BDNS301 Beden Eğitimi Sosyolojisi

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod BDNS301
Ad Beden Eğitimi Sosyolojisi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket AE Alan Eğitimi Dersleri S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör. TUĞBA ÇELİK GÜRBÜZ
Dersin Öğretim Elemanı Öğr. Gör. TUĞBA ÇELİK GÜRBÜZ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, beden eğitiminde sosyal kuramların, sosyal konuların ve sosyolojik yaklaşımların öneminin öğretilmesidir.

Dersin İçeriği

Beden eğitimi dersinin toplumsal ve kültürel boyutları; beden, eğitim, toplum ve kültür arasındaki ilişkiler; beden-kültür-eğitim etkileşimi, beden eğitiminde toplumsal kimlik, toplumsal cinsiyet, toplumsal sınıf ve eşitlik, spora katılım ve sosyalizasyon; sosyolojik konulara/sorunlara eleştirel bir bakış açısı geliştirme.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Beden Eğitimi ve Sporun Sosyolojik Boyutları.Dr. Ersin Afacan. Akademsyen Kitapevi.

Notlar

Sosyoloji ve Spor. A.Azmi YETİM Morpa Yayın İstanbul 2006 Spor Sosyolojisi ve uygulamalı Spor Sosyolojisine Giriş. Prof.Dr.Birol DOĞAN Nobel yayın Ankara 2007.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Beden Eğitimi öğretmenliği alanıyla ilgili kavram, ilkeler vb. kuramsal bilgileri açıklayabilir.
ÖÇ02 Okulöncesi, ilkokul, ortaokul ve lise ders programlarının kazanımlarına, bu kazanımlara ilişkin içeriklere, öğretim süreçlerine, öğretim model, yöntem ve tekniklerine, ölçme ve değerlendirme bilgisini açıklayabilir.
ÖÇ03 Okulöncesi, ilkokul, ortaokul ve lise öğrencilerinin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerini açıklayabilir.
ÖÇ04 Beden Eğitimi öğretmenliği alanına ilişkin bilimsel bilgi ve raporlara ulaşabilir, süreli yayınları ve güncel çalışmaları izleyebilir, yorumlayabilir, değerlendirebilir ve uygulayabilir.
ÖÇ05 Beden Eğitimi öğretmenliği alanının ulusal ve uluslar arası farklı kültürlerdeki durumunu ve mevcut statüsü bilgisini açıklayabilir.
ÖÇ06 Beden Eğitimi öğretmenliği alanıyla ilgili kavram, ilke vb. kuramsal bilgileri uygulama ortamlarına transfer edebilir, yerinde ve etkili şekilde kullanabilir.
ÖÇ07 Okul ve sınıf süreçlerinde karşılaştığı problem durumlarını bilimsel araştırma konusu yapabilir, tanımlayabilir, uygun araştırma modeli, yöntemi ve tekniği ile veri toplayabilir, analiz edebilir, çözüm önerileri geliştirebilir.
ÖÇ08 Toplumun ve okulun sürekli iyileştirilmesi amacıyla kalite yönetimi süreçlerinde yer alabilir, liderlik yapabilir veya takım üyesi olarak sorumluluklarını etkin bir şekilde yerine getirebilir.
ÖÇ09 Hizmet içi eğitim etkinliklerine ek olarak ulusal ve uluslar arası düzeyde meslek örgütleri, üniversiteler ve diğer okulların da programlarına ve etkinliklerine katılarak mesleki gelişimin sürekliliğini sağlayabilir, alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir.
ÖÇ10 Okulların içinde bulunduğu farklı sosyo-kültürel çevrelerde bir öğretmen olarak örnek olabilir, kültürün ve sosyal yaşamın gelişmesi amacıyla çevreye yönelik toplumsal sorumluluk projeleri ve etkinlikleri planlar ve uygulayabilir.
ÖÇ11 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet ve kültürel değerlerin korunması bilincini açıklayabilir ve alanıyla ilgili bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranabilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrencilerin üst düzey düşünme becerilerinin gelişimine uygun yöntem ve teknikleri karşılaştırmalı olarak açıklar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrencilerin fiziksel ve sportif gelişimlerini belirlemeye uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini gelişim alanları ile ilişkilendirerek açıklar. 2
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Program kapsamında kazandığı bilgi ve becerileri kullanarak, öğrencilerin gelişim özelliklerine uygun hareket öğretim basamaklarını içeren ders planı hazırlar. 3
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Beden eğitimi ve spor öğretimi alanındaki fiziksel aktivite ve sağlık ile ilgili güncel bilgileri, özel gereksinimli öğrencilerin ders planlarını tasarlamada kullanır. 3
PÖÇ05 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Beden eğitimi ve sporun pedagojik temellerine yönelik bilgi birikimini yaşam boyu öğrenme ve öğretme çerçevesinde bireysel olarak uygulamaya koyma konusunda sorumluluk alır. 2
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişimine yönelik, bilişim teknolojileri ile bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerinden yararlanır.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Beden eğitimi ve spor alanındaki kavram ve kuramların incelenmesi ve öğretimi için uygun araç-gereç kullanma sürecine bilimsel/teknolojik yöntemleri ve veri analizi yöntemlerini dahil ederek yol haritası tasarlar. 1
PÖÇ08 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Topluma hizmet bilinci ile yaşadığı sosyal çevre beden eğitimi ve spor etkinlikleri düzenleyerek katkıda bulunur. 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma ve raporlama becerisi ile öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri takip edip meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanır.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türk Milli Eğitim Sistemi temel ilkelerine, mesleki yasa ve etik değerlere uygun biçimde alanı ile ilgili problemleri çözer.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Program kapsamında kazandığı bilgi ve becerilere dayalı olarak disiplin içi/disiplinler arası ulusal/uluslararası projeler yürütür.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Beden eğitimi ve spor alanına yönelik karşılaşılan çeşitli sorunların (toplumsal, kültürel, etik vb.) çözümünde aktif rol oynar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Beden eğitimi ve sosyolojiye giriş Kaynak okuma. Ön araştırma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Beden eğitiminin toplumdaki rolü Kaynak okuma. Ön araştırma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Beden eğitimi ve sosyal kuramlar (işlevselcilik, sosyal etkileşim) Kaynak okuma. Ön araştırma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Beden eğitimi ve sosyal kuramlar ( çatışma kuramı, feminist kuramlar) Kaynak okuma. Ön araştırma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Pierre Bourdieu sosyal kuramı ve beden eğitimi Kaynak okuma. Ön araştırma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Basil Bernstein kuramı ve beden eğitimi Kaynak okuma. Ön araştırma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Beden eğitiminde fırsat eşitliği Kaynak okuma. Ön araştırma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınav Vize sınavı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Toplumsal cinsiyet ve beden eğitimi Kaynak okuma. Ön araştırma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Irk, din ve beden eğitimi Kaynak okuma. Ön araştırma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Beden eğitimi ve sporda çocuk koruma politikaları Kaynak okuma. Ön araştırma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Uluslararası beden eğitimi ve spor politikaları Kaynak okuma. Ön araştırma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 Sağlık politikaları ve beden eğitimi Kaynak okuma. Ön araştırma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 Spor politikaları ve beden eğitimi Kaynak okuma. Ön araştırma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Saha çalışması sunumları Kaynak okuma. Ön araştırma. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Final sınavı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Final sınavı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 88
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,52
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 13.02.2025 10:59