IHS335 Tefsir Metinleri

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim İLAHİYAT FAKÜLTESİ
İLAHİYAT PR.
Kod IHS335
Ad Tefsir Metinleri
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. Ömer KORKMAZ
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
Doç. Dr. Ömer KORKMAZ (Güz) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Klasik tefsir çalışmalarının niteliğini tanımak, meşhur müfessirlerin metotlarına vakıf olmak, tefsir metinlerini tahlil edip yorumlamak, Kur'an'ın yanlış anlaşılmasına sebep olan nedenlerin ortadan nasıl kaldırılacağını kavramak

Dersin İçeriği

Klasik tefsir çalışmaları, tefsir metotları, meşhur müfessirler ve temel anlayışları, tefsir metinlerini tahlil edip yorumlamak, Kur'an'ın farklı yorumlanmasında rivayetlerin rolü

Dersin Ön Koşulu

Tefsir metinlerine ilgi duymak ve gerekli alt yapıya sahip olmak

Kaynaklar

Taberî'nin Câmiu'l-Beyân, İbnu'l-Cevzî'nin zâdu'l-Mesîr, İbn Âşûr'un et-Tahrîr ve't-Tenvîr ve İ. Hakkı Bursevî'nin Rûhu'l-Beyân eserleri

Notlar

Diğer klasik ve modern dönem tefsirleri


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Tefsir ilminin ortaya çıkışını kavrar ve ilk tefsir metinlerini tanır
ÖÇ02 İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır
ÖÇ03 İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır
ÖÇ04 Tefsir alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur
ÖÇ05 Temel dini problemlerin ortaya çıkışını kavrar
ÖÇ06 Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır
ÖÇ07 Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur
ÖÇ08 İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir
ÖÇ09 Tefsir alanında üretilen bilimsel bilgilerin kaynaklarını öğrenir
ÖÇ10 Tefsir alanında üretilen bilimsel bilgilere eleştirel bakmayı öğrenir
ÖÇ11 Temel İslami ilimlerin Kur'an'la ilişkilerine dair bakış açısına sahip olur
ÖÇ12 Tefsir alanıyla ilgili ana kaynakları kullanabilecek düzeyde Arapça bilir
ÖÇ13 Tefsirle ilgili araştırmalar yapmaya yönelik fikri altyapıya sahip olur
ÖÇ14 Rivayet ağırlıklı tefsirlerin metot ve muhtevalarına yönelik bilgi sahibi olur
ÖÇ15 Divayet ağırlıklı tefsirlerin metot ve muhtevalarına yönelik bilgi sahibi olur


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. 2
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. 2
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri yorumlar. 2
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemlere çözüm üretir. 3
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. 2
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışlar sergiler. 3
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. 2
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir. 4
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İlgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerinin farkında olur.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. 2


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Tefsir, te'vil kavramaları ve ilk tefsir örnekleri Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
2 Kur'an'ın Kur'an'la ve Sünnetle tefsiri Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Erken dönem Kur'an ve tefsir çalışmaları Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
4 Erken dönemde meşhur müfessirler ve belli başlı tefsirler Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Mukatil b. Süleyman ve Tefsir-i Kebir Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
6 Taberi ve Camiu'l-Beyan Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
7 İbn Kesir ve Tefsiru'l-Kur'ani'l-Azim Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınav Konu tekrarı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Zemahşeri ve el-Keşşaf Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
10 Fahreddin er-Razi ve Mefatihu'l-Ğayb Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Kuşeyri ve Letaifu'l-İşarat Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
12 Cessas ve Ahkamu'l-Kur'an Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması Öğretim Yöntemleri:
Beyin Fırtınası
13 Ferra ve Meani'l-Qur'an Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması Öğretim Yöntemleri:
Beyin Fırtınası
14 Semerkandi ve Tefsiru's-Semarkandi Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması
15 Suyuti ve ed-Durru'l-Mensur Önerilen kaynaktan ilgili kısımların okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Konu tekrarı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Konu tekrarı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Ara Sınav 100 40
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 06.05.2024 10:06