TBP355 Bitkisel Gen Kaynakları

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TBP355
Ad Bitkisel Gen Kaynakları
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. LEYLA SEZEN TANSI
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. LEYLA SEZEN TANSI (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)
Prof. Dr. SALİHA KIRICI (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bitkisel gen kaynaklarının teşhisi, toplanması, korunması ve sürdürülebilir kullanımının kuramsal kavramı ve tekniklerini kavrar

Dersin İçeriği

Bitkisel gen kaynakları ve yayılma merkezleri, gen kaynakları üzerine insan faktörü , doğal afetler ve şehirleşmenin etkisi, bitki genetik kaynakları ve biyoçeşitlilik, bitki gen kaynaklarının korunması, endemik bitkiler kültür bitkisi olan ve olmayan bitkilerin gen kaynaklarının korunması ve sürdürülebilir kullanımı, bitkisel gen kaynaklarının kullanımı ve korunması konusundaki in-situ ve ex-situ koruma tekniklerindeki yenilikler, veritabanı ve iletişim ağı, Bitki toplama kuralları.

Dersin Ön Koşulu

ön koşul yok

Kaynaklar

AW Ebert · 2021 .Plant Biodiversity and Genetic Resources | MDPI Bookshttps://www.mdpi.com › books › book › 3885-plant-bi... plant genetic resource books from www.mdpi.com

Notlar

The status and role of genetic diversity of trees for the conservation and management of riparian ecosystems: A European experts' perspective F Alimpić, J Milovanović, R Pielech… - Journal of Applied …, 2022 - Wiley Online Library


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Bitkisel gen kaynaklarının teşhisi, toplanması, korunması, kayıt altına alınması ve sürdürülebilir kullanımının kuramsal kavramı ve tekniklerini öğrenmek
ÖÇ02 Genetik kaynakların kullanımı, korunması ,toplanması ve depolanması için yöntem ve teknikleri tanımlamak ve uygulamak
ÖÇ03 Hem in situ (miili parklar) hemde ex situ ( gen bankası,kolleksiyon bahçesi, arboretum) koleksiyonlarında kültürü yapılan veya yapılmayan bitkilerde genetik varyasyon anlayışını yakalama, değerlendirme bilgi ve becerisini edinmek
ÖÇ04 Biyoçeşitlilik, biyogüvenlik , genetik erozyon ve bitkisel gen kaynakları ile ilgili ulusal yapı ve uluslar arası tüzükler konusunda uzmanlaşmak ve network ile kuruluşlar arası iletişim kurabilmek
ÖÇ05 Bitkilerin gen ve yayılma merkezlerini ve endemik bitkilerin önemini, bitki formasyonlarını ve bitki gruplarını öğrenmek


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik, Temel Bilim ve Temel Mühendislik Alanı ile Ziraat Mühendisliği Alanlarında yeterli kuramsal bilgilere sahip olur.
PÖÇ02 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tarla Bitkileri temel alanı ve ayrıca tahıllar, yemeklik tane baklagiller, endüstri bitkileri, çayır mera yem bitkileri ve enerji bitkilerini tanır, bu bitkilerin fizyolojisi, yetiştirilmesi, biyoteknolojik çalışmaları, organik tarımı, ıslahı ve yeni çeşit geliştirme konularındaki sorunlar ve çözüm yolları üzerinde bilgi sahibi olur. 3
PÖÇ03 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Tarla Bitkileri ile ilgili arazi çalışmasını yapar, Tarla ekim ve dikim planı tasarlar, kurar, uygular ve işletir. Araştırma sonuçlarını, değerlendirir ve yorumlar.
PÖÇ04 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Tarla Bitkileri tarımında istenen düzeyde verim ve kalitenin elde edilmesini olumsuz etkileyebilecek çevresel, biyolojik, teknik, üretim sistemi ve ekonomik sorunların kaynağını bulur, bitki ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilir, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tarla Bitkileri ve Ziraat Mühendisliği alanıyla ilgili konularda Tarla Bitkilerinin tohumluk üretimi ve sorunları, kaliteli tohumluğun geliştirilmesi ve ürün depolanması hakkında deneyim kazanır, meslekte kullanılan standartlar hakkında bilgi edinir. Sorunların çözümüne yönelik olarak disipline özgü takım çalışması yapabilir.
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Tarla bitkilerinde genetik kaynakların tespiti ve korunması ve çoğaltma yöntemleri konularında deneyim kazanır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi edinir. 4
PÖÇ07 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Tarla Bitkileri alanındaki yeni bilgileri elde etme, araştırma, değerlendirme, rapor yazma, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme ve uygulayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat alma ve verme becerisine sahip olur.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Tarla Bitkilerinin sulanması, gübrelenmesi, hastalık ve zararlılarının tanımlaması, mekanizasyonu, hasat sonrası depolama, vb. gibi disipline özgü konularda yaşam boyu öğrenme, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahiptir.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Tarla Bitkileri ve Ziraat Mühendisliği alanlarında etik ilkelere uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında farkındalık sahibidir.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Ziraat Mühendisliği ile ilgili uygulamalarda proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibidir.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Ziraat Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık sahibidir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Bitkisel gen kaynakları ve yayılma merkezleri Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Biyoçeşitlilik tanımı, biyoçeşitliliğin kaybı ve ve tehditi, genetik erozyon Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Biyoçeşitliliğn korunması, onarımı ve karlılığı, tohum bankaları ve gen bankaları sistemleri Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Bitkisel gen kaynaklarının kullanımı ve korunması ile ilgili uluslar arası anlaşmalar, iletişim ağı ve kuruluşlar Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Ender (rare), tehlike altında (endangered) ve tehdit (threatened) altındaki bitkiler ve nesli tükenme ile tehdit sınırını belirleyen kriterler, IUCN kırmızı liste kriterleri Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Genetik çeşitliliğin önemi, yaşaması ve adaptasyonu, geleneksel tarımsal uygulamalarının çeşitlilik ve koruma stratejilerine etkisi Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Bitki gen kaynaklarının koruma ve muhafazası ve bitki toplamanın kuralları Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınav sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 In-situ korumanın yöntem ve teknikleri Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
10 ex situ korumanın yöntem ve teknikleri Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Bitkisel gen kaynakları içerisindeki yeni yada çok bilinmeyen bitkilerin tespiti, önemi ve incelenme nedenleri Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Bitkisel gen kaynakları üzerine sel, deprem, yangın ve hortum gibi doğal afetlerin, göç tarım alanlarının açılması gibi insan faktörünün ve şehirleşme gibi modernleşmenin etkileri Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Bitkisel gen kaynaklarının farklı uygulamalarda kullanımını sağlayan materyalin özelliklerini içeren değerlendirme bilgileri Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Türkiyenin bitkisel gen kaynakları içerisinde endemik bitkilerin önemi ve kullanımı ve korunması Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Türkiye bitkisel gen kaynağı çalışmaları Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 03.05.2024 05:41