IHS448 Anadolu'nun İslamlaşma Tarihi

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 8. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim İLAHİYAT FAKÜLTESİ
İLAHİYAT PR.
Kod IHS448
Ad Anadolu'nun İslamlaşma Tarihi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 8. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. ALİ HATALMIŞ
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. ALİ HATALMIŞ (Bahar) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Anadolu'nun Türkleşmesini ve İslamlaşmasını sağlayan süreci ve bunu sağlayan unsurları öğrenmektir.

Dersin İçeriği

Emevi ve Abbasiler dönemlerinde Anadolu'da gerçekleştirilen fetihler, Türklerin Anadolu'ya gelişi, Selçuklu fetihleri ve Anadolu'da kurulan Türk devletleri, Anadolu'nun Türkleşmesini ve İslamlaşmasını sağlayan unsurlar açıklanmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Hatalmış, Ali, Anadolu'nun Fetih ve İslamlaşma Tarihi, Ötüken Yayınları, İstanbul 2020.

Kaynaklar

Hatalmış, Ali, Anadolu'nun Fetih ve İslamlaşma Tarihi, Ötüken Yayınları, İstanbul 2020.

Notlar

1. Çetin, Osman, Anadolu'da İslamiyet'in Yayılışı, Yaylacık Matbaası, İstanbul 1990. 2. Şeker, Mehmet, Fetihlerle Anadolu'nun Türkleşmesi ve İslamlaşması, Diyanet İşleri Başkanlığı, Ankara 1991. 3. Halaçoğlu, Yusuf ve ark. Anadolu, DİA, III, s. 106-137, Akçağ Yayınları, Ankara 1991. 4. Barkan, Ö. Lütfi, Kolonizatör Türk Dervişleri, Vakıflar Dergisi, II, Ankara 1942. 4. Köprülü, Fuad, Anadolu'da İslamiyet, Akçağ Yayınları, Ankara 1942. 5. Cahen, Claude, Osmanlılardan Önce Anadolu'da Türkler, E Yayınları, İstanbul 1994. 6. Demir, Ahmet, İslam'ın Anadolu'ya Gelişi, Kent Yayınları, İstanbul 2008.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Anadolu coğrafyasının tarihi ve fiziki durumunu tanımlar.
ÖÇ02 Emevi ve Abbasiler zamanında Anadolu topraklarında gerçekleşen fetihleri özetler.
ÖÇ03 Türklerin Anadolu'ya girişinde Malazgirt savaşının önemini açıklar.
ÖÇ04 Malazgirt Savaşı sonrası Anadolu'da kurulan ilk Türk devletlerini listeler.
ÖÇ05 Türkiye (Anadolu) Selçuklu Devleti'nin kuruluşundan Osmanlıların Anadolu'da hakimiyet sağlamasına kadar geçen süreci özetler.
ÖÇ06 Anadolu'nun Türkleşmesini ve İslamlaşmasını sağlayan göçleri ve göç yollarını bilir.
ÖÇ07 Anadolu'nun Türkleşmesini ve İslamlaşmasını sağlayan unsurları tahlil eder.
ÖÇ08 İhtida kavramının mahiyeti ve önemini kavrar ve günümüzde meydana gelen ihtida olaylarına örnekler verir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder. 2
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. 1
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. 3
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri yorumlar.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemlere çözüm üretir.
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. 3
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışlar sergiler.
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. 2
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. 2
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İlgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerinin farkında olur.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Anadolu coğrafyası ve Bizans hakimiyeti Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Emeviler dönemi Anadolu fetihleri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
3 Abbasiler dönemi Anadolu fetihleri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Selçukluların Anadolu'ya Girişi Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Malazgirt Savaşı Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Malazgirt Savaşı sonrası Anadolu'da kurulan ilk Türk devletleri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Türkiye (Anadolu) Selçukluları Dönemi Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
8 Ara Sınav Moğol hakimiyeti ve sonrası: Beylikler dönemi Yazılı Sınav Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Moğol hakimiyeti ve sonrası: Beylikler dönemi Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
10 Osmanlıların Anadolu'da hakimiyet sağlaması Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Anadolu'nun Türkleşmesini ve İslamlaşmasını sağlayan unsurlar Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Göçler Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Dini ve Sosyal Müesseseler Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
14 İhtidalar Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
15 Anadolu'da İslamiyet'in güncel durumu Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Yazılı Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Yazılı Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Ara Sınav 100 40
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 21.02.2025 11:14