EFMZ304 Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 6. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod EFMZ304
Ad Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 6. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. Leyla SARAÇ
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. Leyla SARAÇ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme dersinin amacı, öğrencilerin ölçme ve değerlendirme süreçlerini etkin bir şekilde yönetebilmeleri için bilgi, beceri ve tutum kazanmalarını sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Eğitimde ölçme ve değerlendirmenin yeri ve önemi; ölçme ve değerlendirmeyle ilgili temel kavramlar; ölçme araçlarının psikometrik (geçerlik, güvenirlik, kullanışlılık) özellikleri; başarı testleri geliştirme ve uygulama; test sonuçlarının yorumlanması ve geri bildirim verme; test ve madde puanlarının analizi; değerlendirme ve not verme.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Başol, G. (2011). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Pegem Akademi Yayıncılık. Çıkrıkçı, N. (2024). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Anı Yayıncılık. Gülerı, N. (2024). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Pegem Akademi Yayıncılık.

Notlar

Şahin, M. D. (2021). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Nobel Akademik Yayıncılık. Atılgan, H. (2017). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Anı Yayıncılık.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Ölçmede temel kavramları açıklar
ÖÇ02 Ölçek türlerini listeleyerek özelliklerini açıklar
ÖÇ03 Ölçme ve değerlendirme türlerini karşılaştırır
ÖÇ04 Ölçme aracında bulunması gereken özellikleri açıklar
ÖÇ05 Test hazırlama sürecine uygun olarak farklı türde testler geliştirir
ÖÇ06 Çağdaş ölçme değerlendirme tekniklerini açıklar
ÖÇ07 Çağdaş ölçme değerlendirme tekniklerine uygun araç tasarlar
ÖÇ08 Test istatistiklerini kullanarak hesaplamalar yapar


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrencilerin üst düzey düşünme becerilerinin gelişimine uygun yöntem ve teknikleri karşılaştırmalı olarak açıklar. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrencilerin fiziksel ve sportif gelişimlerini belirlemeye uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini gelişim alanları ile ilişkilendirerek açıklar. 5
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Program kapsamında kazandığı bilgi ve becerileri kullanarak, öğrencilerin gelişim özelliklerine uygun hareket öğretim basamaklarını içeren ders planı hazırlar. 2
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Beden eğitimi ve spor öğretimi alanındaki fiziksel aktivite ve sağlık ile ilgili güncel bilgileri, özel gereksinimli öğrencilerin ders planlarını tasarlamada kullanır. 3
PÖÇ05 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Beden eğitimi ve sporun pedagojik temellerine yönelik bilgi birikimini yaşam boyu öğrenme ve öğretme çerçevesinde bireysel olarak uygulamaya koyma konusunda sorumluluk alır.
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişimine yönelik, bilişim teknolojileri ile bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerinden yararlanır.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Beden eğitimi ve spor alanındaki kavram ve kuramların incelenmesi ve öğretimi için uygun araç-gereç kullanma sürecine bilimsel/teknolojik yöntemleri ve veri analizi yöntemlerini dahil ederek yol haritası tasarlar. 5
PÖÇ08 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Topluma hizmet bilinci ile yaşadığı sosyal çevre beden eğitimi ve spor etkinlikleri düzenleyerek katkıda bulunur.
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma ve raporlama becerisi ile öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri takip edip meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanır.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türk Milli Eğitim Sistemi temel ilkelerine, mesleki yasa ve etik değerlere uygun biçimde alanı ile ilgili problemleri çözer.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Program kapsamında kazandığı bilgi ve becerilere dayalı olarak disiplin içi/disiplinler arası ulusal/uluslararası projeler yürütür.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Beden eğitimi ve spor alanına yönelik karşılaşılan çeşitli sorunların (toplumsal, kültürel, etik vb.) çözümünde aktif rol oynar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Tanışma toplantısı-Eğitimde ölçme ve değerlendirmenin temel kavramları İlk ders için ön hazırlık bulunmamaktadır Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
2 Eğitimde ölçme ve değerlendirmenin yeri ve önemi Günlük yaşamda ölçmenin önemini inceleme Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım
3 Ölçme ve değerlendirme türleri Ölçmeye ihtiyaç duyulan yaşam deneyimlerini gözden geçirme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Ölçme ve değerlendirme araçlarında aranan nitelikler Bir ölçme aracına ulaşma ve aracı inceleme Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması
5 Ölçme araçlarında güvenirlik, geçerlilik, kullanışlılık Geçerlik ve güvenirliğe yönelk ön bilgileri gözden geçirme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Test hazırlama süreci İlgi duyulan alana yönelik test hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması, Tartışma
7 Test geliştirme aşamaları Hazırlanan testin eleştirel gözle incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
8 Ara Sınav Konuların gözden geçirilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Performans Değerlendirmesi
9 Testlerin sınıflandırılması Farklı türdeki testleri inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Eğitimde kullanılan ölçme araçları Eğitim alanındaki test deneyimlerini inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Çağdaş ölçme ve değerlendirme yaklaşımları Öğrencilikte çağdaş ölçme deneyimlerini gözden geçirme Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
12 Çağdaş ölçme değerlendirme teknikleri Öğrencilikte çağdaş değerlendirme yaklaşımı deneyimlerini gözden geçirme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Test istatistikleri İstatistiğin yaşamda kullanımına yönelik inceleme Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Grup Çalışması, Anlatım
14 Test ve madde analizi Ölçme aracı maddelerini inceleme Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
15 Ölçme aracı hazırlama konuları gözden geçirme Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 8 8 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 1 1 1
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 1 1
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 68
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,72
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 20.02.2025 03:16