Genel Bilgi
Birim | İLAHİYAT FAKÜLTESİ |
İLAHİYAT PR. | |
Kod | ILH224 |
Ad | Mantık |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Sedat ALTUNKANAT |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi Nilüfer ÖZTÜRK KOCABIYIK
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Dr. Öğr. Üyesi Nilüfer ÖZTÜRK KOCABIYIK (Bahar) (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) Dr. Öğr. Üyesi Nilüfer ÖZTÜRK KOCABIYIK (Bahar) (C Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Bilimsel anlamda doğru ve sistemli düşünmeyi kavramak
Dersin İçeriği
Doğru, tutarlı, geçerli akıl yürütmenin koşullarının, bilimlerde kullanılan akıl yürütme biçimlerinin ne ve nasıl olduğunun ve bilimsel düşünme mantığının kavratılması. Aristo mantığı, özellikleri, İslam düşüncesine transferi. Farabi, İbn Sina, Gazali, İbn Rüşt ve diğer İslam filozoflarının mantık düşünceleri.
Dersin Ön Koşulu
Her hangi bir ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Mantık kitapları-Şemsiyye risalesi
Notlar
Mantık kitapları-Şemsiyye risalesi
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Doğru-tutarlı akıl yürütme ile yanlış-tutarsız akıl yürütme arasındaki farkları teorik düzeyde bilmek |
ÖÇ02 | Doğru-tutarlı akıl yürütmeyi günlük hayatta ve bilimlerde pratik olarak uygulamak. |
ÖÇ03 | Bilimlerde yanlış akıl yürütmeden uzak durmak |
ÖÇ04 | Külli cüzi kavramlarını açıklar. |
ÖÇ05 | Delalet çeşitlerini açıklamak. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri yorumlar. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemlere çözüm üretir. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışlar sergiler. | 3 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir. | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İlgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerinin farkında olur. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Niçin Mantık. Düşünme etkinliğinde Mantık, Felsefe, Bilim ve Din. | Klasik Mantık kitaplarından bölüm taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Kısa Mantık tarihçesi ve Aristotelesçi karakteri. | Klasik Mantık kitaplarından bölüm taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Mantığın Muhtevası: Kavram, önerme ve akıl yürütme. | Klasik Mantık kitaplarından bölüm taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Kavramların yapısı, delaletleri, birbiriyle ilişkisi ve beş tümel. | Klasik Mantık kitaplarından bölüm taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Tarif teorisi: Tanım ve Betim | Klasik Mantık kitaplarından bölüm taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Önermelerin yapısı, terimlerden nasıl meydana geldiği ve önerme çeşitleri. | Klasik Mantık kitaplarından bölüm taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Önermeler arası ilişkiler ve modalite | Klasik Mantık kitaplarından bölüm taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Akıl yürütme, içeriği ve çeşitleri: Tümevarım, tümden gelim ve analoji. | Klasik Mantık kitaplarından bölüm taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
10 | Tümden gelimin (kıyas) yapısı ve dört şekil. | Klasik Mantık kitaplarından bölüm taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
11 | Diğer kıyas şekilleri | Klasik Mantık kitaplarından bölüm taraması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
12 | Beş sanat: Burhan, cedel, hıtabe, şiir, safsata | Klasik Mantık kitaplarından bölüm taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
13 | Çeşitli kitap ve gazetelerden akıl yürütme örnekleri. | Gazete ve kitaplardan örnekler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası |
14 | Mantığa giriş kitabının (Arapça) Okutulması | Ebheri'nin İsaguci Kitabı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
15 | İbn Sina, Farabi ve diğer mantıkçıların kitaplarından (Arapça) örnekler. | Kitap bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |