BDNZ401 Halk Oyunları

3 AKTS - 1-2 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim SPOR BİLİMLERİ FAKÜLTESİ
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ PR.
Kod BDNZ401
Ad Halk Oyunları
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 1-2 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket AE Alan Eğitimi Dersleri Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör. SİBEL VURAL
Dersin Öğretim Elemanı Öğr. Gör. SİBEL VURAL (Güz) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Dersin amacı: halk oyunlarının temel hareketlerini, kültürel ve sanatsal değerlerini tanıtmayı ve öğrencilerin geleneksel dans becerilerini geliştirmeyi amaçlamaktadır. Öğrenciler, farklı yörelere ait halk oyunlarını öğrenerek ritim duygularını, koordinasyonlarını ve grup içindeki uyumlarını geliştireceklerdir.

Dersin İçeriği

Halk biliminin tanımı ve halk danslarının tanımı, halk danslarında yörelerin analizi, tutuş biçimleri, hareket ritim sayıları, türlerine göre ayırma ve her türden örnekler öğretme, öğretme yöntemleri, yarışma kuralları, sahneleme bilgi ve becerilerinin kazandırılması.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Halk oyunları ders notları.

Notlar

Halk oyunları ders notları.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Halk oyunlarında ritim ve müzik uyumunu kullanır.
ÖÇ02 Fiziksel koordinasyon, denge ve ritim duygusunu keşfeder.
ÖÇ03 Geleneksel kıyafetlerin ve aksesuarların anlamını yorumlar.
ÖÇ04 Halk oyunlarının kültürel ve tarihi önemini açıklar.
ÖÇ05 Farklı bölgelere ait halk oyunlarının temel figürlerini sergiler (Adana çiftetellisi, Damat halayı, Temur ağa v.b).
ÖÇ06 Grup içinde uyumlu bir şekilde halk oyunlarını sergiler.
ÖÇ07 Halk oyunlarını öğretir ve yaygınlaştırma konusunda inisiyatif alır.
ÖÇ08 Sahne performansı için gerekli becerileri sergiler.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrencilerin üst düzey düşünme becerilerinin gelişimine uygun yöntem ve teknikleri karşılaştırmalı olarak açıklar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrencilerin fiziksel ve sportif gelişimlerini belirlemeye uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini gelişim alanları ile ilişkilendirerek açıklar.
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Program kapsamında kazandığı bilgi ve becerileri kullanarak, öğrencilerin gelişim özelliklerine uygun hareket öğretim basamaklarını içeren ders planı hazırlar.
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Beden eğitimi ve spor öğretimi alanındaki fiziksel aktivite ve sağlık ile ilgili güncel bilgileri, özel gereksinimli öğrencilerin ders planlarını tasarlamada kullanır.
PÖÇ05 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Beden eğitimi ve sporun pedagojik temellerine yönelik bilgi birikimini yaşam boyu öğrenme ve öğretme çerçevesinde bireysel olarak uygulamaya koyma konusunda sorumluluk alır. 3
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişimine yönelik, bilişim teknolojileri ile bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerinden yararlanır.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Beden eğitimi ve spor alanındaki kavram ve kuramların incelenmesi ve öğretimi için uygun araç-gereç kullanma sürecine bilimsel/teknolojik yöntemleri ve veri analizi yöntemlerini dahil ederek yol haritası tasarlar.
PÖÇ08 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Topluma hizmet bilinci ile yaşadığı sosyal çevre beden eğitimi ve spor etkinlikleri düzenleyerek katkıda bulunur. 4
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma ve raporlama becerisi ile öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri takip edip meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanır.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türk Milli Eğitim Sistemi temel ilkelerine, mesleki yasa ve etik değerlere uygun biçimde alanı ile ilgili problemleri çözer.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Program kapsamında kazandığı bilgi ve becerilere dayalı olarak disiplin içi/disiplinler arası ulusal/uluslararası projeler yürütür.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Beden eğitimi ve spor alanına yönelik karşılaşılan çeşitli sorunların (toplumsal, kültürel, etik vb.) çözümünde aktif rol oynar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Halk oyunlarının tarihçesi ve kültürel önemi. Halk bilimi ve halk oyunları'nın araştırılması. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma
2 Halk oyunlarında temel kavramlar (ritim, figür, müzik, kostüm vb.). Ritim, figür, müzik, kostümlerin nasıl oluştuğunun araştırılması. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Tartışma
3 Duruş, adım ve figür teknikleri. Duruş, adım ve figür teknikleri'nin tekrarının yapılması. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma
4 Koordinasyon ve ritim çalışmaları. Geleneksel enstrüman (davul, zurna, kemençe, bağlama vb.)örneklerinin dinlenmesi. Uygulama tekrarı. Öğretim Yöntemleri:
Gösteri, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
5 Türkiye’de halk oyunlarının bölgesel dağılımı ve farklı bölgelere ait halk oyunlarının temel figürlerininin ayırd edilmesi. Uygulama tekrarı. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Soru-Cevap, Rol Oynama
6 Halk Oyunlarında ritim ve müzik Kullanımı. Oyunlarda kullanılan ritimlerin sayılması ve melodi olarak tekrar edilmesi. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Anlatım, Grup Çalışması
7 Halk oyunlarında müzik ve ritmin önemi müzik eşliğinde uygulamalı çalışmalar. Müzik eşliğinde uygulama tekrarı. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama
8 Ara Sınav Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi
9 Türk Halk danslari pratikleri1;Akdeniz Bölgesi,Güneydoğu Anadolu Bölgesi (Çiftetelli, Delilo). Çiftetelli ve delilo oyunlarının müzik eşliğinde tekrar edilmesi. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması
10 Türk Halk danslari pratikleri 2 Doğu Anadolu Bölgesi (Halay). Uygulama tekrarı. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Rol Oynama
11 Türk Halk danslari pratikleri 3 Ege Bölgesi (Zeybek). Uygulama tekrarı. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması
12 Öğrenilen tüm dansların tekrarı ve bu danslarda grup Uyumu, Senkronizasyon ve liderlik çalışmaları. Uygulama tekrarı. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
13 Halk Oyunlarında Kostüm ve Aksesuar Kullanımı ve bunların anlamları. Bölgelere göre halk oyunları kıyafetleri ve geleneksel kıyafetlerin oyun içindeki rolü. Halk Oyunlarında Kostüm ve Aksesuar Kullanımı ve bunların anlamları. Bölgelere göre halk oyunları kıyafetleri ve geleneksel kıyafetlerin araştırılması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Beyin Fırtınası
14 Sahne düzeni ve koreografi çalışmaları 1. Uygulama tekrarı. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması
15 Sahne düzeni ve koreografi çalışmaları 2. Uygulama tekrarı. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Gösteri, Grup Çalışması
16 Yarıyıl Sonu Sınavları. Yarıyıl Sonu Sınavları. Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi
17 Yarıyıl Sonu Sınavları. Yarıyıl Sonu Sınavları. Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Ara Sınav 100 40
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü (Saat) 86
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,44
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 28.02.2025 12:21