IHS417 Günümüz Tasavvuf Akımları

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim İLAHİYAT FAKÜLTESİ
İLAHİYAT PR.
Kod IHS417
Ad Günümüz Tasavvuf Akımları
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Derviş DOKGÖZ
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi Derviş DOKGÖZ (Güz) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Günümüzde çeşitli kollarıyla ülkemiz ve dünyada devam eden Tasavvuf akımlarını, temsilcilerini, görüşlerini, sosyal etki ve etkinliklerini, tasavvufi düşünce ve yaşantının toplum hayatındaki tezahürlerini belirtme

Dersin İçeriği

Günümüzde Tasavvuf tanımları ve anlayışları. Çağdaş dönemde faaliyet gösteren tarikatlar.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul aranmamaktadır.

Kaynaklar

Ahmet Haksever - Gününüz Tasavvuf Meseleleri

Notlar

M. Necmeddin Bardakçı - Doğuştan Günümüze Tasavvuf ve Tarikatlar


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Günümüz dinsel yaşantıda Tasavvufun yeri ve konumunu açıklar.
ÖÇ02 Ülkemizde etkin Tasavvuf zümrelerini ve temsilcilerini bilir.
ÖÇ03 Global dünyada Tasavvuf hareketlerinin ortak özellikleri ve etkilerini betimler.
ÖÇ04 Çağdaş İslami hareketleri dini, siyasi tutumları açısından çözümler.
ÖÇ05 Türkiye'de var olan dini nitelikli oluşumların temel görüşlerini ve özelliklerini bilir.
ÖÇ06 Türkiye'de var olan dini akımların doğuşunda etkili olan unsurları açıklar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. 2
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri yorumlar.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemlere çözüm üretir. 2
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır.
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışlar sergiler. 4
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. 3
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 5
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir. 3
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İlgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerinin farkında olur.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Tasavvufun klasik tanım ve tarihçesi Kaynaklardan araştırma. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Günümüzde Tasavvuf tanımları ve anlayışları Kaynak taraması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Tasavvufa yönelme sebepleri Konuya dair araştırma yapmak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması
4 Ülkemizde Tasavvuf, Tanzimat ve Meşrutiyet dönemleri Araştırma yapmak ve powerpoint sunusu hazırlamak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması
5 Kurtuluş savaşı, Cumhuriyet ve sonrasında Tasavvuf Araştırma ve sunum hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma
6 Bölgemizde etkin olan Tasavvuf Ekolleri Halidilik Araştırma ve sunum hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Bireysel Çalışma
7 Anadolu'da Halidîlik. Araştırma ve sunum hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması
8 Arasınav Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Anadoluda Halidîlik Kolları Araştırma çalışması ve sunum hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması
10 Mevlevilik, Rifailik Araştırma ve sunum hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması
11 Kadirilik Araştırma ve sunum hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması
12 Bektaşilik Araştırma ve sunum hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması
13 Halvetilik Araştırma ve sunum hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Bireysel Çalışma
14 İslam Dünyası ve Batıda Tasavvuf etkileri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma
15 Tasavvufi düşünceye yöneltilen eleştiriler Aarştırma ve sunum hazırlamak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması
16 Yıl sonu sınavları Final Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yıl sonu sınavları Bütünleme Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Ödev 100 40
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 01.03.2025 10:29