Genel Bilgi
Birim | ABDİ SÜTCÜ SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU |
Anestezi | |
Kod | SHS115 |
Ad | Psikoloji ve Davranış Bilimleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. ŞENAY DAĞILGAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. ŞENAY DAĞILGAN
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Öğr. Gör. ŞENAY DAĞILGAN (Güz) (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders, insan ve davranışlarını ele alır. Bütüncül sağlık bakımı açısından sağlık hizmeti alan bireyler ve davranışlarını, ve gerek toplumda gerekse çalışma ortamında diğer bireyleri tanıma ve anlayabilmeyi sağlayarak verimli çalışmasını olanaklı kılan bilgileri kazanmayı hedeflemektedir.
Dersin İçeriği
Bu ders kapsamında; davranışların temel kaynakları olan ihtiyaçlar, güdüler, davranışın diğer psikodinamik temelleri, fizyolojik psikoloji, benliğin savunma mekanizmaları, psikoseksüel kişilik gelişimi, psikososyal kişilik gelişimi, kişilik ve benlik, kendini tanıma, algılama, duygulanım sürecinde değişiklik konuları ele alınacaktır
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Öğr. Gör. Şenay Dağılgan ders notları. FİZYOLOJİK PSİKOLOJİ -Davranışın Nörolojik Temelleri- / Foundations of Behavioral Neuroscience.Neil R. 8. basım Carlson Çeviri Editörü: Muzaffer Şahin Nobel Akademik Yayıncılık
Notlar
http://megep.meb.gov.tr/mte_program_modul/moduller/Psikoloji Beyin Nasıl Çalışır? Ödtü Yayınevi 2018 Editör: Prof. Peter Abrahams Berak Ç. Yeğen. Yüksekokullar için Fizyoloji. Yüce Yayım Vander. 2010 İnsan Fizyolojisi. Güven Bilimsel. Guyton ve Hall. 2017 Tıbbi Fizyoloji. Elsevier Güneş Tıp Kitabevi
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Davranışı ve güdüyü açıklar, davranışın temel kaynakları olan ihtiyaçları ve güdüleri listeler |
ÖÇ02 | İd, ego, süperego, bilinç, bilinçöncesi ve bilinçdışı kavramlarını ve işlevlerini açıklar |
ÖÇ03 | Davranışı etkileyen savunma mekanizmalarını listeler |
ÖÇ04 | Psikolojinin nörolojik temellerini ve fizyolojisini açıklar. |
ÖÇ05 | Psikoseksüel ve Psikososyal Kişilik Gelişimi kuramlarını ve bu kuramlara göre kişilik gelişimi aşamalarındaki değişiklikler ve etkilerini açıklar |
ÖÇ06 | Kişilik, karakter, benlik kavramlarını ayırt eder |
ÖÇ07 | Kendini Tanıma becerisi gösterir |
ÖÇ08 | Algı ve algıda yanılmaları açıklar |
ÖÇ09 | Duygulanım sürecinin nasıl gerçekleştiğini ve duyguyu etkileyen işlevsel olmayan düşüncelerin nasıl değiştirileceğini açıklar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsanların anatomik, fizyolojik yapısını ayırt eder ve organ sistemlerinin anestezi uygulamaları ile olan ilişkisini açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anestezi uygulaması sırasında vücuttaki temel hemodinamik parametrelerin izlenmesi ve sıvı replasmanı, kan ve kan ürünleri transfüzyonu hakkında temel bilgileri tanımlar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kardiyopulmoner resüsitasyonu, yoğun bakım prensiplerini ve reanimasyonda en sık görülen hastalıkları tanır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dezenfeksiyon, sterilizasyon ve hijyen konusunda temel bilgileri açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anestezi cihazının çalışma mekanizması ve bakımı ile ilgili basamakları listeler. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Monitörizasyon yöntemlerini açıklar | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Anestezi uygulaması sırasında ve sonrasında bir hastanın izlenme parametrelerini tanır, ortaya çıkabilecek komplikasyonları açıklar. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Anestezi uygulaması öncesinde, sırasında ve sonrasında yapılacak işlemleri ve kullanılacak ilaç ve malzemeleri kliniğin protokollerine uygun bir şekilde planlar. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uygulanacak Anestezi yöntemi basamaklarını listeler. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sterilizasyon, dezenfeksiyon ve hijyen kurallarının uygular. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Anestezi polikliniğinde hastaları istenen şekilde hazırlar. | 5 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel monitörizasyon yöntemlerini uygular, ileri monitörizasyon gereçlerini hazırlar. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uygulanacak Anestezi yöntemi basamaklarına uygun olarak, hekim tarafından istenilen şekilde ilaç ve hasta hazırlığını yapar ve uygular. | 2 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Anestezi cihazlarının kalibrasyon ve bakımlarını düzenli yapar/yaptırır ve en verimli şekilde çalışmalarını sağlar. | |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Genel ve bölgesel anestezi uygulaması sırasında ve ameliyat sonrası hastayı tek başına takip ederek anestezi derinliği ve yaşamsal parametreleri sürekli izler | |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Anestezik ilaçların komplikasyonlarını hızla hekime haber verir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mezun olduktan sonra öğrendiği bilgileri kendi bilgileri ile eleştirel bir şekilde değerlendirme becerisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olarak hastalar ve sağlık çalışanları ile etkin iletişim kurar. | 4 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | En az bir yabancı dili alanındaki gelişmeleri izleyebilecek yeterlikte kullanır. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışma ortamında sağlık ve iş güvenliğine ilişkin önlemleri alır |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş, Amaç ve Öğrenim Hedefleri | İlgili konuyu kaynak kitaplardan ve internet sitelerinden okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Davranışların Temel Kaynakları Olan İhtiyaçlar, Güdüler,İd, ego, superego, | İlgili konuyu kaynak kitaplardan ve internet sitelerinden okumak | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
3 | Psikolojinin Nörolojik Temelleri | İlgili konuyu kaynak kitaplardan ve internet sitelerinden okumak | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası |
4 | Fizyolojik Psikoloji I Sinir sistemi | İlgili konuyu kaynak kitaplardan ve internet sitelerinden okumak | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası |
5 | Fizyolojik Psikoloji II Nörotransmitterler, iletim | İlgili konuyu kaynak kitaplardan ve internet sitelerinden okumak | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası |
6 | Benliğin Savunma Mekanizmaları | İlgili konuyu kaynak kitaplardan ve internet sitelerinden okumak | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası, Benzetim |
7 | Psikoseksüel Kişilik Gelişimi | İlgili konuyu kaynak kitaplardan ve internet sitelerinden okumak | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınav | İlgili konularının tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Psikososyal Kişilik Gelişimi | İlgili konuyu kaynak kitaplardan ve internet sitelerinden okumak | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası, Grup Çalışması |
10 | Kişilik ve Benlik | İlgili konuyu kaynak kitaplardan ve internet sitelerinden okumak | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası |
11 | Kendini Tanıma II | İlgili konuyu kaynak kitaplardan ve internet sitelerinden okumak | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası |
12 | Algılama I | İlgili konuyu kaynak kitaplardan ve internet sitelerinden okumak | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası, Anlatım |
13 | Algılama II | İlgili konuyu kaynak kitaplardan ve internet sitelerinden okumak | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası, Altı Şapka |
14 | Duygulanım Sürecinde Değişiklik | İlgili konuyu kaynak kitaplardan ve internet sitelerinden okumak | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası |
15 | Genel Değerlendirme | İlgili konuyu kaynak kitaplardan ve internet sitelerinden okumak | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili konularının tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili konularının tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |