Genel Bilgi
Kod | TBP355 |
Ad | Bitkisel Gen Kaynakları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. LEYLA SEZEN TANSI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. LEYLA SEZEN TANSI
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Prof. Dr. SALİHA KIRICI (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Bitkisel gen kaynaklarının teşhisi, toplanması, korunması ve sürdürülebilir kullanımının kuramsal kavramı ve tekniklerini kavrar
Dersin İçeriği
Bitkisel gen kaynakları ve yayılma merkezleri, gen kaynakları üzerine insan faktörü , doğal afetler ve şehirleşmenin etkisi, bitki genetik kaynakları ve biyoçeşitlilik, bitki gen kaynaklarının korunması, endemik bitkiler kültür bitkisi olan ve olmayan bitkilerin gen kaynaklarının korunması ve sürdürülebilir kullanımı, bitkisel gen kaynaklarının kullanımı ve korunması konusundaki in-situ ve ex-situ koruma tekniklerindeki yenilikler, veritabanı ve iletişim ağı, Bitki toplama kuralları.
Dersin Ön Koşulu
ön koşul yok
Kaynaklar
AW Ebert · 2021 .Plant Biodiversity and Genetic Resources | MDPI Bookshttps://www.mdpi.com › books › book › 3885-plant-bi... plant genetic resource books from www.mdpi.com
Notlar
The status and role of genetic diversity of trees for the conservation and management of riparian ecosystems: A European experts' perspective F Alimpić, J Milovanović, R Pielech… - Journal of Applied …, 2022 - Wiley Online Library
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bitkisel gen kaynaklarının teşhisi, toplanması, korunması, kayıt altına alınması ve sürdürülebilir kullanımının kuramsal kavramı ve tekniklerini öğrenmek |
ÖÇ02 | Genetik kaynakların kullanımı, korunması ,toplanması ve depolanması için yöntem ve teknikleri tanımlamak ve uygulamak |
ÖÇ03 | Hem in situ (miili parklar) hemde ex situ ( gen bankası,kolleksiyon bahçesi, arboretum) koleksiyonlarında kültürü yapılan veya yapılmayan bitkilerde genetik varyasyon anlayışını yakalama, değerlendirme bilgi ve becerisini edinmek |
ÖÇ04 | Biyoçeşitlilik, biyogüvenlik , genetik erozyon ve bitkisel gen kaynakları ile ilgili ulusal yapı ve uluslar arası tüzükler konusunda uzmanlaşmak ve network ile kuruluşlar arası iletişim kurabilmek |
ÖÇ05 | Bitkilerin gen ve yayılma merkezlerini ve endemik bitkilerin önemini, bitki formasyonlarını ve bitki gruplarını öğrenmek |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, Temel Bilim ve Temel Mühendislik Alanı ile Ziraat Mühendisliği Alanlarında yeterli kuramsal bilgilere sahip olur. | |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarla Bitkileri temel alanı ve ayrıca tahıllar, yemeklik tane baklagiller, endüstri bitkileri, çayır mera yem bitkileri ve enerji bitkilerini tanır, bu bitkilerin fizyolojisi, yetiştirilmesi, biyoteknolojik çalışmaları, organik tarımı, ıslahı ve yeni çeşit geliştirme konularındaki sorunlar ve çözüm yolları üzerinde bilgi sahibi olur. | 3 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tarla Bitkileri ile ilgili arazi çalışmasını yapar, Tarla ekim ve dikim planı tasarlar, kurar, uygular ve işletir. Araştırma sonuçlarını, değerlendirir ve yorumlar. | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Tarla Bitkileri tarımında istenen düzeyde verim ve kalitenin elde edilmesini olumsuz etkileyebilecek çevresel, biyolojik, teknik, üretim sistemi ve ekonomik sorunların kaynağını bulur, bitki ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilir, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarla Bitkileri ve Ziraat Mühendisliği alanıyla ilgili konularda Tarla Bitkilerinin tohumluk üretimi ve sorunları, kaliteli tohumluğun geliştirilmesi ve ürün depolanması hakkında deneyim kazanır, meslekte kullanılan standartlar hakkında bilgi edinir. Sorunların çözümüne yönelik olarak disipline özgü takım çalışması yapabilir. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tarla bitkilerinde genetik kaynakların tespiti ve korunması ve çoğaltma yöntemleri konularında deneyim kazanır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi edinir. | 4 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Tarla Bitkileri alanındaki yeni bilgileri elde etme, araştırma, değerlendirme, rapor yazma, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme ve uygulayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat alma ve verme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tarla Bitkilerinin sulanması, gübrelenmesi, hastalık ve zararlılarının tanımlaması, mekanizasyonu, hasat sonrası depolama, vb. gibi disipline özgü konularda yaşam boyu öğrenme, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahiptir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tarla Bitkileri ve Ziraat Mühendisliği alanlarında etik ilkelere uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında farkındalık sahibidir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ziraat Mühendisliği ile ilgili uygulamalarda proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibidir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ziraat Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık sahibidir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bitkisel gen kaynakları ve yayılma merkezleri | Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Biyoçeşitlilik tanımı, biyoçeşitliliğin kaybı ve ve tehditi, genetik erozyon | Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Biyoçeşitliliğn korunması, onarımı ve karlılığı, tohum bankaları ve gen bankaları sistemleri | Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Bitkisel gen kaynaklarının kullanımı ve korunması ile ilgili uluslar arası anlaşmalar, iletişim ağı ve kuruluşlar | Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Ender (rare), tehlike altında (endangered) ve tehdit (threatened) altındaki bitkiler ve nesli tükenme ile tehdit sınırını belirleyen kriterler, IUCN kırmızı liste kriterleri | Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Genetik çeşitliliğin önemi, yaşaması ve adaptasyonu, geleneksel tarımsal uygulamalarının çeşitlilik ve koruma stratejilerine etkisi | Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Bitki gen kaynaklarının koruma ve muhafazası ve bitki toplamanın kuralları | Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | In-situ korumanın yöntem ve teknikleri | Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
10 | ex situ korumanın yöntem ve teknikleri | Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Bitkisel gen kaynakları içerisindeki yeni yada çok bilinmeyen bitkilerin tespiti, önemi ve incelenme nedenleri | Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Bitkisel gen kaynakları üzerine sel, deprem, yangın ve hortum gibi doğal afetlerin, göç tarım alanlarının açılması gibi insan faktörünün ve şehirleşme gibi modernleşmenin etkileri | Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Bitkisel gen kaynaklarının farklı uygulamalarda kullanımını sağlayan materyalin özelliklerini içeren değerlendirme bilgileri | Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Türkiyenin bitkisel gen kaynakları içerisinde endemik bitkilerin önemi ve kullanımı ve korunması | Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Türkiye bitkisel gen kaynağı çalışmaları | Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |