Genel Bilgi
Birim | İLAHİYAT FAKÜLTESİ |
İLAHİYAT PR. | |
Kod | IHS456 |
Ad | Memluk Devleti Tarihi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. FATİH YAHYA AYAZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. FATİH YAHYA AYAZ
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Memlûkler dönemi siyasi, askeri, dini ve sosyal yapısı hakkında bilgi sahibi olmak ve bilimsel, kapsayıcı, bir bakış açısı kazanmak.
Dersin İçeriği
Tarihteki en büyük Müslüman Türk devletlerinden biri kabul edilen Memlûklerin Türk-İslam tarihi içerisinde konumu, Memlûklerin siyasi tarihi, Bahrî ve Burcî Memlûkler dönemi, diğer devletlerle ilişkileri, idari, askeri ve ilmi teşkilat, Memlûkler döneminde ilmi ve sanatsal faaliyetler, Memlûkler döneminde sosyal yapı.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur
Kaynaklar
Ayaz, Fatih Yahya, Memlûkler, Ensar Yay. İstanbul 2023 Ayaz, Fatih Yahya, Türk Memlükler Döneminde Mısır Halkının Siyasî Olaylara Karşı Tutumu, Ç.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, cilt.7, ss.45-94, 2007.
Notlar
Ayaz, Fatih Yahya, Memlükler (1250-1517), İstanbul: İsam Yayınları, 2015. Ayaz, Fatih Yahya, Memlükler Döneminde Vezirlik 1250-1517, İstanbul: İsam Yayınları, 2009. Yiğit, İsmail, Memlükler 648-923/1250-1517, İstanbul: Kayıhan Yayınları, 2015. Ayaz, Fatih Yahya, Memlükler’de Tarih ve Tarihçiler, Ankara: TTK Yayınları, 2020. Düzenli, Aygül, Memlükler Döneminde İktidar-Ulemâ İlişkisi, 2021.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Memlûk Devleti tarihi hakkında ana hatlarıyla bilgi birikimine sahip olur. |
ÖÇ02 | Memlûklerin Müslüman Türk tarihi içerisindeki yerini kavrar. |
ÖÇ03 | Memlûk sistemini bilir. |
ÖÇ04 | Memlûklerin diğer devletlerle ilişkisini açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak doğru dini bilgiye ulaşır. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel ve felsefî alanda elde edilen birikimleri ilahiyat alanına taşır. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler tarihinde ortaya konan bilimsel birikim ve tarihi tecrübeyi tasnif eder. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Dini´´nin temel kavramları, kaynakları, esasları, değerleri ve felsefesini tanımlar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Din olgusunun, insan ve toplum yapısının oluşmasına, değişmesine ve gelişmesine etkilerini açıklar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarih ve Medeniyetinin oluşum ve gelişim süreçlerini açıklar. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Müslüman toplumların sosyo-kültürel, dinî, siyasî ve iktisadî yapısını tanımlar. | 5 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri yorumlar. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları çerçevesinde temel dinî problemlere çözüm üretir. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam tarihi, kültürü, sanat ve edebiyatı alanında bilgi ve beceri kazanır. | 5 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Dini değerlerin toplumda birleştirici, bütünleştirici, uzlaştırıcı rolüne uygun tutum ve davranışlar sergiler. | 2 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İtikat, ibadet, ahlak ve muamelât açısından İslam dinini doğru olarak açıklar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Din, bilim, sanat, felsefe ve ahlakın birbirlerini tamamlayan unsurlar olduğunu ve birlikte düşünülmesi gerektiğini ayırt eder. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İnanca ve kutsallık atfedilen değerlere saygı gösterir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İlgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerinin farkında olur. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Pratik din hizmetleri, din eğitimi ve öğretimi alanlarında görev yapar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İslam Tarihinde Memlûk Sisteminin Ortaya Çıkışı | Ayaz, Fatih Yahya, Memlükler (1250-1517), İstanbul: İsam Yayınları, 2015. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Bahrî (Türk) Memlûk Sultanları I (648-784 / 1250-1382) | Ayaz, Fatih Yahya, Memlükler (1250-1517), İstanbul: İsam Yayınları, 2015. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Bahrî (Türk) Memlûk Sultanları II (648-784 / 1250-1382) | Ayaz, Fatih Yahya, Memlükler (1250-1517), İstanbul: İsam Yayınları, 2015. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Burcî (Çerkez)Memlûk Sultanları I (784-923 / 1382-1517) | Yiğit, İsmail, Memlükler 648-923/1250-1517, İstanbul: Kayıhan Yayınları, 2015. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Burcî (Çerkez) Memlûk Sultanları II (784-923 / 1382-1517) | Yiğit, İsmail, Memlükler 648-923/1250-1517, İstanbul: Kayıhan Yayınları, 2015. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Memlûkler'de Dış Münasebetler I | Ayaz, Fatih Yahya, Memlûkler, İstanbul: Ensar Yayınları, 2023. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Memlûkler'de Dış Münasebetler II | Ayaz, Fatih Yahya, Memlûkler, İstanbul: Ensar Yayınları, 2023. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Mısır Abbasi Hilafeti I | Ayaz, Fatih Yahya, Memlûkler: İstanbul, Ensar Yay., 2023. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Mısır Abbasi Hilafeti II | Ayaz, Fatih Yahya, Memlûkler: İstanbul, Ensar Yay., 2023. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Memlûk İdari Müesseseleri | Ayaz, Fatih Yahya, Memlûkler, İstanbul: Ensar Yay., 2023. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Memlûklerde İktisadi Durum | Ayaz, Fatih Yahya, Memlûkler: İstanbul, Ensar Yay., 2023. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Memlûklerde İlmi Hayat | Ayaz, Fatih Yahya, Memlûkler: İstanbul, Ensar Yay., 2023. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Memlûklerde Kültürel Hayat | Ayaz, Fatih Yahya, Memlûkler: İstanbul, Ensar Yay., 2023. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Memlûklerde Sosyal Yapı | Ayaz, Fatih Yahya, Memlûkler: İstanbul, Ensar Yay., 2023. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 86 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,44 | ||
AKTS | 3 AKTS |