Genel Bilgi
Kod | BDMS401 |
Ad | Dikkat Eksikliği Ve Hiperaktivite Bozukluğu |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. GONCA İNCE |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. GONCA İNCE
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu olan bireylerde tamamlayıcı tedavi olarak fiziksel aktivitenin, egzersiz ve antrenman programlarının etkili olmasına yönelik bilgi ve beceri kazandırılmasıdır.
Dersin İçeriği
Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğunun (DEHB) tanımı ve özellikleri; DEHB’nin temel belirtileri (dikkat eksikliği, aşırı hareketlilik ve dürtüsellik); DEHB’nin çocuk üzerinde sosyal, duygusal ve okul başarısı yönünden etkileri; DEHB’nin nedenleri; DEHB oluşumunda risk faktörleri; DEHB tipleri; DEHB olan çocuklara yaklaşım biçimleri; DEHB olan öğrencilerin yönlendirilmesi; DEHB olan çocukların eğitimi; okul-aile işbirliğinin sağlanması.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Çocuklarda Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğuna Yönelik İnterdisipliner (Fiziksel Aktivite, Eğitim ve Sanat) Eğitim Modelleri Kitabı
Notlar
İnternet kaynakları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu (DEHB) tanımı yapar |
ÖÇ02 | Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu (DEHB) türlerini açıklar |
ÖÇ03 | DEHB nedenleri, belirtilerini tanımlar |
ÖÇ04 | DEHB olan bireylerde görülen sorunları bilir |
ÖÇ05 | DEHB’de eğitimsel planlamayı yapar |
ÖÇ06 | DEHB olan bireylerde sporda öğretim yöntemlerini tanımlar |
ÖÇ07 | DEHB’de tedavi yöntemleri bilir |
ÖÇ08 | DEHB’de fiziksel aktivite ve sporun etkilerini açıklar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerin üst düzey düşünme becerilerinin gelişimine uygun yöntem ve teknikleri karşılaştırmalı olarak açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerin fiziksel ve sportif gelişimlerini belirlemeye uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini gelişim alanları ile ilişkilendirerek açıklar. | 4 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Program kapsamında kazandığı bilgi ve becerileri kullanarak, öğrencilerin gelişim özelliklerine uygun hareket öğretim basamaklarını içeren ders planı hazırlar. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Beden eğitimi ve spor öğretimi alanındaki fiziksel aktivite ve sağlık ile ilgili güncel bilgileri, özel gereksinimli öğrencilerin ders planlarını tasarlamada kullanır. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Beden eğitimi ve sporun pedagojik temellerine yönelik bilgi birikimini yaşam boyu öğrenme ve öğretme çerçevesinde bireysel olarak uygulamaya koyma konusunda sorumluluk alır. | 4 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimine yönelik, bilişim teknolojileri ile bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerinden yararlanır. | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Beden eğitimi ve spor alanındaki kavram ve kuramların incelenmesi ve öğretimi için uygun araç-gereç kullanma sürecine bilimsel/teknolojik yöntemleri ve veri analizi yöntemlerini dahil ederek yol haritası tasarlar. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Topluma hizmet bilinci ile yaşadığı sosyal çevre beden eğitimi ve spor etkinlikleri düzenleyerek katkıda bulunur. | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma ve raporlama becerisi ile öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri takip edip meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türk Milli Eğitim Sistemi temel ilkelerine, mesleki yasa ve etik değerlere uygun biçimde alanı ile ilgili problemleri çözer. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Program kapsamında kazandığı bilgi ve becerilere dayalı olarak disiplin içi/disiplinler arası ulusal/uluslararası projeler yürütür. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Beden eğitimi ve spor alanına yönelik karşılaşılan çeşitli sorunların (toplumsal, kültürel, etik vb.) çözümünde aktif rol oynar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu (DEHB) tanımı | çeşitli yazılı ve görsel kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | DEHB nedenleri, belirtileri | çeşitli yazılı ve görsel kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Rol Oynama, Grup Çalışması |
3 | DEHB sınıflandırması, görülme sıklığı | çeşitli yazılı ve görsel kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
4 | DEHB çocuklukta yaşanan sorunlar | çeşitli yazılı ve görsel kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
5 | DEHB ergenlikte yaşanan sorunlar | çeşitli yazılı ve görsel kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
6 | DEHB’de eğitimsel planlama | çeşitli yazılı ve görsel kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | DEHB olan bireylerde sporda öğretim yöntemleri | çeşitli yazılı ve görsel kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
8 | Ara Sınav | çeşitli yazılı ve görsel kaynaklar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
9 | DEHB’de tedavi yöntemleri | çeşitli yazılı ve görsel kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Rol Oynama, Grup Çalışması |
10 | DEHB’de fiziksel aktivite ve sporun etkileri | çeşitli yazılı ve görsel kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
11 | DEHB’de medikal tedaviyi tamamlayıcı tipte terapi çalışmaları | çeşitli yazılı ve görsel kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Gösteri |
12 | DEHB olan bireylerle çalışan eğitmenlere öneriler | çeşitli yazılı ve görsel kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
13 | DEHB olan bireylerin ailelerine öneriler | çeşitli yazılı ve görsel kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
14 | Proje uygulamaları | çeşitli yazılı ve görsel kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
15 | DEHB olan bireylere yönelik proje uygulamaları | çeşitli yazılı ve görsel kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |