Genel Bilgi
Kod | EFMZ402 |
Ad | Okullarda Rehberlik |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. Leyla SARAÇ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. Leyla SARAÇ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Okullarda Rehberlik Dersinin amacı, öğretmen adaylarına, öğrencilerinin akademik, kişisel, sosyal ve mesleki gelişimlerini destekleyecek bilgi ve becerileri kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Rehberlik ve psikolojik danışma (RPD) hizmetlerinin eğitimdeki yeri; gelişimsel rehberlik modelinin felsefesi, amacı, ilkeleri ve programı (kapsamlı gelişimsel RPD programı); temel hizmetleri/müdahaleleri; sınıf rehberliğinde öğretmenlerin rol ve işlevi; RPD hizmetleri kapsamında eğitsel, mesleki, kişisel ve sosyal alanlarda kazandırılacak yeterlikler; okul yöneticisi ve öğretmenlerle rehber öğretmen ve psikolojik danışman arasındaki işbirliği; sınıf RPD plan ve programlarının hazırlanması ve uygulanması.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Yeşilyaprak, B. (2015). 21. Yüzyılda Eğitimde Rehberlik Hizmetleri Gelişimsel Yaklaşım. Nobel Akademik Yayıncılık.
Notlar
Kızıldağ Şahin, S. (2021). Okullarda Rehberlik ve Psikolojik Danışma. Nobel Akademi Yayıncılık. Sak, L. (2019). Okullarda Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık. Yeryüzü Yayınevi.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Rehberlik hizmetlerinin çağdaş eğitim anlayışındaki yeri ve önemini açıklar |
ÖÇ02 | Okul öncesi, ilköğretim ve ortaöğretim dönemi kişisel rehberlik hizmetlerini karşılaştırır |
ÖÇ03 | Okul öncesi, ilköğretim ve ortaöğretim dönemi eğitsel rehberlik hizmetlerini karşılaştırır |
ÖÇ04 | Okul öncesi, ilköğretim ve ortaöğretim dönemi mesleki rehberlik hizmetlerini karşılaştırır |
ÖÇ05 | Bireyi tanıma tekniklerini ihtiyaç duyulan hizmet alanlarına göre ayırt eder |
ÖÇ06 | Rehberlik hizmetlerinin örgütlenmesini açıklar |
ÖÇ07 | Rehberlik hizmetlerinin değerlendirilmesi sürecini açıklar |
ÖÇ08 | Beden eğitimi ve spor dersini ve rehberlik hizmetlerine duyulan ihtiyaç açısından değerlendirir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerin üst düzey düşünme becerilerinin gelişimine uygun yöntem ve teknikleri karşılaştırmalı olarak açıklar. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerin fiziksel ve sportif gelişimlerini belirlemeye uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini gelişim alanları ile ilişkilendirerek açıklar. | 3 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Program kapsamında kazandığı bilgi ve becerileri kullanarak, öğrencilerin gelişim özelliklerine uygun hareket öğretim basamaklarını içeren ders planı hazırlar. | 1 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Beden eğitimi ve spor öğretimi alanındaki fiziksel aktivite ve sağlık ile ilgili güncel bilgileri, özel gereksinimli öğrencilerin ders planlarını tasarlamada kullanır. | 3 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Beden eğitimi ve sporun pedagojik temellerine yönelik bilgi birikimini yaşam boyu öğrenme ve öğretme çerçevesinde bireysel olarak uygulamaya koyma konusunda sorumluluk alır. | 1 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişimine yönelik, bilişim teknolojileri ile bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerinden yararlanır. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Beden eğitimi ve spor alanındaki kavram ve kuramların incelenmesi ve öğretimi için uygun araç-gereç kullanma sürecine bilimsel/teknolojik yöntemleri ve veri analizi yöntemlerini dahil ederek yol haritası tasarlar. | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Topluma hizmet bilinci ile yaşadığı sosyal çevre beden eğitimi ve spor etkinlikleri düzenleyerek katkıda bulunur. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma ve raporlama becerisi ile öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri takip edip meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türk Milli Eğitim Sistemi temel ilkelerine, mesleki yasa ve etik değerlere uygun biçimde alanı ile ilgili problemleri çözer. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Program kapsamında kazandığı bilgi ve becerilere dayalı olarak disiplin içi/disiplinler arası ulusal/uluslararası projeler yürütür. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Beden eğitimi ve spor alanına yönelik karşılaşılan çeşitli sorunların (toplumsal, kültürel, etik vb.) çözümünde aktif rol oynar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tanışma toplantısı-Çağdaş eğitimde öğrenci kişilik hizmetlerinin yeri ve önemi | İlk ders için ön hazırlık bulunmamaktadır | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
2 | Okul öncesi eğitimde eğitsel rehberlik hizmetleri | Okul öncesi dönem çocukların eğitsel ihtiyaçlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
3 | İlköğretimde eğitsel rehberlik hizmetleri | İlköğretim öğrencilerinin akademik gelişim ihtiyaçlarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Ortaöğretimde eğitsel rehberlik hizmetleri | Ortaöğretim öğrencilerinde akademik gelişim açısından yaşanan sorunların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Beyin Fırtınası |
5 | Okul öncesinde kişisel rehberlik hizmetleri | Okul öncesi dönem çocuklarda kişilik gelişiminin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | İlköğretimde kişisel rehberlik hizmetleri | İlköğretim öğrencilerinin fiziksel gelişimlerinin psikolojik durumlarına etkisinin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay |
7 | Ortaöğretimde kişisel rehberlik hizmetleri | Ortaöğretim dönemi çocuklarda kişilik gelişiminin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Konuların gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Okul öncesinde mesleki rehberlik hizmetleri | Okul öncesi dönem mesleki rehberlik hizmetlerinin içeriğine yönelik ön bilgileri gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | İlköğretimde mesleki rehberlik hizmetleri | İlköğretim dönemi meslek tercihlerine yönelik yaşam deneyimlerinin gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Soru-Cevap |
11 | Ortaöğretimde mesleki rehberlik hizmetleri | Lise dönemindeki mesleki rehberlik hizmeti deneyimlerinin gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Rehberlikte bireyi tanımanın önemi | Bireyi tanımaya yönelik okul yaşamı deneyimlerinin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
13 | Bireyi tanıma teknikleri | Veri toplama sürecine yönelik ön bilgilerin gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Rehberlik hizmetlerinin örgütlenmesi | Milli eğitimin örgütlenmesine yönelik ön bilgilerin gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
15 | Rehberlik hizmetlerinin değerlendirilmesi | Değerlendirmeye yönelik ön bilgilerin gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuların gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuların gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 13 | 13 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 2 | 14 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 83 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,32 | ||
AKTS | 3 AKTS |