Genel Bilgi
Kod | BDMS304 |
Ad | Eleştirel ve Analitik Düşünme |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. Leyla SARAÇ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. Leyla SARAÇ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Eleştirel ve Analitik Düşünme dersinin amacı öğrencilerin bilgiye sorgulayıcı bir bakış açısıyla yaklaşmasını, mantıklı ve sistematik düşünme becerilerini geliştirerek eleştirel analiz yapmaya yönelik bilgi ve beceri kazanmalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Temel kavramlar ve tanımlar; düşünme organı olarak beyin, düşünme biçimleri ve düşünmenin gruplandırılması; istemsiz düşünme ve özellikleri; istemli düşünme ve özellikleri; istemli düşünmenin yöntemleri; eleştirel ve analitik düşünme; eleştirel ve analitik düşünmenin temel özellikleri ve kriterleri, eleştirel ve analitik düşünmenin aşamaları; eleştirel ve analitik düşünmeyi etkileyen faktörler; eleştirel ve analitik düşünmenin kapsamı; eleştirel ve analitik okuma; eleştirel ve analitik dinleme; eleştirel ve analitik yazma.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Kaçar, A. (2021). Eleştirel ve Analitik Düşünme. Pegem Akademi Yayıncılık.
Notlar
Yılmaz, K. (2020). Eleştirel ve Analitik Düşünme. Pegem A Yayıncılık.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Eleştirel ve analitik düşünmenin tanımını yapar |
ÖÇ02 | Eleştirel ve analitik düşünmeye yönelik temel kavram ve ilkeleri açıklar |
ÖÇ03 | Eleştirel ve analitik düşünmenin önemi ve özelliklerini açıklar |
ÖÇ04 | Eleştirel ve analitik düşünmenin temel süreçlerini listeler |
ÖÇ05 | Eleştirel ve analitik düşünme becerilerini karşılaştırır |
ÖÇ06 | Bütüncül öğrenmeyi destekleyen beden eğitimi ve spor öğrenme ortamlarının özelliklerini tartışır |
ÖÇ07 | Bütüncül öğrenmeyi destekleyen beden eğitimi ve spor öğrenme ortamları düzenler |
ÖÇ08 | Eleştirel ve analitik düşünmeyi destekleyen beden eğitimi ve spor ders planı uygular |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerin üst düzey düşünme becerilerinin gelişimine uygun yöntem ve teknikleri karşılaştırmalı olarak açıklar. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerin fiziksel ve sportif gelişimlerini belirlemeye uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini gelişim alanları ile ilişkilendirerek açıklar. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Program kapsamında kazandığı bilgi ve becerileri kullanarak, öğrencilerin gelişim özelliklerine uygun hareket öğretim basamaklarını içeren ders planı hazırlar. | 1 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Beden eğitimi ve spor öğretimi alanındaki fiziksel aktivite ve sağlık ile ilgili güncel bilgileri, özel gereksinimli öğrencilerin ders planlarını tasarlamada kullanır. | 1 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Beden eğitimi ve sporun pedagojik temellerine yönelik bilgi birikimini yaşam boyu öğrenme ve öğretme çerçevesinde bireysel olarak uygulamaya koyma konusunda sorumluluk alır. | 1 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimine yönelik, bilişim teknolojileri ile bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerinden yararlanır. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Beden eğitimi ve spor alanındaki kavram ve kuramların incelenmesi ve öğretimi için uygun araç-gereç kullanma sürecine bilimsel/teknolojik yöntemleri ve veri analizi yöntemlerini dahil ederek yol haritası tasarlar. | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Topluma hizmet bilinci ile yaşadığı sosyal çevre beden eğitimi ve spor etkinlikleri düzenleyerek katkıda bulunur. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma ve raporlama becerisi ile öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri takip edip meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türk Milli Eğitim Sistemi temel ilkelerine, mesleki yasa ve etik değerlere uygun biçimde alanı ile ilgili problemleri çözer. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Program kapsamında kazandığı bilgi ve becerilere dayalı olarak disiplin içi/disiplinler arası ulusal/uluslararası projeler yürütür. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Beden eğitimi ve spor alanına yönelik karşılaşılan çeşitli sorunların (toplumsal, kültürel, etik vb.) çözümünde aktif rol oynar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tanışma toplantısı-Eleştirel ve analitik düşünmeye ilişkin temel kavramlar | İlk ders için ön hazırlık bulunmamaktadır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Üst düzey düşünme becerileri | Çeşitli problem senaryoları üzerine düşünerek çözüm önerileri geliştirme | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
3 | Eleştirel düşünmenin eğitim açısından önemi | Güvenilir bilgi kaynaklarını belirleme ve yanlış bilgiyi ayırt etme yöntemleri üzerine okuma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Analitik düşünmenin eğitim açısından önemi | Farklı perspektiflerden bakmayı sağlayacak alıştırmalar yapma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
5 | Eleştirel ve analitik düşünmenin aşamaları | Sorgulayıcı düşünme pratikleri yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
6 | Eleştirel ve analitik düşünme ile ilişkili faktörler | Akademik makaleleri eleştirel bir gözle okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Eleştirel ve analitik düşünmenin kapsamı | Eleştirel düşünmeyi bilimsel süreçlerde nasıl kullanabileceğini anlama alıştırmaları yapma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Konuların tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Eleştirel ve analitik düşünme stratejileri | Günlük yaşamda karşılaşılan durumları analiz etme ve eleştirel düşünmeyi nasıl kullanabileceklerini belirleme | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
10 | Eleştirel ve analitik okuma | Günlük hayattan örnekler üzerinden tartışmalar yürütme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Eleştirel ve analitik yazma | Günlük yaşamdan ve güncel olaylardan eleştirel düşünme örnekleri çıkarma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Eleştirel ve analitik dinleme | Bilgi edinme süreçlerini daha bilinçli hale getirme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Grup Çalışması |
13 | Eleştirel düşünme becerilerini geliştiren teknikler | Eleştirel düşünmeyi teşvik eden sorular oluşturma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Analitik düşünme becerilerini geliştiren teknikler | Karmaşık sorunları parçalara ayırma yöntemleri üzerine çalışma | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
15 | Eleştirel ve analitik düşünme sürecine yönelik değerlendirme | Kendi gelişimlerini değerlendirme ve ileriye dönük plan yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuların tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuların tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |