IHS456 Memluk Devleti Tarihi

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 8. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim İLAHİYAT FAKÜLTESİ
İLAHİYAT PR.
Kod IHS456
Ad Memluk Devleti Tarihi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 8. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. FATİH YAHYA AYAZ
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. FATİH YAHYA AYAZ (Bahar) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Memlûkler dönemi siyasi, askeri, dini ve sosyal yapısı hakkında bilgi sahibi olmak ve bilimsel, kapsayıcı, bir bakış açısı kazanmak.

Dersin İçeriği

Tarihteki en büyük Müslüman Türk devletlerinden biri kabul edilen Memlûklerin Türk-İslam tarihi içerisinde konumu, Memlûklerin siyasi tarihi, Bahrî ve Burcî Memlûkler dönemi, diğer devletlerle ilişkileri, idari, askeri ve ilmi teşkilat, Memlûkler döneminde ilmi ve sanatsal faaliyetler, Memlûkler döneminde sosyal yapı.

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu yoktur

Kaynaklar

Ayaz, Fatih Yahya, Memlûkler, Ensar Yay. İstanbul 2023 Ayaz, Fatih Yahya, Türk Memlükler Döneminde Mısır Halkının Siyasî Olaylara Karşı Tutumu, Ç.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, cilt.7, ss.45-94, 2007.

Notlar

Ayaz, Fatih Yahya, Memlükler (1250-1517), İstanbul: İsam Yayınları, 2015. Ayaz, Fatih Yahya, Memlükler Döneminde Vezirlik 1250-1517, İstanbul: İsam Yayınları, 2009. Yiğit, İsmail, Memlükler 648-923/1250-1517, İstanbul: Kayıhan Yayınları, 2015. Ayaz, Fatih Yahya, Memlükler’de Tarih ve Tarihçiler, Ankara: TTK Yayınları, 2020. Düzenli, Aygül, Memlükler Döneminde İktidar-Ulemâ İlişkisi, 2021.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Memlûk Devleti tarihi hakkında ana hatlarıyla bilgi birikimine sahip olur.
ÖÇ02 Memlûklerin Müslüman Türk tarihi içerisindeki yerini kavrar.
ÖÇ03 Memlûk sistemini bilir.
ÖÇ04 Memlûklerin diğer devletlerle ilişkisini açıklar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır. 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder. 2
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. 4
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. 5
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri yorumlar.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemlere çözüm üretir.
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. 5
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışlar sergiler. 2
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İlgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerinin farkında olur. 4
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 İslam Tarihinde Memlûk Sisteminin Ortaya Çıkışı Ayaz, Fatih Yahya, Memlükler (1250-1517), İstanbul: İsam Yayınları, 2015. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Bahrî (Türk) Memlûk Sultanları I (648-784 / 1250-1382) Ayaz, Fatih Yahya, Memlükler (1250-1517), İstanbul: İsam Yayınları, 2015. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Bahrî (Türk) Memlûk Sultanları II (648-784 / 1250-1382) Ayaz, Fatih Yahya, Memlükler (1250-1517), İstanbul: İsam Yayınları, 2015. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Burcî (Çerkez)Memlûk Sultanları I (784-923 / 1382-1517) Yiğit, İsmail, Memlükler 648-923/1250-1517, İstanbul: Kayıhan Yayınları, 2015. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Burcî (Çerkez) Memlûk Sultanları II (784-923 / 1382-1517) Yiğit, İsmail, Memlükler 648-923/1250-1517, İstanbul: Kayıhan Yayınları, 2015. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Memlûkler'de Dış Münasebetler I Ayaz, Fatih Yahya, Memlûkler, İstanbul: Ensar Yayınları, 2023. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Memlûkler'de Dış Münasebetler II Ayaz, Fatih Yahya, Memlûkler, İstanbul: Ensar Yayınları, 2023. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Mısır Abbasi Hilafeti I Ayaz, Fatih Yahya, Memlûkler: İstanbul, Ensar Yay., 2023. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Mısır Abbasi Hilafeti II Ayaz, Fatih Yahya, Memlûkler: İstanbul, Ensar Yay., 2023. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Memlûk İdari Müesseseleri Ayaz, Fatih Yahya, Memlûkler, İstanbul: Ensar Yay., 2023. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Memlûklerde İktisadi Durum Ayaz, Fatih Yahya, Memlûkler: İstanbul, Ensar Yay., 2023. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 Memlûklerde İlmi Hayat Ayaz, Fatih Yahya, Memlûkler: İstanbul, Ensar Yay., 2023. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 Memlûklerde Kültürel Hayat Ayaz, Fatih Yahya, Memlûkler: İstanbul, Ensar Yay., 2023. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Memlûklerde Sosyal Yapı Ayaz, Fatih Yahya, Memlûkler: İstanbul, Ensar Yay., 2023. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Yarıyıl Sonu Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Ara Sınav 100 40
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü (Saat) 86
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,44
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 06.05.2024 10:14