Genel Bilgi
Birim | SPOR BİLİMLERİ FAKÜLTESİ |
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ PR. | |
Kod | MBS301 |
Ad | Çocuk Psikolojisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. EREN ULUÖZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. EREN ULUÖZ
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilerin çocuk psikolojisine ilişkin temel kavramları ve çocukluk dönemi özelliklerine ilişkin gelişimsel açıklamaları öğrenmesi; çocuğun aile ve okul sistemlerindeki yerini biyopsikososyal yaklaşım çerçevesinde değerlendirmesi ve çocukluk dönemi uyum ve davranım problemlerine ilişkin bilgi sahibi olması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Çocuk psikolojisinin temel kavramları, tarihçesi ve yöntemleri; doğum öncesi gelişim; bebeklik dönemi gelişim alanları ve özellikleri; ilk çocukluk dönemi gelişim alanları ve özellikleri; son çocukluk dönemi gelişim alanları ve özellikleri; aile yapısı içinde çocuk; okul sistemi içinde çocuk; çocukluk dönemi uyum ve davranım problemleri; özel gereksinimleri olan çocuklar.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Antrock, J.W. (2012).Yaşam Boyu Gelişim. Çev. Ed. Galip Yüksel. Ankara: Nobel Yay. Berk, L.E. (2013). Bebekler ve Çocuklar. Doğum Öncesinden Orta Çocukluğa. Çeviri Editörü: Nesrin Işıkoğlu Erdoğan. Yedinci Basımdan Çeviri. Ankara: Nobel Yay Trawick-Swith, J. (2013). Erken Çocukluk Döneminde Gelişim. Çev. Ed. Berrin Akman. Ankara: Nobel Y. Horward, V.F. & Williams, B. & Lepper, C.E. (2001). Özel Gereksinimi Olan Küçük Çocuklar. Çev. Ed. Gönül Akçamete. Ankara: Nobel Y. Kaya, A. (Ed.). (2011). Eğitim Psikolojisi. Ankara: Pegem Piaget, J. (2005). Çocuğun Gözüyle Dünya. Çev. İsmail Yerguz. Ankara: Dost Piaget, J. (2007). Çocukta Karar Verme ve Akıl Yürütme. Çev. Yusuf Turan Günaydın. Ankara: Palme Piaget, J. (2007). Çocukta Dil ve Düşünme. Çev. Yusuf Turan Günaydın. Ankara: Palme Evans, R.I. (1999). Piaget, J. (1973). İnsan ve Fikirleri. Çev. Şebnem Çiftçioğlu. Ankara: Doruk Yay. Gerrig, J.G. ve Zimbardo, P. (2012). Psikolojiye Giriş. 19. Basımdan Çeviri. Gamze Sart. Ankara: Nobel Cansever, G. (1985). İçimdeki Ben: Freud Görüşünün Açıklaması. İstanbul: Beta Y. Chomsky, Noam (2001). Dil ve Zihin. 5. Baskı. Ankara: Ayraç Y. Fancher, R.E. (1990). Ruhbilimin Öncüleri. Çev. Aziz Yardımlı. İstanbul: İdea Y Salk, Lee (2006). Çocuğun Duygusal Sorunları. İstanbul: Remzi K. Schultz, D. P. & Schultz, S.E. (2001). Modern Psikoloji Tarihi. İstanbul: Kaknüs Psikoloji Y. İnanç, B.Y. ve dğ. (2005). Gelişim Psikolojisi. Çocuk ve Ergen Gelişimi. Adana: Nobel Y. Yazgan-İnanç, B. (2011). Kişilik Kuramları. Ankara: Pegem Illich, Ivan (1985). Okulsuz Toplum. Bilim ve Sanat Yay. Goleman, D. (2007): Duygusal Zeka. Çev. Banu Seçkin Yılmaz. 31. Baskı. İstanbul: Varlık Y.
Notlar
Trautner, H.M. (1991). Lehrbuch der Enwicklungspsyhologie 1-2; Zürih: Hogrefe. Lewotin, Richard (2007). Üçlü Sarmal: Gen, Organizma ve Çevre. 2. basım. Çev. Ergi Deniz Özsoy. Tübitak Populer Bilim Kitapları. Ankara: Aydoğdu Ofset Matbaacılık
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Çocuk psikolojisinin temel kavramları, tarihçesi ve yöntemlerini açıklar. |
ÖÇ02 | Doğum öncesi, bebeklik, ilk çocukluk ve son çocukluk dönemleri gelişim alanları ve özelliklerini sıralar. |
ÖÇ03 | Aile ve okul yapıları içinde çocuğun yerini ve koşullarını psikolojik bağlamda analiz eder. |
ÖÇ04 | Çocukluk döneminde görülebilecek uyum ve davranım problemlerinin psikolojik yönlerini değerlendirir. |
ÖÇ05 | Özel gereksinimi olan çocukların ruhsal gelişimi ile ilgili bilgi sahibi olur. |
ÖÇ06 | Çocukluk döneminde görülebilecek uyum ve davranım problemlerini açıklar. |
ÖÇ07 | Akran zorbalığına neden olan koşulları sıralar. |
ÖÇ08 | Akran zorbalığına neden olan durumluk problemlere özgün çözümler önerir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerin üst düzey düşünme becerilerinin gelişimine uygun yöntem ve teknikleri karşılaştırmalı olarak açıklar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerin fiziksel ve sportif gelişimlerini belirlemeye uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini gelişim alanları ile ilişkilendirerek açıklar. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Program kapsamında kazandığı bilgi ve becerileri kullanarak, öğrencilerin gelişim özelliklerine uygun hareket öğretim basamaklarını içeren ders planı hazırlar. | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Beden eğitimi ve spor öğretimi alanındaki fiziksel aktivite ve sağlık ile ilgili güncel bilgileri, özel gereksinimli öğrencilerin ders planlarını tasarlamada kullanır. | 3 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Beden eğitimi ve sporun pedagojik temellerine yönelik bilgi birikimini yaşam boyu öğrenme ve öğretme çerçevesinde bireysel olarak uygulamaya koyma konusunda sorumluluk alır. | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimine yönelik, bilişim teknolojileri ile bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerinden yararlanır. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Beden eğitimi ve spor alanındaki kavram ve kuramların incelenmesi ve öğretimi için uygun araç-gereç kullanma sürecine bilimsel/teknolojik yöntemleri ve veri analizi yöntemlerini dahil ederek yol haritası tasarlar. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Topluma hizmet bilinci ile yaşadığı sosyal çevre beden eğitimi ve spor etkinlikleri düzenleyerek katkıda bulunur. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma ve raporlama becerisi ile öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri takip edip meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türk Milli Eğitim Sistemi temel ilkelerine, mesleki yasa ve etik değerlere uygun biçimde alanı ile ilgili problemleri çözer. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Program kapsamında kazandığı bilgi ve becerilere dayalı olarak disiplin içi/disiplinler arası ulusal/uluslararası projeler yürütür. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Beden eğitimi ve spor alanına yönelik karşılaşılan çeşitli sorunların (toplumsal, kültürel, etik vb.) çözümünde aktif rol oynar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş: Dersin Çerçevesi, Anlamı, Değerlendirme Kriterleri ve Yıl İçi Çalışmalar İle İlgili Bilgiler | Kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Çocuk Psikolojisinin Temel Kavramları, Tarihçesi ve Yöntemleri | Kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Doğum Öncesi Gelişim | Kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
4 | Bebeklik Dönemi Gelişim Alanları ve Özellikleri | Kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
5 | İlk Çocukluk Dönemi Gelişim Alanları ve Özellikleri | Kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
6 | Çocukluk Dönemi Gelişim Alanları ve Özellikleri | Kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
7 | Aile Yapısı İçinde Çocuk (Biyopsikososyal Yaklaşım) | Kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Kaynakları okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Okul Sistemi İçinde Çocuk (Biyopsikososyal Yaklaşım) | Kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Çocukluk Dönemi Uyum | Kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
11 | Çocukluk Dönemi Uyum ve Davranım | Kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
12 | Çocukluk Dönemi Uyum ve Davranım Problemleri | Kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
13 | Özel gereksinimleri olan çocuklar | Kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
14 | Akran zorbalığı ve akran zorbalığına neden olan koşullar. | Kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
15 | Akran zorbalığına neden olan durumluk problemlere özgün çözümler. | Kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
16 | Genel tekrar | Kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynakları okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |