IHS402 Türk Tasavvuf Edebiyatı

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 8. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod IHS402
Ad Türk Tasavvuf Edebiyatı
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 8. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. NURAN ÖZTÜRK
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
Prof. Dr. NURAN ÖZTÜRK (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Türk edebiyatının önemli bir kısmını oluşturan tasavvuf edebiyatının bilinmesini sağlamak ve toplumda var olan ya da oluşturulmak istenen dini düşünce ve duyguyu anlatmada tasavvufi Türk edebiyatının etkisini metinler aracılığıyla göstermektir.

Dersin İçeriği

Türk tasavvuf edebiyatının başlangıcı, gelişimi, özellikleri ve öne çıkan eserleri anlatılıp işlenecektir.

Dersin Ön Koşulu

ön koşul yoktur

Kaynaklar

Cemal Kurnaz-Mustafa Tatçı, Yesevilik Bilgisi, MEB yay., Ankara 2000. Fuat Köprülü, Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar, Ankara 1993, DİB Yay. Fuat Köprülü, Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar, Diyanet İşleri Başkanlığı yay., Ankara 1993. Erman Artun, Dini-Tasavvufi Halk Edebiyatı Mahsulleri, Karahan Kitabevi, Adana 2011. Kadir Özköse, Anadolu Tasavvuf Önderleri, Mavi yay., İstanbul 2016.

Notlar

Abdurrahman Güzel, Dini-Tasavvufi Türk Edebiyatı, Ankara tarhsz., Akçağ Yay. Erman Artun, Dinî-Tasavvufî Halk Edebiyatı Metin Tahlilleri, Adana 2011, Karahan kitabevi.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Tasavvuf öğretisinin ve kültürünün edebiyatımız üzerindeki etkisini anlar.
ÖÇ02 Edebi eserlerin tasavvufi öğretiyi anlamada aracı rolünü kavrar.
ÖÇ03 Ünlü mutasavvıf şairlerin eserlerini bilir.
ÖÇ04 Türk tasavvuf edebiyatının öncülerini tanır.
ÖÇ05 Türk tasavvuf edebiyatı üzerinde Mevlana ve Yunus Emre etkisini fark eder.
ÖÇ06 Türk tasavvuf edebiyatı metinlerindeki sembolleri açıklar.
ÖÇ07 Tasavvuf edebiyatının klasiklerinden olan mantıku't-tayr gibi metinlerdeki sembol dilininin farkına varır.
ÖÇ08 Tasavvuf öğretisinin mutasavvıf olmayan şairleri de üslup bakımından etkilediği bilinir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. 1
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri okur, açıklar ve yorumlar. 1
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır, elde edilen bilgiyi değerlendirir ve kullanır.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemleri tespit eder ve çözüm üretir. 1
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. 5
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır.
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder ve sorgular.
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışları destekler. 2
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. 1
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 4
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir, bir arada yaşama kültürünü destekler. 3
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 4
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. 2


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Tasavvufi edebiyatın tanımı, kapsamı, sınırları ve kaynakları Ders için önerilen kaynaklardan konunun hazırlığı yapılacaktır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Tasavvuf öğretisinin temel ilkeleri ve örnekleriyle edebiyata yansıması Ders için önerilen kaynaklardan konunun hazırlığı yapılacaktır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Tasavvuf öğretisinin dini kaynakları ve bunların edebiyattaki örnekleri Konuyla ilgili ayet ve hadisler belirlenip edebi metinlere yansıyan örnekleri hazırlanacaktır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Türk tasavvuf edebiyatının öncüsü Ahmed Yesevi ve Divan-ı Hikmet'i A. Yesevi'nin hayatı ve eserinden örnek metinler hazırlanacaktır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Ahmet Yesevi'yi Anadoluya taşıyan koldaki öncü şair Yunus Emre Yunus Emre'nin hayatı ve eserlerinden örnekler hazırlanacaktır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Türk tasavvuf edebiyatının türleri ve örnekleri (İlahi) İlahi örnekleri hazırlanacaktır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Türk tasavvuf edebiyatının türleri ve örnekleri (Münâcât-Tevhid) Münacat ve Tevhid örnekleri hazırlanacaktır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Türk tasavvuf edebiyatının türleri ve örnekleri (Hikmet-Nutuk) Hikmet, Nutuk örnekleri hazırlanacaktır. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
9 Türk tasavvuf edebiyatı türlerinden vahdetnameler Abdurrahim Karahisari'nin Vahdetnamesi'nden örnekler hazırlanacaktır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Ara sınav Yazılı soruları ve cevap anahtarı hazırlanacaktır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Hacı Bayram-ı Veli ve ilahileri Derse konu olan mutasavvıf şairlerin hayatı ve eserleri hakkında bilgi toplama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Sinan Paşa ve Tazarruname Derse konu olan mutasavvıfın hayatı ve eserleri hakkında bilgi toplama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma
13 Neşati'nin birkaç gazelinde tasavvufi remizlerin tahlili Derse konu olan gazel hazırlanacaktır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma
14 Şeyh Galib'in bir gazelinin şerhi Derse konu olan gazel hazırlanacaktır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma
15 Sun'ullah Gaybi'nin bir gazelinin şerhi Derse konu olan gazel hazırlanacaktır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma
16 Aziz mahmud Hüdayi'nin bir gazelinin şerhi Derse konu olan gazel hazırlanacaktır. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
17 Yıl Sonu Sınavı Sınav soruları ve cevapları hazırlanacaktır Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 5 4 20
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 06.05.2024 10:08