SNFZ106 Türk Tarihi ve Kültürü

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 2. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod SNFZ106
Ad Türk Tarihi ve Kültürü
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 2. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör. İSMAİL ÜLGER
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
Öğr. Gör. İSMAİL ÜLGER (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)
Öğr. Gör. İSMAİL ÜLGER (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Türk Tarihinin özelliği ve doğuş süreci ile coğrafi ve iklim; demografik zemini analiz edilir.

Dersin İçeriği

Türklere ait değerlerin kurumların oluşum şartları, coğrafyası, doğuş gelişme sahası etkili olduğu çevre alanlar etkileşimleri gelişim aşamaları ; siyasal gelişimin kavranması ,günümüze yansımalarının anlaşılması ve analiz edilmesidir.

Dersin Ön Koşulu

Ders için donanımlı bir Sınıf

Kaynaklar

"Türk Tarih ve Kültürü" Muhammet Sahin Okt. yay. 2010 Genel tarih Atlası ,Hüseyin Dağtekin Tarih Atlası Saygı yayınları, komisyon W. Cnze Heidelberg vd 1987 Ders öğretim görevlisinin ders çalışma notları.

Notlar

KAFESOĞLU, İbrahim, Türk Millî Kültürü, İstanbul 1983 GÜVENÇ Bozkurt , Türk Kimliği RK 1995 KAFESOĞLU, İbrahim, “Eski Türk Dini”, Tarih Enstitüsü Dergisi, sayı: 3, İstanbul 1972. ASLANAPA, Oktay, Türk Sanatı I-II, İstanbul 1972-1973. DİYARBEKİRLİ, Nejat, Hun Sanatı, İstanbul 1972. TAŞAĞIL Ahmet Gök-Türkler I-II-III TTK 2014 ÖGEL, Bahaeddin, Türk Mitolojisi I-II, Ankara 1971. ARSAL Sadri Maksudi “Türk Tarihi ve Hukuk” TTK 2020 SEPETÇİOĞLU M Necati Türk destanları BANARLI N Sami Resimli Türk Edebiyatı Tarihi I - II , MEB Ankara Üniversitesi komisyon “tarhte Türk Devletleri I – II 1987 ERGİN, Muharrem, Orhun Abideleri, (1000 Temel Eser), İstanbul 1970. GÜNGÖR, Erol, Tarihte Türkler, Ötüken Yay., İstanbul 1989. Türk Cihan Hakimiyeti Mefkuresi Tarihi, Fetih Yay., İstanbul 1978. TURHAN, Mümtaz, Kültür Değişmeleri, 2. Baskı, İstanbul 1959. TANERİ, Aydın, Türk Devlet Geleneği, Töre-Devlet Yay., İstanbul 1981. ÖGEL, Bahaeddin, Türk Kültür Tarihi’ne Giriş, Kültür Bak. Yay., Ankara 1991. ÖGEL, Bahaeddin, Türk Kültürünün Gelişme Çağları, Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı Yay., İstanbul 1988. ADIVAR, Adnan, Osmanlı Türklerinde İlim ve Din, Remzi Kitabevi, İstanbul 1943 ÖĞEL Bahattin, Büyük Hun İmparatorluğu Tarihi I -II TTK 2015 Türk Dünyası el Kitabı C 2 TKAE 1992 Kazıcı Z. , Şeker M. İslam –Türk Medeniyeti tarihi Çağ yay. 1982


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Türk tarihinin özelliği ve doğuş süreci ile coğrafi ve iklim; demografik zemini analiz edilir.
ÖÇ02 Medeniyet ile kültür arası ilişki Türk Kültürünün ve tarihinin kendine has özellikleri değerlendirilir.
ÖÇ03 İlk yurt çevresinde kurulan Türk devletlerinin ve tarihi gelişim aşamaları karşılaştıırlır.
ÖÇ04 Kültürümüzün tarihi seyri ile ve Anadoluda kökleşme gelişme süreci değerlendirilir
ÖÇ05 Kültür ve medeniyette zirveye doğru gelişimi ve duraklama süreci; bu dönemin giderilmesi ve Türk kültürünün çağdaşlaşması çabaları.
ÖÇ06 Kültür ve Medeniyet kavramları ile bu kavramlar arasındaki farklılıkları karşılaştırır
ÖÇ07 Türklerde Sosyal hayatı değerlendirir
ÖÇ08 Türklerde giyim kuşam kültürünü, ekonomik hayat ,sanat, dil ve dinin günümüze etkilerini değerlendirir
ÖÇ09 Türklerdeki devlet , hakimiyet anlayışını kavrar, tanır
ÖÇ10 Türklerde ekonomik hayat ile siyasal hayat arasında ilişki kurar
ÖÇ11 Türklerde ekonomik hayat ile sosyal hayat arasında ilişki kurar
ÖÇ12 Türk Kültürünün gelişme aşamalarını, özelliklerini analiz eder.
ÖÇ13 Türk Kültürünün Anadolu'da nasıl zenginleşerek, gelişerek kök saldığını kavrar.
ÖÇ14 Türk Kültürünün yayılma ve etki alanlarını kavrar ve günümüzle ilişkilendirir.
ÖÇ15 Türk kültürünün günümüzdeki temsilcisi toplumlarla bağımızın tarihsel kökenini kavrar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sınıf öğretmenliği kapsamında yer alan derslerle (Matematik, Türkçe, Fen Bilimleri, Hayat Bilgisi, Sosyal Bilgiler, Görsel Sanatlar, Müzik, Oyun ve Fiziki Etkinlikler, vb.) ilgili kavram ve ilkeleri açıklar. 1
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlkokul döneminde (1., 2., 3., 4. Sınıf) öğrenim gören öğrencilerin gelişim özelliklerine göre özgün öğrenme ortamları oluşturur. 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tarihsel süreç içinde yer alan önemli kişi (bilim insanları, gazeteci, ressam, yazar vb.), olay ve olguları, eğitim uygulamaları ile ilişkilendirir. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlkokul dönemi (1., 2., 3., 4. Sınıf) öğretim programında yer alan derslerin (Matematik, Türkçe, Fen Bilimleri, Hayat Bilgisi, Sosyal Bilgiler, Görsel Sanatlar, Müzik, Oyun ve Fiziki Etkinlikler, vb.) öğretiminde uygun öğretim strateji, yöntem ve teknikleri kullanır. 2
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sanatsal eser ve çalışmaların, öğrenci gelişimine katkısının farkında olur ve öğretim uygulamalarına yansıtır. 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sınıf öğretmenliği alanında yaşanan problemlerin çözümünde, bilimsel süreç becerilerini kullanır.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrencilerin üst düzey düşünme becerilerinin gelişimine uygun yöntem ve teknikleri kullanır.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar, uygular ve değerlendirir.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğretim süreçlerinin ve öğrenme ürünlerinin değerlendirilmesinde, farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanır.
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Etkili öğretme-öğrenme süreçlerini oluşturmak için uygun materyalleri geliştirir ve bu süreçte bilişim teknolojilerini etkin biçimde kullanır. 2
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğretim süreçlerini yürütürken karşılaşılan sorunların çözümünde, hem bireysel hem de ilgili diğer kişilerle (aile, öğretmen, yönetici vb.) birlikte sorumluluk alır.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öz değerlendirme yaparak mesleki bilgi ve becerilerini geliştirir.
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bireysel öğrenme becerisi ile edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 1
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İlgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal, sosyal ve teknolojik alanlarda eğitim gereksinimlerini karşılar. 4
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve önerilerini yazılı ve sözlü olarak paylaşır.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Eğitsel süreçteki paydaşları (öğrencileri, öğretmen arkadaşları, okul yönetimi ve veli) ile etkili iletişim kurar ve aile katılımını sağlamak için stratejiler geliştirir.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eğitim-öğretim sürecinde, eğitimin genel amaçlarına ve temel ilkelerine uygun davranır. 2
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenme kapsamında öğrencilerini, içinde bulunduğu sosyal çevresini ve toplumu geliştirmek için proje ve etkinlikler tasarlar. 4
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yakın çevresinde, ülkesinde ve dünyada ortaya çıkan bilimsel, sanatsal, sosyal, ekonomik ve teknolojik olgu ve olayları takip ederek eğitsel uygulamalarına yansıtır. 2
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğretimi planlama, uygulama ve değerlendirmede, sınıf öğretmenliği alanının çok disiplinli ve disiplinler arası olma özelliğini dikkate alır. 3
PÖÇ21 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Birleştirilmiş sınıflarda, öğretimi planlama, uygulama ve değerlendirme bilgi ve becerisine sahip olur.
PÖÇ22 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanı ile ilgili gelişmeleri yabancı/uluslar arası kaynaklardan takip eder.
PÖÇ23 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Evrensel ve kök değerleri benimseyerek öğrencilerine ve çevresine rol model olur. 4
PÖÇ24 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Günlük ve mesleki yaşamında, Türkçeyi doğru ve etkili biçimde kullanarak model olur. 3
PÖÇ25 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İlkokul öğretmeni olarak insan ve çocuk haklarının evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü, çevre, sağlık ve iş güvenliği konularında bilgili ve duyarlıdır. 2
PÖÇ26 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Eğitim felsefeleri ile eğitim programları arasındaki ilişkiyi analiz ederek öğretim uygulamalarına yansıtır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 TÜRK ADI- ANAYURDU-ANAYURTTAN GÖÇLER Ana yurtla ilgili harita ve belgelerden yaralanma Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma
2 İLK TÜRK DEVLETLERİ ASYA BÜYÜK HUN DEVLETİ-KAVİMLER GÖÇÜ, AVRUPA HUNLARI-GÖKTÜRK-UYGURLAR Asya fiziki ve siyasi haritası ve Tarih atlasının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma
3 AVARLAR, BULGARLAR, TÜRGİŞLER DİĞER DEVLETLER KARLUKLAR, KIRGIZLAR Asya fiziki ve siyasi haritası ve Tarih atlasının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma
4 İLK TÜRK DEVLETLERİNDE KÜLTÜR VE MEDENİYET ilgili kültürel resimlerden kaynaklardan yararlanma Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma
5 TÜRKLERİN İSLAM DİNİNİ KABULÜ, 10-13 YY. TÜRK İSLAM DEVLETLER KARAHANLI , GAZNELİ,SELÇUKLU DEVLETİ VE DİĞER DEVLETLER Türk düşünce hayatı ile İslam inancını karşılaştırmalı inceleme Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma
6 XIII. - XIX YY. TÜRK İSLAM DEVLETLERİ MOĞOL İSTİLASI VE TÜRK-MOĞOL DEVLETLERİ Türk Kültürü ile Moğolların ilişkisini benzer ve farklı yanlarını araştırma Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma
7 TİMURLULAR, AKKOYUNLULAR,KARAKOYUNLU, SAFAVİLER HİNDİSTAN DA TÜRK SULTANLIKLARI VE BABÜRLER Asya fiziki ve siyasi haritası ve Tarih atlasının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 KARADENİZ;İN KUZEYİNDEKİ TÜRK HANLIKLARI- TÜRKİSTAN HANLIKLARI Kuzey Avrupa ve Karadeniz Ön Asyanın siyasi haritası ve Tarih atlasının incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma
10 TÜRK İSLAM DEVLETLERİNDE KÜLTÜR VE MEDENİYET ilgili kültürel resimlerden kaynaklardan yararlanma Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma
11 TÜRKİYE TARİHİ Anadoluya ait eski ve yeni haritaları inceleme Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma
12 OSMANLI DEVLETİ TARİHİ-I ; KURULUŞ-YÜKSELİŞ DÖNEMLERİ Avrupa,Balkanlar, Yakın ve Ortadoğuya ait eski ve yeni haritaları inceleme Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma
13 OSMANLI DEVLETİ -II Osmanlı devletinin yayılış coğrafyasını ve buradaki siyasi yapıları inceleme Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma
14 OSMANLI MEDENİYETİ -I ilgili kültürel resimlerden kaynaklardan yararlanma Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma
15 OSMANLI MEDENİYETİ -II ilgili kültürel resimlerden kaynaklardan yararlanma Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Dönem sonu değerlendirilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Dönem sonu değerlendirilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 88
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,52
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 06.05.2024 10:21