IHS422 Manevi Danışmanlık

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 8. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim İLAHİYAT FAKÜLTESİ
İLAHİYAT PR.
Kod IHS422
Ad Manevi Danışmanlık
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 8. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi NESİBE ESEN ATEŞ
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
Dr. Öğr. Üyesi NESİBE ESEN ATEŞ (Bahar) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Manevi danışmanlık alanlarını tanımak, din hizmetlerinin yürütülmesi ile ilgili süreçler ve kurumlar hakkında bilgi sahibi olmak, din hizmetlerinin, ihtiyaç sahibi olan kişi ve kurumlara yönelik planlanması hakkında bilgi sahibi olmak. Din hizmetleri ve Rehberlik faaliyetlerini yürütebilecek tutum ve davranışları kazanmak.

Dersin İçeriği

Manevi danışmanlıkla ilgili temel kavram ve ilkeler; maneviyat, ahlak, psikolojik danışma ve psikoterapi; çok kültürlü danışma bağlamında manevi danışmanlık, din ve maneviyatın evrensel değerleri; inanç, ahlak ve kimlik gelişimi; manevi danışmanlığın dini (teolojik), felsefi, sosyolojik ve psikolojik temelleri; tek tanrılı dinlerde ve doğu dinlerinde yardım ilişkileri; manevi danışmanlık bağlamında yas, duygusal düzenleme, bilinçli farkındalık, iyi-oluş, diğergamlık, affedicilik, direnç, otantiklik; manevi ölçümleme vd. kavramlar; manevi danışmanlıkta etik.

Dersin Ön Koşulu

ön koşul dersi bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Din ve Maneviyat Psikolojisi Yeni Yaklaşımlar ve Uygulama Alanları, (2013) Der. R. F. Paloutzian, C. L. Park, Ankara: Phoenix Yayınları.

Notlar

Din ve Maneviyat Psikolojisi Temel Yaklaşımlar ve İlgi Alanları, (2013) Der. R. F. Paloutzian, C. L. Park, Ankara: Phoenix Yayınları.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Manevi danışmanlıkla ilgili temel kavram ve ilkeleri bilir.
ÖÇ02 Manevi danışmanlığın teolojik, felsefi, sosyolojik ve psikolojik temellerini açıklar.
ÖÇ03 Maneviyatın insan yaşamındaki yerini kavrar.
ÖÇ04 Manevî danışmanlık uygulamaları ve danışma ilkeleri hakkında bilgi sahibi olur.
ÖÇ05 Manevi danışmanlığa yönelik etik ve yasal konular hakkında bilgi sahibi olur.
ÖÇ06 Farklı kültürel ve bireysel özelliklere sahip danışanların manevi ihtiyaçlarına duyarlı olur.
ÖÇ07 Ceza evleri, huzur evleri vb. yerlerdeki rehberlik görevleri konusunda bilgi sahibi olur.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri yorumlar.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemlere çözüm üretir. 5
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır.
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışlar sergiler. 5
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 4
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir. 5
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İlgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerinin farkında olur. 4
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Amaç, konu, önem İlgili bölümleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap
2 Manevi Danışmanlığın Temelleri ve Tarihsel Süreci ı İlgili bölümleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
3 Manevi danışmanlıkla İlgili Temel Kavramlar İlgili bölümleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Manevi Danışmanlık Yeterlilikleri İlgili bölümleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Manevi Danışmanlıkta Etik İlkeler İlgili bölümleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
6 Farklı İnanç Mensuplarında Manevi Danışmanlık İlgili bölümleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Farklı Gelişim Dönemlerindeki Birey ve Gruplarla Manevi Danışmanlık İlgili bölümleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
9 Çocuk ve Ergenlerde Mani Danışmanlık İlgili bölümleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Manevi Danışmanlıkta Kullanılan Teknikler I İlgili bölümleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Manevi Danışmanlıkta Kullanılan Teknikler II İlgili bölümleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Bazı kurumlarda (cezaevleri, hastaneler,) manevi danışmanlık İlgili bölümleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Bazı kurumlarda (cezaevleri, hastaneler, huzur evleri vb.) manevi danışmanlık İlgili bölümleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Dezavantajlı Gruplarla Manevi Danışmanlık İlgili bölümleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Manevi Danışmanlıkta İyi Uygulama Örneklerinin İncelenmesi İlgili bölümleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Ara Sınav 100 40
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 15 15
Toplam İş Yükü (Saat) 81
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,24
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 06.05.2024 10:08