Genel Bilgi
Birim | İLAHİYAT FAKÜLTESİ |
İLAHİYAT PR. | |
Kod | IHS417 |
Ad | Günümüz Tasavvuf Akımları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Derviş DOKGÖZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi Derviş DOKGÖZ
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Günümüzde çeşitli kollarıyla ülkemiz ve dünyada devam eden Tasavvuf akımlarını, temsilcilerini, görüşlerini, sosyal etki ve etkinliklerini, tasavvufi düşünce ve yaşantının toplum hayatındaki tezahürlerini belirtme
Dersin İçeriği
Günümüzde Tasavvuf tanımları ve anlayışları. Çağdaş dönemde faaliyet gösteren tarikatlar.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul aranmamaktadır.
Kaynaklar
Ahmet Haksever - Gününüz Tasavvuf Meseleleri
Notlar
M. Necmeddin Bardakçı - Doğuştan Günümüze Tasavvuf ve Tarikatlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Günümüz dinsel yaşantıda Tasavvufun yeri ve konumunu açıklar. |
ÖÇ02 | Ülkemizde etkin Tasavvuf zümrelerini ve temsilcilerini bilir. |
ÖÇ03 | Global dünyada Tasavvuf hareketlerinin ortak özellikleri ve etkilerini betimler. |
ÖÇ04 | Çağdaş İslami hareketleri dini, siyasi tutumları açısından çözümler. |
ÖÇ05 | Türkiye'de var olan dini nitelikli oluşumların temel görüşlerini ve özelliklerini bilir. |
ÖÇ06 | Türkiye'de var olan dini akımların doğuşunda etkili olan unsurları açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri yorumlar. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemlere çözüm üretir. | 2 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışlar sergiler. | 4 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İlgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerinin farkında olur. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tasavvufun klasik tanım ve tarihçesi | Kaynaklardan araştırma. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Günümüzde Tasavvuf tanımları ve anlayışları | Kaynak taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Tasavvufa yönelme sebepleri | Konuya dair araştırma yapmak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
4 | Ülkemizde Tasavvuf, Tanzimat ve Meşrutiyet dönemleri | Araştırma yapmak ve powerpoint sunusu hazırlamak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
5 | Kurtuluş savaşı, Cumhuriyet ve sonrasında Tasavvuf | Araştırma ve sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
6 | Bölgemizde etkin olan Tasavvuf Ekolleri Halidilik | Araştırma ve sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
7 | Anadolu'da Halidîlik. | Araştırma ve sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
8 | Arasınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
9 | Anadoluda Halidîlik Kolları | Araştırma çalışması ve sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
10 | Mevlevilik, Rifailik | Araştırma ve sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
11 | Kadirilik | Araştırma ve sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
12 | Bektaşilik | Araştırma ve sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
13 | Halvetilik | Araştırma ve sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
14 | İslam Dünyası ve Batıda Tasavvuf etkileri | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
15 | Tasavvufi düşünceye yöneltilen eleştiriler | Aarştırma ve sunum hazırlamak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
16 | Yıl sonu sınavları | Final | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yıl sonu sınavları | Bütünleme | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ödev | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |