BDMS304 Eleştirel ve Analitik Düşünme

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 6. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod BDMS304
Ad Eleştirel ve Analitik Düşünme
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 6. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket MB Meslek Bilgisi Dersleri S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. Leyla SARAÇ
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. Leyla SARAÇ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Eleştirel ve Analitik Düşünme dersinin amacı öğrencilerin bilgiye sorgulayıcı bir bakış açısıyla yaklaşmasını, mantıklı ve sistematik düşünme becerilerini geliştirerek eleştirel analiz yapmaya yönelik bilgi ve beceri kazanmalarını sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Temel kavramlar ve tanımlar; düşünme organı olarak beyin, düşünme biçimleri ve düşünmenin gruplandırılması; istemsiz düşünme ve özellikleri; istemli düşünme ve özellikleri; istemli düşünmenin yöntemleri; eleştirel ve analitik düşünme; eleştirel ve analitik düşünmenin temel özellikleri ve kriterleri, eleştirel ve analitik düşünmenin aşamaları; eleştirel ve analitik düşünmeyi etkileyen faktörler; eleştirel ve analitik düşünmenin kapsamı; eleştirel ve analitik okuma; eleştirel ve analitik dinleme; eleştirel ve analitik yazma.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Kaçar, A. (2021). Eleştirel ve Analitik Düşünme. Pegem Akademi Yayıncılık.

Notlar

Yılmaz, K. (2020). Eleştirel ve Analitik Düşünme. Pegem A Yayıncılık.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Eleştirel ve analitik düşünmenin tanımını yapar
ÖÇ02 Eleştirel ve analitik düşünmeye yönelik temel kavram ve ilkeleri açıklar
ÖÇ03 Eleştirel ve analitik düşünmenin önemi ve özelliklerini açıklar
ÖÇ04 Eleştirel ve analitik düşünmenin temel süreçlerini listeler
ÖÇ05 Eleştirel ve analitik düşünme becerilerini karşılaştırır
ÖÇ06 Bütüncül öğrenmeyi destekleyen beden eğitimi ve spor öğrenme ortamlarının özelliklerini tartışır
ÖÇ07 Bütüncül öğrenmeyi destekleyen beden eğitimi ve spor öğrenme ortamları düzenler
ÖÇ08 Eleştirel ve analitik düşünmeyi destekleyen beden eğitimi ve spor ders planı uygular


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrencilerin üst düzey düşünme becerilerinin gelişimine uygun yöntem ve teknikleri karşılaştırmalı olarak açıklar. 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrencilerin fiziksel ve sportif gelişimlerini belirlemeye uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini gelişim alanları ile ilişkilendirerek açıklar.
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Program kapsamında kazandığı bilgi ve becerileri kullanarak, öğrencilerin gelişim özelliklerine uygun hareket öğretim basamaklarını içeren ders planı hazırlar. 1
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Beden eğitimi ve spor öğretimi alanındaki fiziksel aktivite ve sağlık ile ilgili güncel bilgileri, özel gereksinimli öğrencilerin ders planlarını tasarlamada kullanır. 1
PÖÇ05 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Beden eğitimi ve sporun pedagojik temellerine yönelik bilgi birikimini yaşam boyu öğrenme ve öğretme çerçevesinde bireysel olarak uygulamaya koyma konusunda sorumluluk alır. 1
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişimine yönelik, bilişim teknolojileri ile bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerinden yararlanır.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Beden eğitimi ve spor alanındaki kavram ve kuramların incelenmesi ve öğretimi için uygun araç-gereç kullanma sürecine bilimsel/teknolojik yöntemleri ve veri analizi yöntemlerini dahil ederek yol haritası tasarlar. 4
PÖÇ08 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Topluma hizmet bilinci ile yaşadığı sosyal çevre beden eğitimi ve spor etkinlikleri düzenleyerek katkıda bulunur.
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma ve raporlama becerisi ile öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri takip edip meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanır.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türk Milli Eğitim Sistemi temel ilkelerine, mesleki yasa ve etik değerlere uygun biçimde alanı ile ilgili problemleri çözer.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Program kapsamında kazandığı bilgi ve becerilere dayalı olarak disiplin içi/disiplinler arası ulusal/uluslararası projeler yürütür.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Beden eğitimi ve spor alanına yönelik karşılaşılan çeşitli sorunların (toplumsal, kültürel, etik vb.) çözümünde aktif rol oynar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Tanışma toplantısı-Eleştirel ve analitik düşünmeye ilişkin temel kavramlar İlk ders için ön hazırlık bulunmamaktadır Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Üst düzey düşünme becerileri Çeşitli problem senaryoları üzerine düşünerek çözüm önerileri geliştirme Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
3 Eleştirel düşünmenin eğitim açısından önemi Güvenilir bilgi kaynaklarını belirleme ve yanlış bilgiyi ayırt etme yöntemleri üzerine okuma yapma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Analitik düşünmenin eğitim açısından önemi Farklı perspektiflerden bakmayı sağlayacak alıştırmalar yapma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
5 Eleştirel ve analitik düşünmenin aşamaları Sorgulayıcı düşünme pratikleri yapma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
6 Eleştirel ve analitik düşünme ile ilişkili faktörler Akademik makaleleri eleştirel bir gözle okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Eleştirel ve analitik düşünmenin kapsamı Eleştirel düşünmeyi bilimsel süreçlerde nasıl kullanabileceğini anlama alıştırmaları yapma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
8 Ara Sınav Konuların tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Eleştirel ve analitik düşünme stratejileri Günlük yaşamda karşılaşılan durumları analiz etme ve eleştirel düşünmeyi nasıl kullanabileceklerini belirleme Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
10 Eleştirel ve analitik okuma Günlük hayattan örnekler üzerinden tartışmalar yürütme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Eleştirel ve analitik yazma Günlük yaşamdan ve güncel olaylardan eleştirel düşünme örnekleri çıkarma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Eleştirel ve analitik dinleme Bilgi edinme süreçlerini daha bilinçli hale getirme Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Grup Çalışması
13 Eleştirel düşünme becerilerini geliştiren teknikler Eleştirel düşünmeyi teşvik eden sorular oluşturma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Analitik düşünme becerilerini geliştiren teknikler Karmaşık sorunları parçalara ayırma yöntemleri üzerine çalışma Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması
15 Eleştirel ve analitik düşünme sürecine yönelik değerlendirme Kendi gelişimlerini değerlendirme ve ileriye dönük plan yapma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Konuların tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Konuların tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 88
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,52
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 20.02.2025 03:18