Genel Bilgi
Birim | SPOR BİLİMLERİ FAKÜLTESİ |
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ PR. | |
Kod | BDNS301 |
Ad | Beden Eğitimi Sosyolojisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | AE Alan Eğitimi Dersleri S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. TUĞBA ÇELİK GÜRBÜZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. TUĞBA ÇELİK GÜRBÜZ
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, beden eğitiminde sosyal kuramların, sosyal konuların ve sosyolojik yaklaşımların öneminin öğretilmesidir.
Dersin İçeriği
Beden eğitimi dersinin toplumsal ve kültürel boyutları; beden, eğitim, toplum ve kültür arasındaki ilişkiler; beden-kültür-eğitim etkileşimi, beden eğitiminde toplumsal kimlik, toplumsal cinsiyet, toplumsal sınıf ve eşitlik, spora katılım ve sosyalizasyon; sosyolojik konulara/sorunlara eleştirel bir bakış açısı geliştirme.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Beden Eğitimi ve Sporun Sosyolojik Boyutları.Dr. Ersin Afacan. Akademsyen Kitapevi.
Notlar
Sosyoloji ve Spor. A.Azmi YETİM Morpa Yayın İstanbul 2006 Spor Sosyolojisi ve uygulamalı Spor Sosyolojisine Giriş. Prof.Dr.Birol DOĞAN Nobel yayın Ankara 2007.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Beden eğitimi öğretmenliği alanıyla ilgili kavram, ilkeler vb. kuramsal bilgileri açıklar. |
ÖÇ02 | Beden Eğitimi öğretmenliği alanına ilişkin bilimsel bilgi, rapor süreli yayınlar ve güncel çalışmaları yorumlar. |
ÖÇ03 | Beden Eğitimi öğretmenliği alanıyla ilgili kavram, ilke vb. kuramsal bilgileri uygulama ortamlarında yerinde ve etkili şekilde kullanır. |
ÖÇ04 | Beden Eğitimi öğretmenliği alanının ulusal ve uluslar arası farklı kültürlerdeki durumunu ve mevcut statüsü bilgisini karşılaştırır. |
ÖÇ05 | Beden eğitimi ve sporun toplumsal tabakalaşma ve gurup özellikleri üzerindeki etkisini değerlendirir. |
ÖÇ06 | Beden eğitimi ve sporda fırsat eşitliği konusuna yönelik örnek olayları analiz eder. |
ÖÇ07 | Okulların içinde bulunduğu farklı sosyo-kültürel çevrelerde kültürün ve sosyal yaşamın gelişmesi amacıyla çevreye yönelik toplumsal sorumluluk projeleri ve etkinlikleri planlar. |
ÖÇ08 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet ve kültürel değerlerin korunması bilincini oluşturmaya yönelik poster bildiri tasarlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerin üst düzey düşünme becerilerinin gelişimine uygun yöntem ve teknikleri karşılaştırmalı olarak açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerin fiziksel ve sportif gelişimlerini belirlemeye uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini gelişim alanları ile ilişkilendirerek açıklar. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Program kapsamında kazandığı bilgi ve becerileri kullanarak, öğrencilerin gelişim özelliklerine uygun hareket öğretim basamaklarını içeren ders planı hazırlar. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Beden eğitimi ve spor öğretimi alanındaki fiziksel aktivite ve sağlık ile ilgili güncel bilgileri, özel gereksinimli öğrencilerin ders planlarını tasarlamada kullanır. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Beden eğitimi ve sporun pedagojik temellerine yönelik bilgi birikimini yaşam boyu öğrenme ve öğretme çerçevesinde bireysel olarak uygulamaya koyma konusunda sorumluluk alır. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimine yönelik, bilişim teknolojileri ile bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerinden yararlanır. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Beden eğitimi ve spor alanındaki kavram ve kuramların incelenmesi ve öğretimi için uygun araç-gereç kullanma sürecine bilimsel/teknolojik yöntemleri ve veri analizi yöntemlerini dahil ederek yol haritası tasarlar. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Topluma hizmet bilinci ile yaşadığı sosyal çevre beden eğitimi ve spor etkinlikleri düzenleyerek katkıda bulunur. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma ve raporlama becerisi ile öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri takip edip meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türk Milli Eğitim Sistemi temel ilkelerine, mesleki yasa ve etik değerlere uygun biçimde alanı ile ilgili problemleri çözer. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Program kapsamında kazandığı bilgi ve becerilere dayalı olarak disiplin içi/disiplinler arası ulusal/uluslararası projeler yürütür. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Beden eğitimi ve spor alanına yönelik karşılaşılan çeşitli sorunların (toplumsal, kültürel, etik vb.) çözümünde aktif rol oynar. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Beden eğitimi ve sosyolojiye giriş | Konuyla ilgili ön hazırlık yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap |
2 | Beden eğitiminin toplumdaki rolü | Kaynak okuma. Ön araştırma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Beden eğitimi ve sosyal kuramlar (işlevselcilik, sosyal etkileşim) | Beden eğitimi ve sosyal kuramlar (işlevselcilik, sosyal etkileşim)ile ilgili bilgi toplama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Tartışma |
4 | Beden eğitimi ve sosyal kuramlar ( çatışma kuramı, feminist kuramlar) | Beden eğitimi ve sosyal kuramlar (işlevselcilik, sosyal etkileşim)ile ilgili bilgi toplama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Gösteri |
5 | Pierre Bourdieu sosyal kuramı ve beden eğitimi | Pierre Bourdieu sosyal kuramı ve beden eğitimi ile ilgili ön araştırma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Soru-Cevap |
6 | Basil Bernstein kuramı ve beden eğitimi | Basil Bernstein kuramı ve beden eğitimi ile ilgili ön araştırma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Gösteri |
7 | Beden eğitimi ve sporda fırsat eşitliği | Beden eğitimi ve sporda fırsat eşitliği ile ilgili makale okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Gösteri |
8 | Ara sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Toplumsal cinsiyet ve beden eğitimi | Kaynak okuma. Ön araştırma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Irk, din ve beden eğitimi | Irk, din ve beden eğitimi ile ilgili farklı tanımlatı araştırıp yazma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
11 | Beden eğitimi ve sporda çocuk koruma politikaları | Beden eğitimi ve sporda çocuk koruma politikaları ile ilgili yasal dayanakları araştırma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Tartışma |
12 | Uluslararası beden eğitimi ve spor politikaları | Uluslararası beden eğitimi ve spor politikaları ile ilgili kaynak okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
13 | Sağlık politikaları ve beden eğitimi | Sağlık politikaları ve beden eğitimi ilişkisini araştırma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
14 | Spor politikaları ve beden eğitimi | Sağlık politikaları ve beden eğitimi ilişkisini araştırma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
15 | Saha çalışması sunumları | Kaynak okuma. Ön araştırma. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Gösteri, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl sonu sınavları | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |