ILH224 Mantık

2 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 4. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim İLAHİYAT FAKÜLTESİ
İLAHİYAT PR.
Kod ILH224
Ad Mantık
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 4. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 2 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Sedat ALTUNKANAT
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi Nilüfer ÖZTÜRK KOCABIYIK (Bahar) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)
Dr. Öğr. Üyesi Nilüfer ÖZTÜRK KOCABIYIK (Bahar) (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)
Dr. Öğr. Üyesi Nilüfer ÖZTÜRK KOCABIYIK (Bahar) (C Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bilimsel anlamda doğru ve sistemli düşünmeyi kavramak

Dersin İçeriği

Doğru, tutarlı, geçerli akıl yürütmenin koşullarının, bilimlerde kullanılan akıl yürütme biçimlerinin ne ve nasıl olduğunun ve bilimsel düşünme mantığının kavratılması. Aristo mantığı, özellikleri, İslam düşüncesine transferi. Farabi, İbn Sina, Gazali, İbn Rüşt ve diğer İslam filozoflarının mantık düşünceleri.

Dersin Ön Koşulu

Her hangi bir ön koşul bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Mantık kitapları-Şemsiyye risalesi

Notlar

Mantık kitapları-Şemsiyye risalesi


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Doğru-tutarlı akıl yürütme ile yanlış-tutarsız akıl yürütme arasındaki farkları teorik düzeyde bilmek
ÖÇ02 Doğru-tutarlı akıl yürütmeyi günlük hayatta ve bilimlerde pratik olarak uygulamak.
ÖÇ03 Bilimlerde yanlış akıl yürütmeden uzak durmak
ÖÇ04 Külli cüzi kavramlarını açıklar.
ÖÇ05 Delalet çeşitlerini açıklamak.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder. 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. 2
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. 4
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri yorumlar.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemlere çözüm üretir.
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır.
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışlar sergiler. 3
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. 2
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir. 2
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İlgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerinin farkında olur.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. 2


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Niçin Mantık. Düşünme etkinliğinde Mantık, Felsefe, Bilim ve Din. Klasik Mantık kitaplarından bölüm taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Kısa Mantık tarihçesi ve Aristotelesçi karakteri. Klasik Mantık kitaplarından bölüm taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Mantığın Muhtevası: Kavram, önerme ve akıl yürütme. Klasik Mantık kitaplarından bölüm taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Kavramların yapısı, delaletleri, birbiriyle ilişkisi ve beş tümel. Klasik Mantık kitaplarından bölüm taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Tarif teorisi: Tanım ve Betim Klasik Mantık kitaplarından bölüm taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Önermelerin yapısı, terimlerden nasıl meydana geldiği ve önerme çeşitleri. Klasik Mantık kitaplarından bölüm taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Önermeler arası ilişkiler ve modalite Klasik Mantık kitaplarından bölüm taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Akıl yürütme, içeriği ve çeşitleri: Tümevarım, tümden gelim ve analoji. Klasik Mantık kitaplarından bölüm taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma
10 Tümden gelimin (kıyas) yapısı ve dört şekil. Klasik Mantık kitaplarından bölüm taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma
11 Diğer kıyas şekilleri Klasik Mantık kitaplarından bölüm taraması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
12 Beş sanat: Burhan, cedel, hıtabe, şiir, safsata Klasik Mantık kitaplarından bölüm taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma
13 Çeşitli kitap ve gazetelerden akıl yürütme örnekleri. Gazete ve kitaplardan örnekler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası
14 Mantığa giriş kitabının (Arapça) Okutulması Ebheri'nin İsaguci Kitabı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması
15 İbn Sina, Farabi ve diğer mantıkçıların kitaplarından (Arapça) örnekler. Kitap bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Ara Sınav 100 40
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü (Saat) 54
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,16
AKTS 2 AKTS

Güncelleme Zamanı: 06.05.2024 10:06