BDNZ406 Uyarlanmış Beden Eğitimi ve Spor

4 AKTS - 1-2 Süre (T+U)- 8. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod BDNZ406
Ad Uyarlanmış Beden Eğitimi ve Spor
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 8. Yarıyıl
Süre (T+U) 1-2 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket AE Alan Eğitimi Dersleri Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. GONCA İNCE
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. GONCA İNCE (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Kaynaştırılmış eğitim alan engelli bireylerin tipik gelişim gösteren akranlarıyla aktif beden eğitimi dersine ve fiziksel aktivitelere katılımını sağlamak.

Dersin İçeriği

Özel gereksinimli öğrencilere yönelik beden eğitimi ve spor uygulamaları için temel kuramsal altyapı paylaşımı, özel eğitimin beden eğitimi ve spordaki uygulama prensipleri konusunda tecrübe edinilmesi ve bu bağlamda kaynaştırma/bütünleştirme ilkeleri, en az kısıtlayıcı ortam, sık/az rastlanan yetersizlikler, etkinlik ve ders planlaması, bireyselleştirilmiş eğitim programlaması, uyarlamalar, davranış yönetimi, akran ve aile desteği, yasal çerçeve.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Ders notları

Notlar

İnternet kaynakları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Engellilik tanımı ve türlerini anlatır.
ÖÇ02 Engelli grupların özelliklerini açıklar.
ÖÇ03 Kaynaştırılmış eğitimde uyarlanmış beden eğitimi programı hazırlar.
ÖÇ04 Uyarlanmış beden eğitimi dersinin anlamını açıklar.
ÖÇ05 Uyarlanmış beden eğitimi dersinde kullanılacak öğretim yöntemlerini açıklar.
ÖÇ06 Uyarlanmış beden eğitimi dersi uygulaması sonuçlarını değerlendirir.
ÖÇ07 Uyarlanmış beden eğitimi dersinde özel gereksinimli bireylere materyal üretir.
ÖÇ08 Uyarlanmış beden eğitimi dersinde bireyselleştirilmiş eğitim programı hazırlar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrencilerin üst düzey düşünme becerilerinin gelişimine uygun yöntem ve teknikleri karşılaştırmalı olarak açıklar. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrencilerin fiziksel ve sportif gelişimlerini belirlemeye uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini gelişim alanları ile ilişkilendirerek açıklar. 4
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Program kapsamında kazandığı bilgi ve becerileri kullanarak, öğrencilerin gelişim özelliklerine uygun hareket öğretim basamaklarını içeren ders planı hazırlar. 3
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Beden eğitimi ve spor öğretimi alanındaki fiziksel aktivite ve sağlık ile ilgili güncel bilgileri, özel gereksinimli öğrencilerin ders planlarını tasarlamada kullanır. 2
PÖÇ05 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Beden eğitimi ve sporun pedagojik temellerine yönelik bilgi birikimini yaşam boyu öğrenme ve öğretme çerçevesinde bireysel olarak uygulamaya koyma konusunda sorumluluk alır. 4
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişimine yönelik, bilişim teknolojileri ile bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerinden yararlanır.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Beden eğitimi ve spor alanındaki kavram ve kuramların incelenmesi ve öğretimi için uygun araç-gereç kullanma sürecine bilimsel/teknolojik yöntemleri ve veri analizi yöntemlerini dahil ederek yol haritası tasarlar.
PÖÇ08 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Topluma hizmet bilinci ile yaşadığı sosyal çevre beden eğitimi ve spor etkinlikleri düzenleyerek katkıda bulunur. 5
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma ve raporlama becerisi ile öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri takip edip meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanır.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türk Milli Eğitim Sistemi temel ilkelerine, mesleki yasa ve etik değerlere uygun biçimde alanı ile ilgili problemleri çözer.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Program kapsamında kazandığı bilgi ve becerilere dayalı olarak disiplin içi/disiplinler arası ulusal/uluslararası projeler yürütür.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Beden eğitimi ve spor alanına yönelik karşılaşılan çeşitli sorunların (toplumsal, kültürel, etik vb.) çözümünde aktif rol oynar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Uyarlanmış Beden Eğitimi (UBE) hakkında bilgilendirme. UBE nasıl yapılır. Neden gereklidir. UBE yapılırken nelere dikkat edilmelidir. Uyarlanmış Beden Eğitimi ile ilgili makale okuma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Engellilik tanımı, türleri, özellikleri, engellilerde spor ve fiziksel aktivite kategorileri. Sınıf içi verilen küçük ödevleri yapar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 UBE tanımı, kullanım nedenleri, kimler yararlanır. Engellilerde Bireysel Eğitim Programı (BEP) nasıl yapılmalı. Nelere dikkat edilmelidir. Bireysel eğitim programı örneği hazırlar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 UBE de uyarlamalar nasıl yapılır. Örnek çalışma grupları oluşturma ve tartışma. UBE yönelik ders içi uyarlama örnekleri hazırlar. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme
5 UBE de kullanılabilecek Uygulamalı Davranış Analizi (UDA) nedir. Nasıl kullanılmalı. Beden Eğitimi dersine nasıl modifiye edilmelidir. UBE de öğretim yöntemleri ve stratejileri nelerdir. Farklı öğretim yöntemlerine yönelik makale taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme
6 UBE de öğretim yöntemleri ve stratejileri nelerdir. Farklı öğretim yöntemlerine göre örnek UBE dersi hazırlar. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme
7 Farklı engel gruplarında hangi öğretim yöntemleri ve stratejilerinin kullanılması gerektiğinin anlatılması. UBE dersinde kullanılabilecek stratejileri araştırma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme
8 Ara Sınav arasınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 UBE teorik bilgilerin uygulamasının yapılması Proje ödevini hazırlama. Öğretim Yöntemleri:
Proje Temelli Öğrenme
10 UBE dersi ile ilgili proje çalışması sunuları Proje sunumu hazırlama. Öğretim Yöntemleri:
Proje Temelli Öğrenme
11 UBE ile ilgili proje çalışması sunuları 1 Proje uygulamasını hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 UBE dersi ile ilgili proje sunuları 2 Proje testlerini değerlendirme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 UBE dersi ile ilgili proje sunuları 3 Proje test sonuçlerini hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Proje çalışması sunuları 4 Sözlü sınav hazırlığı yapma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 UBE dersi ile ilgili proje çalışması sunuları 5 Final sınavına yönelik çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav hazırlığı Ölçme Yöntemleri:
Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav hazırlığı Ölçme Yöntemleri:
Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 7 7
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 109
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,36
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 20.02.2025 11:30