Rıza Savaş, Ramazan Şimşek. -- İzmir : İzmir İlahiyat Vakfı, 1997. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
4 | Kur'an-ı Kerim'in ve Hadis'in İslam tarihinin kaynağı olması bakımından önemi | KUR'ÂN'IN TARİHİ KAYNAK DEĞERİ (Doktora Tezinden Makale), Belkıs ÖZSOY DEMİRAY | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
5 | Hz. Muhammed öncesi Araplar ve Arap Yarımadası | İslam öncesi Arap tarihi. / M. Şemsettin Günaltay, 1381/1961 ; sdl. Mehmet Mahfuz Söylemez. -- Ankara : Ankara Okulu, 2006. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
6 | Hz. Muhammed'in peygamberliğine kadar olan yaşamı ve İslam'ın Mekke dönemi | Eyüp Baş, Son Peygamber Hz. Muhammed, Ankara : Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, 2023. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
7 | Hz. Muhammed ve Medine Dönemi | Yiğit, İsmail Hz. Peygamber (s.a.v)’in Medine Dönemi Faaliyetleri, Vahyin Nüzulünün 1400. Yılında Hz. Muhammed (s.a.v) -Milletlerarası İlmi Toplantı-, 2011, s. 169-188. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınavlar | İşlenen konulardan ödevlendirme | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Hz. Muhammed'in kişiliği, ahlakı, getirdiği ahlaki sistem | İbrahim Sarıçam, Hz. Muhammed ve Evrensel Mesajı, Ankara : Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 2017. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Beyin Fırtınası |
10 | Aile reisi olarak Hz. Muhammed, Eşleri ve Çocukları | İbrahim Sarıçam, Hz. Muhammed ve Evrensel Mesajı, Ankara : Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 2017. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
11 | Hz. Muhammed ve toplumsal alanda getirdiği yenilikler | Mehmed Emin Yıldırım. Alemlere Rahmet Hz. Muhammed, SAMER Yay. İstanbul, 2011. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
12 | Hz. Muhammed ve adalet anlayışı | Muhammed Hamidullah, İslam peygamberi: hayatı ve faaliyeti / 1423/2002; çev. Salih Tuğ . 6. bs. İstanbul: İrfan Yayınevi, 2003. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Hz. Muhammed ve Devlet Adamlığı | Muhammed Hamidullah, İslam peygamberi: hayatı ve faaliyeti / 1423/2002; çev. Salih Tuğ . 6. bs. İstanbul: İrfan Yayınevi, 2003. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
14 | Hz. Muhammed ve çağrısının o günkü dünyadaki yansımaları | Eyüp Baş, Son Peygamber Hz. Muhammed, Ankara : Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, 2023. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
15 | Siyer yazıcılığı ve ilk Siyer kaynakları | 1. Şaban Öz, İlk siyer kaynakları ve müellifleri. İstanbul : İslam Tarih, Sanat ve Kültürünü Araştırma Vakfı [İSAR], 2008. 2. Yakup Akyürek. VII/XIII. Yüzyılda Siyer Yazıcılığı, İstanbul Samer Yayınları, 2020. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yıl sonu sınavlarına kadar konulara çalışmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yıl sonu sınavlarına kadar konulara çalışmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |