Genel Bilgi
Kod | BDNZ406 |
Ad | Uyarlanmış Beden Eğitimi ve Spor |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | AE Alan Eğitimi Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. GONCA İNCE |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. GONCA İNCE
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Kaynaştırılmış eğitim alan engelli bireylerin tipik gelişim gösteren akranlarıyla aktif beden eğitimi dersine ve fiziksel aktivitelere katılımını sağlamak.
Dersin İçeriği
Özel gereksinimli öğrencilere yönelik beden eğitimi ve spor uygulamaları için temel kuramsal altyapı paylaşımı, özel eğitimin beden eğitimi ve spordaki uygulama prensipleri konusunda tecrübe edinilmesi ve bu bağlamda kaynaştırma/bütünleştirme ilkeleri, en az kısıtlayıcı ortam, sık/az rastlanan yetersizlikler, etkinlik ve ders planlaması, bireyselleştirilmiş eğitim programlaması, uyarlamalar, davranış yönetimi, akran ve aile desteği, yasal çerçeve.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Ders notları
Notlar
İnternet kaynakları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Engellilik tanımı ve türlerini anlatır. |
ÖÇ02 | Engelli grupların özelliklerini açıklar. |
ÖÇ03 | Kaynaştırılmış eğitimde uyarlanmış beden eğitimi programı hazırlar. |
ÖÇ04 | Uyarlanmış beden eğitimi dersinin anlamını açıklar. |
ÖÇ05 | Uyarlanmış beden eğitimi dersinde kullanılacak öğretim yöntemlerini açıklar. |
ÖÇ06 | Uyarlanmış beden eğitimi dersi uygulaması sonuçlarını değerlendirir. |
ÖÇ07 | Uyarlanmış beden eğitimi dersinde özel gereksinimli bireylere materyal üretir. |
ÖÇ08 | Uyarlanmış beden eğitimi dersinde bireyselleştirilmiş eğitim programı hazırlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerin üst düzey düşünme becerilerinin gelişimine uygun yöntem ve teknikleri karşılaştırmalı olarak açıklar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerin fiziksel ve sportif gelişimlerini belirlemeye uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini gelişim alanları ile ilişkilendirerek açıklar. | 4 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Program kapsamında kazandığı bilgi ve becerileri kullanarak, öğrencilerin gelişim özelliklerine uygun hareket öğretim basamaklarını içeren ders planı hazırlar. | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Beden eğitimi ve spor öğretimi alanındaki fiziksel aktivite ve sağlık ile ilgili güncel bilgileri, özel gereksinimli öğrencilerin ders planlarını tasarlamada kullanır. | 2 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Beden eğitimi ve sporun pedagojik temellerine yönelik bilgi birikimini yaşam boyu öğrenme ve öğretme çerçevesinde bireysel olarak uygulamaya koyma konusunda sorumluluk alır. | 4 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimine yönelik, bilişim teknolojileri ile bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerinden yararlanır. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Beden eğitimi ve spor alanındaki kavram ve kuramların incelenmesi ve öğretimi için uygun araç-gereç kullanma sürecine bilimsel/teknolojik yöntemleri ve veri analizi yöntemlerini dahil ederek yol haritası tasarlar. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Topluma hizmet bilinci ile yaşadığı sosyal çevre beden eğitimi ve spor etkinlikleri düzenleyerek katkıda bulunur. | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma ve raporlama becerisi ile öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri takip edip meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türk Milli Eğitim Sistemi temel ilkelerine, mesleki yasa ve etik değerlere uygun biçimde alanı ile ilgili problemleri çözer. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Program kapsamında kazandığı bilgi ve becerilere dayalı olarak disiplin içi/disiplinler arası ulusal/uluslararası projeler yürütür. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Beden eğitimi ve spor alanına yönelik karşılaşılan çeşitli sorunların (toplumsal, kültürel, etik vb.) çözümünde aktif rol oynar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Uyarlanmış Beden Eğitimi (UBE) hakkında bilgilendirme. UBE nasıl yapılır. Neden gereklidir. UBE yapılırken nelere dikkat edilmelidir. | Uyarlanmış Beden Eğitimi ile ilgili makale okuma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Engellilik tanımı, türleri, özellikleri, engellilerde spor ve fiziksel aktivite kategorileri. | Sınıf içi verilen küçük ödevleri yapar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | UBE tanımı, kullanım nedenleri, kimler yararlanır. Engellilerde Bireysel Eğitim Programı (BEP) nasıl yapılmalı. Nelere dikkat edilmelidir. | Bireysel eğitim programı örneği hazırlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | UBE de uyarlamalar nasıl yapılır. Örnek çalışma grupları oluşturma ve tartışma. | UBE yönelik ders içi uyarlama örnekleri hazırlar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
5 | UBE de kullanılabilecek Uygulamalı Davranış Analizi (UDA) nedir. Nasıl kullanılmalı. Beden Eğitimi dersine nasıl modifiye edilmelidir. UBE de öğretim yöntemleri ve stratejileri nelerdir. | Farklı öğretim yöntemlerine yönelik makale taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
6 | UBE de öğretim yöntemleri ve stratejileri nelerdir. | Farklı öğretim yöntemlerine göre örnek UBE dersi hazırlar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
7 | Farklı engel gruplarında hangi öğretim yöntemleri ve stratejilerinin kullanılması gerektiğinin anlatılması. | UBE dersinde kullanılabilecek stratejileri araştırma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | arasınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | UBE teorik bilgilerin uygulamasının yapılması | Proje ödevini hazırlama. | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
10 | UBE dersi ile ilgili proje çalışması sunuları | Proje sunumu hazırlama. | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
11 | UBE ile ilgili proje çalışması sunuları 1 | Proje uygulamasını hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | UBE dersi ile ilgili proje sunuları 2 | Proje testlerini değerlendirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | UBE dersi ile ilgili proje sunuları 3 | Proje test sonuçlerini hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Proje çalışması sunuları 4 | Sözlü sınav hazırlığı yapma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | UBE dersi ile ilgili proje çalışması sunuları 5 | Final sınavına yönelik çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |