Genel Bilgi
Kod | TBP213 |
Ad | Bitki Biyoteknolojisine Giriş |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HAKAN ÖZKAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. HAKAN ÖZKAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bitki biyoteknolojisinin temel kavram ve prensiplerini öğrenir
Dersin İçeriği
Biyoteknolonin tanımı ve sınıflandırılması, in vitro kültür esasları, bitki Hücre ve doku kültürlerinin beslenmesi ve besi ortamları, in vitro tozlama ve dölleme, embriyo kültürü, mersistem, sürgün ucu ve tomurcuk kültürü, kallus kültürü, hücre kültürü, protoplast kültürü, haploid bitki üretimi, somaklonal varyasyon, somatik melezleme, bitkilerde gen transferi
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Hatipoğlu, R. 2008. Bitki Biyoteknolojisi. Ç.Ü. Ziraat Fakültesi Genel Yayın No:190, ders Kitapları NO: A-58
Notlar
Özcan, S., Gürel, ve Babaoğlu, M. 2001. Bitki Biyoteknolojisi I. Selçuk Ünivrsitesi Vakfı Yayınları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Biyoteknolojinin tanımı ve kapsamını bilir |
ÖÇ02 | Bitki biyoteknolojisinin günümüzdeki uygulamalarını bilir |
ÖÇ03 | Bitkilerde uygulanan in vitro kültür tekniklerini bilir |
ÖÇ04 | Bitkilerde uygulanan genetik manipulasyon tekniklerini bilir |
ÖÇ05 | Bitki biyotekolojisi-biyogüvenlik ilişkisini bilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, Temel Bilim ve Temel Mühendislik Alanı ile Ziraat Mühendisliği Alanlarında yeterli kuramsal bilgilere sahip olur. | |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarla Bitkileri temel alanı ve ayrıca tahıllar, yemeklik tane baklagiller, endüstri bitkileri, çayır mera yem bitkileri ve enerji bitkilerini tanır, bu bitkilerin fizyolojisi, yetiştirilmesi, biyoteknolojik çalışmaları, organik tarımı, ıslahı ve yeni çeşit geliştirme konularındaki sorunlar ve çözüm yolları üzerinde bilgi sahibi olur. | 4 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tarla Bitkileri ile ilgili arazi çalışmasını yapar, Tarla ekim ve dikim planı tasarlar, kurar, uygular ve işletir. Araştırma sonuçlarını, değerlendirir ve yorumlar. | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Tarla Bitkileri tarımında istenen düzeyde verim ve kalitenin elde edilmesini olumsuz etkileyebilecek çevresel, biyolojik, teknik, üretim sistemi ve ekonomik sorunların kaynağını bulur, bitki ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilir, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarla Bitkileri ve Ziraat Mühendisliği alanıyla ilgili konularda Tarla Bitkilerinin tohumluk üretimi ve sorunları, kaliteli tohumluğun geliştirilmesi ve ürün depolanması hakkında deneyim kazanır, meslekte kullanılan standartlar hakkında bilgi edinir. Sorunların çözümüne yönelik olarak disipline özgü takım çalışması yapabilir. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tarla bitkilerinde genetik kaynakların tespiti ve korunması ve çoğaltma yöntemleri konularında deneyim kazanır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi edinir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Tarla Bitkileri alanındaki yeni bilgileri elde etme, araştırma, değerlendirme, rapor yazma, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme ve uygulayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat alma ve verme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tarla Bitkilerinin sulanması, gübrelenmesi, hastalık ve zararlılarının tanımlaması, mekanizasyonu, hasat sonrası depolama, vb. gibi disipline özgü konularda yaşam boyu öğrenme, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahiptir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tarla Bitkileri ve Ziraat Mühendisliği alanlarında etik ilkelere uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında farkındalık sahibidir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ziraat Mühendisliği ile ilgili uygulamalarda proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibidir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ziraat Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık sahibidir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Biyoteknolojinin tanımı ve kapsamı | Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Bitki biyoteknolojisinin tanımı ve tarihi gelişimi | Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Transgenik bitki tarımının durumu | Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Bitkilerde uygulanan biyoteknolojik yöntemlerin sınıflandırılması | Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | İn-Vitro kültür esasları | Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Embriyo kültürü | Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | İn-Vitro tozlama ve dölleme teknikleri | Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Hücre kültürü | Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Meristem kültürü | Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Haploid bitki üretimi | Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Somaklonal varyasyon | Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Protoplast kültürü | Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Somatik melezleme | Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Gen transferi | Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav için hazırlık yapılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav için hazırlık yapılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |