EFMZ402 Okullarda Rehberlik

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 8. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod EFMZ402
Ad Okullarda Rehberlik
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 8. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. Leyla SARAÇ
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. Leyla SARAÇ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Okullarda Rehberlik Dersinin amacı, öğretmen adaylarına, öğrencilerinin akademik, kişisel, sosyal ve mesleki gelişimlerini destekleyecek bilgi ve becerileri kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Rehberlik ve psikolojik danışma (RPD) hizmetlerinin eğitimdeki yeri; gelişimsel rehberlik modelinin felsefesi, amacı, ilkeleri ve programı (kapsamlı gelişimsel RPD programı); temel hizmetleri/müdahaleleri; sınıf rehberliğinde öğretmenlerin rol ve işlevi; RPD hizmetleri kapsamında eğitsel, mesleki, kişisel ve sosyal alanlarda kazandırılacak yeterlikler; okul yöneticisi ve öğretmenlerle rehber öğretmen ve psikolojik danışman arasındaki işbirliği; sınıf RPD plan ve programlarının hazırlanması ve uygulanması.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Yeşilyaprak, B. (2015). 21. Yüzyılda Eğitimde Rehberlik Hizmetleri Gelişimsel Yaklaşım. Nobel Akademik Yayıncılık.

Notlar

Kızıldağ Şahin, S. (2021). Okullarda Rehberlik ve Psikolojik Danışma. Nobel Akademi Yayıncılık. Sak, L. (2019). Okullarda Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık. Yeryüzü Yayınevi.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Rehberlik hizmetlerinin çağdaş eğitim anlayışındaki yeri ve önemini açıklar
ÖÇ02 Okul öncesi, ilköğretim ve ortaöğretim dönemi kişisel rehberlik hizmetlerini karşılaştırır
ÖÇ03 Okul öncesi, ilköğretim ve ortaöğretim dönemi eğitsel rehberlik hizmetlerini karşılaştırır
ÖÇ04 Okul öncesi, ilköğretim ve ortaöğretim dönemi mesleki rehberlik hizmetlerini karşılaştırır
ÖÇ05 Bireyi tanıma tekniklerini ihtiyaç duyulan hizmet alanlarına göre ayırt eder
ÖÇ06 Rehberlik hizmetlerinin örgütlenmesini açıklar
ÖÇ07 Rehberlik hizmetlerinin değerlendirilmesi sürecini açıklar
ÖÇ08 Beden eğitimi ve spor dersini ve rehberlik hizmetlerine duyulan ihtiyaç açısından değerlendirir


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrencilerin üst düzey düşünme becerilerinin gelişimine uygun yöntem ve teknikleri karşılaştırmalı olarak açıklar. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrencilerin fiziksel ve sportif gelişimlerini belirlemeye uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini gelişim alanları ile ilişkilendirerek açıklar. 3
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Program kapsamında kazandığı bilgi ve becerileri kullanarak, öğrencilerin gelişim özelliklerine uygun hareket öğretim basamaklarını içeren ders planı hazırlar. 1
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Beden eğitimi ve spor öğretimi alanındaki fiziksel aktivite ve sağlık ile ilgili güncel bilgileri, özel gereksinimli öğrencilerin ders planlarını tasarlamada kullanır. 3
PÖÇ05 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Beden eğitimi ve sporun pedagojik temellerine yönelik bilgi birikimini yaşam boyu öğrenme ve öğretme çerçevesinde bireysel olarak uygulamaya koyma konusunda sorumluluk alır. 1
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişimine yönelik, bilişim teknolojileri ile bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerinden yararlanır.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Beden eğitimi ve spor alanındaki kavram ve kuramların incelenmesi ve öğretimi için uygun araç-gereç kullanma sürecine bilimsel/teknolojik yöntemleri ve veri analizi yöntemlerini dahil ederek yol haritası tasarlar. 2
PÖÇ08 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Topluma hizmet bilinci ile yaşadığı sosyal çevre beden eğitimi ve spor etkinlikleri düzenleyerek katkıda bulunur.
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma ve raporlama becerisi ile öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri takip edip meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanır.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türk Milli Eğitim Sistemi temel ilkelerine, mesleki yasa ve etik değerlere uygun biçimde alanı ile ilgili problemleri çözer.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Program kapsamında kazandığı bilgi ve becerilere dayalı olarak disiplin içi/disiplinler arası ulusal/uluslararası projeler yürütür.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Beden eğitimi ve spor alanına yönelik karşılaşılan çeşitli sorunların (toplumsal, kültürel, etik vb.) çözümünde aktif rol oynar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Tanışma toplantısı-Çağdaş eğitimde öğrenci kişilik hizmetlerinin yeri ve önemi İlk ders için ön hazırlık bulunmamaktadır Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
2 Okul öncesi eğitimde eğitsel rehberlik hizmetleri Okul öncesi dönem çocukların eğitsel ihtiyaçlarının gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
3 İlköğretimde eğitsel rehberlik hizmetleri İlköğretim öğrencilerinin akademik gelişim ihtiyaçlarının gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Ortaöğretimde eğitsel rehberlik hizmetleri Ortaöğretim öğrencilerinde akademik gelişim açısından yaşanan sorunların incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım, Beyin Fırtınası
5 Okul öncesinde kişisel rehberlik hizmetleri Okul öncesi dönem çocuklarda kişilik gelişiminin incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 İlköğretimde kişisel rehberlik hizmetleri İlköğretim öğrencilerinin fiziksel gelişimlerinin psikolojik durumlarına etkisinin incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay
7 Ortaöğretimde kişisel rehberlik hizmetleri Ortaöğretim dönemi çocuklarda kişilik gelişiminin incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Konuların gözden geçirilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Okul öncesinde mesleki rehberlik hizmetleri Okul öncesi dönem mesleki rehberlik hizmetlerinin içeriğine yönelik ön bilgileri gözden geçirme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 İlköğretimde mesleki rehberlik hizmetleri İlköğretim dönemi meslek tercihlerine yönelik yaşam deneyimlerinin gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması, Soru-Cevap
11 Ortaöğretimde mesleki rehberlik hizmetleri Lise dönemindeki mesleki rehberlik hizmeti deneyimlerinin gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Rehberlikte bireyi tanımanın önemi Bireyi tanımaya yönelik okul yaşamı deneyimlerinin incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
13 Bireyi tanıma teknikleri Veri toplama sürecine yönelik ön bilgilerin gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Rehberlik hizmetlerinin örgütlenmesi Milli eğitimin örgütlenmesine yönelik ön bilgilerin gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
15 Rehberlik hizmetlerinin değerlendirilmesi Değerlendirmeye yönelik ön bilgilerin gözden geçirilmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Konuların gözden geçirilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Konuların gözden geçirilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 13 13
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 2 14 28
Toplam İş Yükü (Saat) 83
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,32
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 20.02.2025 03:17