Genel Bilgi
Kod | AB222 |
Ad | Antrenman Planlamasında Güncel Yaklaşımlar |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. MEHMET VURAT |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. MEHMET VURAT
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, antrenman biliminin temellerini öğretmek ve sporcuların performansını artırmaya yönelik etkili antrenman yöntemlerini kazandırmaktır. Ders, antrenman planlamasında dönemleme, yüklenme ve dinlenme dengesini, kuvvet, dayanıklılık, sürat gibi antrenman türlerini öğretmeyi hedefler. Ayrıca, esneklik, mobilite ve core stabilizasyonu gibi fonksiyonel antrenmanlar ile sporcu beslenmesi ve toparlanma tekniklerine odaklanarak, öğrencilerin fiziksel ve zihinsel iyileşme süreçlerini anlamalarını sağlar. Teknoloji ve veri analitiği ile antrenman takibi yapabilmeyi, yaşa ve branşa özgü antrenman programları hazırlamayı ve güncel antrenman trendlerini takip etmeyi amaçlar.
Dersin İçeriği
Bu ders, antrenman biliminin temellerini ve sporcuların performansını artırmaya yönelik yöntemleri ele alır. Ders, antrenman planlamasında dönemleme, yüklenme ve dinlenme dengesini, kuvvet, dayanıklılık, sürat gibi antrenman türlerini öğretir. Ayrıca, esneklik, mobilite ve core stabilizasyonu gibi fonksiyonel antrenmanlar ve sporcu beslenmesi konularına da odaklanır. Mental antrenman, psikolojik hazırlık, rejenerasyon ve toparlanma teknikleri de ele alınarak, sporcuların fiziksel ve zihinsel iyileşmesi sağlanır. Teknoloji ve veri analitiği ile antrenman takibi öğretilir. Yaşa ve branşa özel antrenman programları ve güncel antrenman trendleri de tartışılır.
Dersin Ön Koşulu
YOK
Kaynaklar
1. Bompa T.O. Antrenman Kuramı ve Yöntemi. Ankara. Bağırgan Yayınevi.1998 2. Muratlı S. Çocuk ve Spor. Ankara. 2. Baskı. Bağırgan Yayınevi.1997 3. Muratlı S- Kalyoncu O. Şahin G. Antrenman ve Müsabaka. İstanbul. 2. Baskı. Ladin Matbası. 2007 4. Dündar U. Antrenman Teorisi. Ankara 6. Baskı. Nobel Yayınevi. 2003 5. Özer K. Fiziksel Uygunluk. Ankara. 2. Baskı. Nobel Yayınevi. 2006 6. Sevim Y. Antrenman Bilgisi. Ankara. 6. Baskı. Nobel Yayınevi. 2006 7. Yücetürk A.Y. Antrenman Kavramı Prensipleri Planı. 8. Matwejew L.P. Sporsal Antrenman Dönemlemesi. Ankara. Bağırgan Yayınevi.2004 9. Konter E. Futbolda Süratin Teori ve Pratiği. Ankara. Bağırgan Yayınevi.1997 10. Olaru A.M- Öztürk F. Sportif Antrenman Teori ve Metodolojisi. Adana. Çukuova Üniversitesi Basımevi.1994
Notlar
1. Bompa T.O. Antrenman Kuramı ve Yöntemi. Ankara. Bağırgan Yayınevi.1998 2. Muratlı S. Çocuk ve Spor. Ankara. 2. Baskı. Bağırgan Yayınevi.1997 3. Muratlı S- Kalyoncu O. Şahin G. Antrenman ve Müsabaka. İstanbul. 2. Baskı. Ladin Matbası. 2007 4. Dündar U. Antrenman Teorisi. Ankara 6. Baskı. Nobel Yayınevi. 2003 5. Özer K. Fiziksel Uygunluk. Ankara. 2. Baskı. Nobel Yayınevi. 2006 6. Sevim Y. Antrenman Bilgisi. Ankara. 6. Baskı. Nobel Yayınevi. 2006 7. Yücetürk A.Y. Antrenman Kavramı Prensipleri Planı. 8. Matwejew L.P. Sporsal Antrenman Dönemlemesi. Ankara. Bağırgan Yayınevi.2004 9. Konter E. Futbolda Süratin Teori ve Pratiği. Ankara. Bağırgan Yayınevi.1997 10. Olaru A.M- Öztürk F. Sportif Antrenman Teori ve Metodolojisi. Adana. Çukuova Üniversitesi Basımevi.1994
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Antrenman biliminin temellerini öğrenmek ve spor performansını artırmaya yönelik yöntemleri anlamak. |
ÖÇ02 | Antrenman planlamasında dönemleme, yüklenme ve dinlenme dengesini kavramak. |
ÖÇ03 | Kuvvet, dayanıklılık ve sürat gibi antrenman türlerini pratikte kullanmak. |
ÖÇ04 | Esneklik, mobilite ve core stabilizasyonu gibi fonksiyonel antrenmanların etkilerini analiz etmek. |
ÖÇ05 | Sporcu beslenmesi ve toparlanma tekniklerini antrenman programlarına entegre etmek. |
ÖÇ06 | Teknoloji ve veri analitiği ile antrenman takibini değerlendirmek. |
ÖÇ07 | Yaşa ve branşa özgü antrenman programları hazırlamak. |
ÖÇ08 | Güncel antrenman trendlerini takip etmek ve bunları uygulamalı olarak dersin içeriğine adapte etmek. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Antrenörlüğün temel kavram ve ilkelerini tanımlar | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Antrenörlük alanı ile ilgili gelişmeleri bilimsel yöntem ve teknikleri açıklar | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Antrenörlük alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı yöntemleri listeler. | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Antrenörlük alanında bilgileri kendi çabasıyla öğrenme becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla planlar. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenme sürecinin yaşam boyu olduğunu bilir ve ona göre planlar | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Hem meslektaşları ile hem de alan dışı kişilerle etik ilişkiler kurar, bilgi ve iletişim teknolojilerini yönetir. Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Antrenörlük alanında gelişmeleri izleyecek düzeyde mesleki bilgiye ulaşır, Antrenörlük mesleği ile ilgili planlama becerisini kullanarak program hazırlar ve etkinlikleri yönetir. | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bireysel gelişimin önemini bilir ve mesleği ile ilgili yaşam boyu öğrenme tutum davranış geliştirir, buna uygun koşulları benimser. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Antrenörlük alanındaki gelişmeleri izler, öğrenir ve toplumsal etik açısından diğer paydaşları ile etkili iletişim kurar . | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı spor faaliyetleri aracılığıyla kendilerini ifade etmelerine imkan sağlayacak antrenman ortamı yaratır ve etkinlikler düzenler. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sporculara fırsatlar yaratarak, spor ortamında liderlik ve takım çalışması becerileri kazandırır ve sporun sosyal, kültürel ve ekonomik değerini anlamalarını sağlar, yenilikçi antrenman yöntemlerini dahil ederek etkinlikler düzenler ve uygular. | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Antrenör olarak, görev yaptığı kurum ve kulübün, çalıştığı çevrenin, içinde yaşadığı toplumun ve günümüz şartlarına uygun bireysel ve grup çalışmalarına yönelik çözüm için uğraş verir |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Antrenman bilimine giriş. | Antrenman bilimi hakkında temel kitaplar ve makaleler okuyarak, egzersiz biliminin genel kavramlarını öğrenebilir.. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Antrenman planlamasında dönemleme. | Dönemleme kavramını anlamak için, antrenman programlarının yıl boyunca nasıl organize edileceği hakkında araştırma yapabilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Yüklenme ve dinlenme ilişkisi. | Yüklenme ve dinlenme arasındaki dengeyi inceleyerek, bu dengenin vücuda olan etkileri hakkında bilgi edinebilirler. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Kuvvet antrenmanı yaklaşımları. | Kuvvet antrenmanı tekniklerini öğrenmek için temel kuvvet antrenmanı programlarını araştırabilir, farklı kuvvet türlerini gözden geçirebilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Dayanıklılık antrenmanı stratejileri. | Dayanıklılığı artıran antrenman tekniklerini inceleyip, farklı dayanıklılık türlerini araştırabilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Sürat ve çabukluk gelişimi. | Sürat ve çabukluk gelişimi üzerine egzersizler ve uygulamalar hakkında bilgi edinerek, farklı spor dallarında nasıl kullanıldığını araştırabilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Esneklik ve mobilite antrenmanları. | Esneklik ve mobilite egzersizlerine dair çeşitli teknikleri öğrenerek, bunları nasıl programlarına entegre edebilecekleri konusunda fikir sahibi olabilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Öğrencinin ara sınav hazırlığı. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Fonksiyonel antrenman ve core stabilizasyonu. | Fonksiyonel antrenmanları ve core stabilizasyonu üzerine yazılmış makaleleri inceleyip, egzersizlerin vücut üzerindeki etkilerini öğrenebilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Sporcu beslenmesi ve antrenman performansı. | Sporcu beslenmesi üzerine araştırma yaparak, egzersiz öncesi, sırası ve sonrasında hangi besinlerin tercih edilmesi gerektiği hakkında bilgi edinebilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Mental antrenman ve psikolojik hazırlık. | Mental antrenman teknikleri hakkında kitaplar okuyarak, sporcuların psikolojik hazırlık süreçlerini öğrenebilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Rejenerasyon ve toparlanma teknikleri. | Rejenerasyon süreçlerini ve toparlanma yöntemlerini araştırarak, bu süreçlerin nasıl desteklendiği konusunda bilgi edinebilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Teknoloji ve veri analitiği ile antrenman planlaması. | Egzersiz izleme uygulamaları ve spor teknolojileri üzerine araştırma yaparak, bu teknolojilerin nasıl kullanıldığını öğrenebilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Yaşa ve branşa özgü antrenman Programları. | Farklı yaş grupları ve spor branşlarına uygun antrenman programlarını araştırarak, program uyarlamalarını öğrenebilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Güncel antrenman modelleri ve gelecek trendler. | Antrenman dünyasında yeni gelişmeleri takip etmek için güncel literatür ve spor bilimindeki yenilikler hakkında bilgi edinebilir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Öğrenci dönem sonu sınava hazırlanır. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Öğrenci dönem sonu sınava hazırlanır. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |