Genel Bilgi
Kod | BDMS402 |
Ad | Öğrenme Güçlüğü |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. GONCA İNCE |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. GONCA İNCE
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı disleksi, disgrafi, diskalkuli, başka türlü adlandırılamayan öğrenme güçlüklerine sahip bireylerin eğitimine yönelik bilgi ve beceri kazandırılmasıdır.
Dersin İçeriği
Öğrenme güçlüğünün tanımı, özellikleri ve sınıflandırılması: Eğitsel, psikolojik, tıbbi etmenler; yaygınlık ve görülme sıklığı; öğrenme güçlüğünün nedenleri; erken müdahale; müdahaleye tepki modeli; tarama/tanılama: tıbbi, gelişimsel ve eğitsel tarama/tanılama; akademik ve akademik olmayan özellikler; ekip ve işbirliği; eğitim-öğretim ortamları; bilimsel dayanağı olan uygulamalar; okuma, yazma ve matematik becerilerini destekleme; akademik olmayan becerileri destekleme.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
SERTDEMİR, B. İ., BABAR, M. S., & CENGİZ, E. (2020). Özgül Öğrenme Güçlüğü (Vol. 1). Alafon Dil, Konuşma ve Gelişim Yayınları.
Notlar
Görgün, B., & Melekoğlu, M. A. (2019). Türkiye’de özel öğrenme güçlüğü alanında yapılan çalışmaların incelenmesi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 83-106.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenme güçlüğü genel tanımını yapar. |
ÖÇ02 | Okul öncesi ve 1 ve 8. sınıfa kadar olan belirtilerini açıklar. |
ÖÇ03 | Okuma ile ilgili belirtileri ve yapılabilecekleri açıklar. |
ÖÇ04 | Diskalkul matematik öğrenme bozukluğu ve yapılabilecekleri açıklar. |
ÖÇ05 | Yazma bozukluğu ve yapılabilecekleri açıklar. |
ÖÇ06 | Yazma güçlüğünde görülecek yazım hatalarını düzeltebilir ve çalışmalarını yapar. |
ÖÇ07 | Dispraksi duyusal entegrasyon bozukluğu ve çalışmaları açıklar. |
ÖÇ08 | Disfazi konuşma ile ilgili problemleri ve yapılabilecekleri açıklar. |
ÖÇ09 | Disfazi -afazi konuşma dili ile ilgili güçlükleri açıklar. |
ÖÇ10 | İşitsel işleme bozukluğunu açıklar. |
ÖÇ11 | Görsel işleme bozukluğunu ve yapılabilecekleri açıklar. |
ÖÇ12 | Aileye yapılacak rehberlik çalışmalarını açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerin üst düzey düşünme becerilerinin gelişimine uygun yöntem ve teknikleri karşılaştırmalı olarak açıklar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerin fiziksel ve sportif gelişimlerini belirlemeye uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini gelişim alanları ile ilişkilendirerek açıklar. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Program kapsamında kazandığı bilgi ve becerileri kullanarak, öğrencilerin gelişim özelliklerine uygun hareket öğretim basamaklarını içeren ders planı hazırlar. | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Beden eğitimi ve spor öğretimi alanındaki fiziksel aktivite ve sağlık ile ilgili güncel bilgileri, özel gereksinimli öğrencilerin ders planlarını tasarlamada kullanır. | 3 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Beden eğitimi ve sporun pedagojik temellerine yönelik bilgi birikimini yaşam boyu öğrenme ve öğretme çerçevesinde bireysel olarak uygulamaya koyma konusunda sorumluluk alır. | 2 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimine yönelik, bilişim teknolojileri ile bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerinden yararlanır. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Beden eğitimi ve spor alanındaki kavram ve kuramların incelenmesi ve öğretimi için uygun araç-gereç kullanma sürecine bilimsel/teknolojik yöntemleri ve veri analizi yöntemlerini dahil ederek yol haritası tasarlar. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Topluma hizmet bilinci ile yaşadığı sosyal çevre beden eğitimi ve spor etkinlikleri düzenleyerek katkıda bulunur. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma ve raporlama becerisi ile öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri takip edip meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türk Milli Eğitim Sistemi temel ilkelerine, mesleki yasa ve etik değerlere uygun biçimde alanı ile ilgili problemleri çözer. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Program kapsamında kazandığı bilgi ve becerilere dayalı olarak disiplin içi/disiplinler arası ulusal/uluslararası projeler yürütür. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Beden eğitimi ve spor alanına yönelik karşılaşılan çeşitli sorunların (toplumsal, kültürel, etik vb.) çözümünde aktif rol oynar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | öğrenme güçlüğü nedir genel tanımı | görsel ve yazılı dökümanlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
2 | okul öncesi belirtiler nelerdir, 1- ve 8 sınıfa kadar belirtileri | görsel ve yazılı dökümanlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
3 | Okuma ile ilgili belirtiler ve yapılabilecekler | görsel ve yazılı dökümanlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
4 | Diskalkul matematiik oğrenme bozukluğu ve yapılabilecekler. | görsel ve yazılı dökümanlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
5 | yazma bozukluğu ve yapıabilecekler | görsel ve yazılı dökümanlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | yazma güçlüğünde görülecek yazma hataları ve çalışmalar | görsel ve yazılı dökümanlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | dispraksi duyusal entegrasyon bozukluğu. ve çalışmalar | görsel ve yazılı dökümanlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | görsel ve yazılı dökümanlar | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Ödev |
9 | disfazi ile ilgili problemler ve yapılabilecekler | görsel ve yazılı dökümanlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | disfazi -afazi konuşma dili ile ilgili güçlükler ve eğitimi | görsel ve yazılı dökümanlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Afazi konuşma dili ile ilgili güçlükler ve eğitimi | görsel ve yazılı dökümanlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | işitsel işleme bozukluğu ve yapılabilecekler | görsel ve yazılı dökümanlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | görsel işleme bozukluğu ve yapılabilecekler | görsel ve yazılı dökümanlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
14 | aileye yapılacak rehberlik çalışmaları | görsel ve yazılı dökümanlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
15 | çocuğa evde okulda nasıl yardımcı oluruz | görsel ve yazılı dökümanlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav Hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |