Genel Bilgi
Kod | ZFS316 |
Ad | Tarla Bitkileri Hastalıkları ve Mücadele |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ALİ ERKILIÇ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. Doç. Dr. DAVUT SONER AKGÜL (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Önemli tarla bitkileri hastalıkları, simptomları ve mücadele yöntemleri konularında bilgi sahibi olurlar
Dersin İçeriği
Tarla bitkilerinde hastalıklara neden olan fungal,bakteriyel ve viral hastalık etmenleri, yaşam döngüleri, bitkiler üzerinde oluşturdukları simptomlar, yayılışı ve ekonomik önemi ve bu hastalıklarla mücadele yöntemleri ile ilgili bilgiler vermek
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
TAGEM Zirai Mücadele Teknik Talimatları, 2008 Katırcıoğlu, Z., 2020. Tarla Bitkileri Hastalıkları. Ankara Üniv. Zir. Fak., Ankara
Notlar
Gill, B.S., 2010. Edit: Bockus W. W, Bowden R.L., Hunger R.M., Morrill W.L., Murray T.D., Smiley R.W., Buğday Hastalık ve Zararlıları Özetleri, Baskı: 1-86.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ziraat mühendisliği, Tarla bitkileri yetiştiriciliği ve ıslahı alanlarında bilgi sahibi olma. |
ÖÇ02 | Ziraat mühendisliği, Tarla bitkileri yetiştiriciliği ve ıslahı uygulamalarında problemleri saptama, tanımlama ve çözme. |
ÖÇ03 | Tarla bitkileri ile ilgili temel kavramları sentezleme becerisi kazanma. |
ÖÇ04 | Ziraat mühendisliği ile ilgili sorunları tanıma, karar verme ve çözümleme konularında inisiyatif kullanma. |
ÖÇ05 | Sürdürülebilir tarım, çevre ve doğal kaynakların korunması, biyolojik çeşitlilik ve bitki gen kaynaklarının muhafazası konularında bilinç kazanma. |
ÖÇ06 | İklim ve toprağı en iyi şekilde kullanabilecek, bitkisel üretim sağlama yeteneği kazanma. |
ÖÇ07 | Tarla bitkileri ıslahı ve biyoteknolojisi konularının temel esaslarını öğrenme. |
ÖÇ08 | Ziraat mühendisliği, Tarla bitkileri yetiştiriciliği ve ıslahı uygulamalarında modern teknik araçları seçme ve kullanma. |
ÖÇ09 | Amaca uygun araştırma denemesi kurabilme ve sonuçları bilimsel yöntemlerle yorumlayabilme özelliği kazanma. |
ÖÇ10 | Bireysel ve ekip çalışması yapabilme yeteneğini kazanma. |
ÖÇ11 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğini benimseme. |
ÖÇ12 | Alanıyla ilgili etkili ve sağlıklı iletişim kurmak ve iletişim teknolojilerini kullanma. |
ÖÇ13 | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
ÖÇ14 | Meslek etiğine saygılı olma. |
ÖÇ15 | Ziraat mühendisliği ile ilgili mevzuata ve yönetim sistemlerine hakim olma. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, Temel Bilim ve Temel Mühendislik Alanı ile Ziraat Mühendisliği Alanlarında yeterli kuramsal bilgilere sahip olur. | |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarla Bitkileri temel alanı ve ayrıca tahıllar, yemeklik tane baklagiller, endüstri bitkileri, çayır mera yem bitkileri ve enerji bitkilerini tanır, bu bitkilerin fizyolojisi, yetiştirilmesi, biyoteknolojik çalışmaları, organik tarımı, ıslahı ve yeni çeşit geliştirme konularındaki sorunlar ve çözüm yolları üzerinde bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tarla Bitkileri ile ilgili arazi çalışmasını yapar, Tarla ekim ve dikim planı tasarlar, kurar, uygular ve işletir. Araştırma sonuçlarını, değerlendirir ve yorumlar. | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Tarla Bitkileri tarımında istenen düzeyde verim ve kalitenin elde edilmesini olumsuz etkileyebilecek çevresel, biyolojik, teknik, üretim sistemi ve ekonomik sorunların kaynağını bulur, bitki ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilir, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarla Bitkileri ve Ziraat Mühendisliği alanıyla ilgili konularda Tarla Bitkilerinin tohumluk üretimi ve sorunları, kaliteli tohumluğun geliştirilmesi ve ürün depolanması hakkında deneyim kazanır, meslekte kullanılan standartlar hakkında bilgi edinir. Sorunların çözümüne yönelik olarak disipline özgü takım çalışması yapabilir. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tarla bitkilerinde genetik kaynakların tespiti ve korunması ve çoğaltma yöntemleri konularında deneyim kazanır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi edinir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Tarla Bitkileri alanındaki yeni bilgileri elde etme, araştırma, değerlendirme, rapor yazma, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme ve uygulayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat alma ve verme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tarla Bitkilerinin sulanması, gübrelenmesi, hastalık ve zararlılarının tanımlaması, mekanizasyonu, hasat sonrası depolama, vb. gibi disipline özgü konularda yaşam boyu öğrenme, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahiptir. | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tarla Bitkileri ve Ziraat Mühendisliği alanlarında etik ilkelere uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında farkındalık sahibidir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ziraat Mühendisliği ile ilgili uygulamalarda proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibidir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ziraat Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık sahibidir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tarla bitkileri hastalıkları ve mücadele giriş | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
2 | Patateste Kuru Çürüklük, Kahverengi Çürüklük, Rhizoctonia, Sap Çürüklüğü, Tozlu Uyuz Hastalıkları, ekonomik önemi ve yayılışı, hastalık Belirtileri, hastalık etmenlerinin biyolojileri ve hastalıklarla mücadele yöntemleri | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
3 | Buğdayda Sarı Pas, Kahverengi Pas, Kara Pas, Tahıl Küllemesi hastalıkları, ekonomik önemi ve yayılışı, hastalığın belirtileri, bu hastalık etmenlerinin biyolojileri ve hastalıklarla mücadele yöntemleri | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
4 | Buğdayda Septoria Yaprak Leke, Rastık, Sürme, Çökerten, Çavdar Mahmuzu hastalıkları, ekonomik önemi ve yayılışı, hastalık belirtileri, hastalık etmenlerinin biyolojileri ve hastalıkla mücadele yöntemleri | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
5 | Arpa Ağ Leke, Yaprak Leke, Yaprak Çizgili Leke, Kök Boğazı Çürüklüğü hastalıkları, ekonomik önemi ve yayılışı, hastalık belirtileri, hastalık etmenlerinin biyolojileri ve bu hastalıklarla mücadele yöntemleri | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
6 | Mısırda Kök ve Kök Boğazı Hastalıkları, Rastık, Pas ve Yanıklık Hastalıkları, Ekonomik Önemi ve Yayılışı, Hastalık Belirtileri, Hastalık Etmenlerinin Biyolojileri ve Bu Hastalıklarla Mücadele Yöntemleri | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
7 | Pamukta Fide Çürüklüğü, Köşeli Yaprak Leke, Rhizoctonia, Pas ve Verticillium Solgunluğu hastalıkları, ekonomik önemi ve yayılışı, hastalık belirtileri, hastalık etmenlerinin biyolojileri ve bu hastalıkla mücadele yöntemleri. | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
8 | Ara Sınav | Ara sınava kadar işlenmiş konuları verilen ders notu ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
9 | Yerfıstığında Cercospora Yaprak Leke, Kök Boğazı Çürüklüğü, Beyaz Çürüklük, Erken Yanıklık, Rhizoctonia Kök Boğazı Yanıklığı ve Pas Hastalıkları, ekonomik önemi ve yayılışı, hastalık belirtileri, hastalık etmeninin biyolojileri ve hastalıklarla mücadele yöntemleri | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
10 | Ayçiçeğinde Mildiyö, Pas, Beyaz Çürüklük, Rhizoctonia, Tabla ve Sap Çürüklüğü, Verticillum Solgunluk hastalıkları, ekonomik önemi ve yayılışı, hastalık belirtileri, hastalık etmenlerinin biyolojileri ve hastalıklarla mücadele yöntemleri | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
11 | Pancarda Cercospora Yaprak Leke, Çökerten, Külleme, Beyaz Çürüklük, Yaş Çürüklük, Ramularia Yaprak Leke Hastalıkları, ekonomik önemi ve yayılışı, hastalık belirtileri, hastalık etmenlerinin biyolojileri ve hastalıklarla mücadele yöntemleri. | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
12 | Pancarda Phoma Yaprak Leke, Rhizoctonia Kök Çürüklüğü, Verticillium ve Fusarium Solgunluğu, Alternaria Yaprak Leke ve Rhizomania Kök Sakallanması hastalıkları ekonomik önemi ve yayılışı hastalık belirtileri, hastalık etmenlerinin biyolojileri ve hastalıklarla mücadele yöntemleri | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
13 | Soya Fasülyesinde Beyaz Çürüklük, Cercospora Yaprak Leke, Pas, Antraknoz, Fusarium ve Verticillium Solgunluğu hastalıkları ekonomik önemi ve yayılışı hastalık belirtileri, hastalık etmenlerinin biyolojileri ve hastalıklarla mücadele yöntemleri. | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
14 | Çeltikte Yanıklık, Gövde Çürüklüğü, Bakteriyel Yaprak Yanıklığı ve Kın Yanıklığı Hastalıkları ekonomik önemi ve yayılışı hastalık belirtileri, hastalık etmenlerinin biyolojileri ve hastalıklarla mücadele yöntemleri. | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
15 | Tütün Mildiyösü, Çökerten, Külleme, Siyah Kök Çürüklüğü hastalıkları, ekonomik önemi ve yayılışı, hastalık belirtileri, hastalık etmenlerinin biyolojisi ve hastalıkla mücadele yöntemleri | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dönem sonuna kadar işlenmiş konuları verilen ders notu ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dönem sonuna kadar işlenmiş konuları verilen ders notu ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |