Genel Bilgi
Kod | EFMZ304 |
Ad | Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. Leyla SARAÇ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. Leyla SARAÇ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme dersinin amacı, öğrencilerin ölçme ve değerlendirme süreçlerini etkin bir şekilde yönetebilmeleri için bilgi, beceri ve tutum kazanmalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Eğitimde ölçme ve değerlendirmenin yeri ve önemi; ölçme ve değerlendirmeyle ilgili temel kavramlar; ölçme araçlarının psikometrik (geçerlik, güvenirlik, kullanışlılık) özellikleri; başarı testleri geliştirme ve uygulama; test sonuçlarının yorumlanması ve geri bildirim verme; test ve madde puanlarının analizi; değerlendirme ve not verme.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Başol, G. (2011). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Pegem Akademi Yayıncılık. Çıkrıkçı, N. (2024). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Anı Yayıncılık. Gülerı, N. (2024). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Pegem Akademi Yayıncılık.
Notlar
Şahin, M. D. (2021). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Nobel Akademik Yayıncılık. Atılgan, H. (2017). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Anı Yayıncılık.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ölçmede temel kavramları açıklar |
ÖÇ02 | Ölçek türlerini listeleyerek özelliklerini açıklar |
ÖÇ03 | Ölçme ve değerlendirme türlerini karşılaştırır |
ÖÇ04 | Ölçme aracında bulunması gereken özellikleri açıklar |
ÖÇ05 | Test hazırlama sürecine uygun olarak farklı türde testler geliştirir |
ÖÇ06 | Çağdaş ölçme değerlendirme tekniklerini açıklar |
ÖÇ07 | Çağdaş ölçme değerlendirme tekniklerine uygun araç tasarlar |
ÖÇ08 | Test istatistiklerini kullanarak hesaplamalar yapar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerin üst düzey düşünme becerilerinin gelişimine uygun yöntem ve teknikleri karşılaştırmalı olarak açıklar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerin fiziksel ve sportif gelişimlerini belirlemeye uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini gelişim alanları ile ilişkilendirerek açıklar. | 5 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Program kapsamında kazandığı bilgi ve becerileri kullanarak, öğrencilerin gelişim özelliklerine uygun hareket öğretim basamaklarını içeren ders planı hazırlar. | 2 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Beden eğitimi ve spor öğretimi alanındaki fiziksel aktivite ve sağlık ile ilgili güncel bilgileri, özel gereksinimli öğrencilerin ders planlarını tasarlamada kullanır. | 3 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Beden eğitimi ve sporun pedagojik temellerine yönelik bilgi birikimini yaşam boyu öğrenme ve öğretme çerçevesinde bireysel olarak uygulamaya koyma konusunda sorumluluk alır. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimine yönelik, bilişim teknolojileri ile bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerinden yararlanır. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Beden eğitimi ve spor alanındaki kavram ve kuramların incelenmesi ve öğretimi için uygun araç-gereç kullanma sürecine bilimsel/teknolojik yöntemleri ve veri analizi yöntemlerini dahil ederek yol haritası tasarlar. | 5 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Topluma hizmet bilinci ile yaşadığı sosyal çevre beden eğitimi ve spor etkinlikleri düzenleyerek katkıda bulunur. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma ve raporlama becerisi ile öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri takip edip meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türk Milli Eğitim Sistemi temel ilkelerine, mesleki yasa ve etik değerlere uygun biçimde alanı ile ilgili problemleri çözer. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Program kapsamında kazandığı bilgi ve becerilere dayalı olarak disiplin içi/disiplinler arası ulusal/uluslararası projeler yürütür. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Beden eğitimi ve spor alanına yönelik karşılaşılan çeşitli sorunların (toplumsal, kültürel, etik vb.) çözümünde aktif rol oynar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tanışma toplantısı-Eğitimde ölçme ve değerlendirmenin temel kavramları | İlk ders için ön hazırlık bulunmamaktadır | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Eğitimde ölçme ve değerlendirmenin yeri ve önemi | Günlük yaşamda ölçmenin önemini inceleme | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
3 | Ölçme ve değerlendirme türleri | Ölçmeye ihtiyaç duyulan yaşam deneyimlerini gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Ölçme ve değerlendirme araçlarında aranan nitelikler | Bir ölçme aracına ulaşma ve aracı inceleme | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
5 | Ölçme araçlarında güvenirlik, geçerlilik, kullanışlılık | Geçerlik ve güvenirliğe yönelk ön bilgileri gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Test hazırlama süreci | İlgi duyulan alana yönelik test hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Tartışma |
7 | Test geliştirme aşamaları | Hazırlanan testin eleştirel gözle incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Konuların gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi |
9 | Testlerin sınıflandırılması | Farklı türdeki testleri inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Eğitimde kullanılan ölçme araçları | Eğitim alanındaki test deneyimlerini inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Çağdaş ölçme ve değerlendirme yaklaşımları | Öğrencilikte çağdaş ölçme deneyimlerini gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Çağdaş ölçme değerlendirme teknikleri | Öğrencilikte çağdaş değerlendirme yaklaşımı deneyimlerini gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Test istatistikleri | İstatistiğin yaşamda kullanımına yönelik inceleme | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Grup Çalışması, Anlatım |
14 | Test ve madde analizi | Ölçme aracı maddelerini inceleme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
15 | Ölçme aracı hazırlama | konuları gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 8 | 8 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 1 | 1 | 1 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 68 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,72 | ||
AKTS | 3 AKTS |