Genel Bilgi
Kod | SNFZ213 |
Ad | Görsel Sanatlar Öğretimi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. NİMET KESER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. NİMET KESER
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Prof. Dr. NİMET KESER (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Görsel sanatların önemli bir ifade ve iletişim aracı olduğunu kavratmak. Sanatsal kültür ve estetik değerlerin nitelikleri hakkında kazanımların sağlanması, çocuk resimleri üzerinde kritik yapabilme, özgün düşünme ve yaratıcı pratiklerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Görsel sanatların amacı ve anlamı. Sanatsal kültür ve estetik eğitiminin kazanımları. Sanatsal düşünce ve yaratıcı sanat pratikleri. Çocuğun sanatsal gelişim evreleri. sanat eserlerini anlama ve inceleme.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Artut, K. (2021) Sanat Eğitimi Kuramları ve Yöntemleri. 9. baskı. Ankara: Anı Yayıncılık Kırışoğlu, O. (2002). Sanatta Eğitim. Ankara, Kirisoglu, O. (2002). Sanatta Eğitim. Ankara Pegem.
Notlar
Keser, N. (2008). Sanat Sözlüğü, Ankara: Ütopya Yayınları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sanat ve estetik kavramları hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ02 | Sanatın ve tasarımın temel ilkelerini kavrar. |
ÖÇ03 | Yaratıcı, eleştirel düşünme ve görsel algı kavramlarına yönelik becerileri geliştirebilirler. |
ÖÇ04 | Çocuğu sanatsal gelişim basamaklarını kavrarlar. |
ÖÇ05 | Çocuk resimleri üzerinde yorum yapabilirler. |
ÖÇ06 | Sanat eğitimi yöntemleri konusunda bilgi ve deneyim sahibi olurlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf öğretmenliği kapsamında yer alan derslerle (Matematik, Türkçe, Fen Bilimleri, Hayat Bilgisi, Sosyal Bilgiler, Görsel Sanatlar, Müzik, Oyun ve Fiziki Etkinlikler, vb.) ilgili kavram ve ilkeleri açıklar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlkokul döneminde (1., 2., 3., 4. Sınıf) öğrenim gören öğrencilerin gelişim özelliklerine göre özgün öğrenme ortamları oluşturur. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarihsel süreç içinde yer alan önemli kişi (bilim insanları, gazeteci, ressam, yazar vb.), olay ve olguları, eğitim uygulamaları ile ilişkilendirir. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlkokul dönemi (1., 2., 3., 4. Sınıf) öğretim programında yer alan derslerin (Matematik, Türkçe, Fen Bilimleri, Hayat Bilgisi, Sosyal Bilgiler, Görsel Sanatlar, Müzik, Oyun ve Fiziki Etkinlikler, vb.) öğretiminde uygun öğretim strateji, yöntem ve teknikleri kullanır. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanatsal eser ve çalışmaların, öğrenci gelişimine katkısının farkında olur ve öğretim uygulamalarına yansıtır. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf öğretmenliği alanında yaşanan problemlerin çözümünde, bilimsel süreç becerilerini kullanır. | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerin üst düzey düşünme becerilerinin gelişimine uygun yöntem ve teknikleri kullanır. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar, uygular ve değerlendirir. | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretim süreçlerinin ve öğrenme ürünlerinin değerlendirilmesinde, farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanır. | 1 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etkili öğretme-öğrenme süreçlerini oluşturmak için uygun materyalleri geliştirir ve bu süreçte bilişim teknolojilerini etkin biçimde kullanır. | 1 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretim süreçlerini yürütürken karşılaşılan sorunların çözümünde, hem bireysel hem de ilgili diğer kişilerle (aile, öğretmen, yönetici vb.) birlikte sorumluluk alır. | 3 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öz değerlendirme yaparak mesleki bilgi ve becerilerini geliştirir. | 2 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel öğrenme becerisi ile edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 3 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal, sosyal ve teknolojik alanlarda eğitim gereksinimlerini karşılar. | 2 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve önerilerini yazılı ve sözlü olarak paylaşır. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eğitsel süreçteki paydaşları (öğrencileri, öğretmen arkadaşları, okul yönetimi ve veli) ile etkili iletişim kurar ve aile katılımını sağlamak için stratejiler geliştirir. | 2 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim-öğretim sürecinde, eğitimin genel amaçlarına ve temel ilkelerine uygun davranır. | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme kapsamında öğrencilerini, içinde bulunduğu sosyal çevresini ve toplumu geliştirmek için proje ve etkinlikler tasarlar. | 3 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yakın çevresinde, ülkesinde ve dünyada ortaya çıkan bilimsel, sanatsal, sosyal, ekonomik ve teknolojik olgu ve olayları takip ederek eğitsel uygulamalarına yansıtır. | 3 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğretimi planlama, uygulama ve değerlendirmede, sınıf öğretmenliği alanının çok disiplinli ve disiplinler arası olma özelliğini dikkate alır. | 4 |
PÖÇ21 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Birleştirilmiş sınıflarda, öğretimi planlama, uygulama ve değerlendirme bilgi ve becerisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ22 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili gelişmeleri yabancı/uluslar arası kaynaklardan takip eder. | 1 |
PÖÇ23 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Evrensel ve kök değerleri benimseyerek öğrencilerine ve çevresine rol model olur. | 2 |
PÖÇ24 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Günlük ve mesleki yaşamında, Türkçeyi doğru ve etkili biçimde kullanarak model olur. | 1 |
PÖÇ25 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İlkokul öğretmeni olarak insan ve çocuk haklarının evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü, çevre, sağlık ve iş güvenliği konularında bilgili ve duyarlıdır. | 2 |
PÖÇ26 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Eğitim felsefeleri ile eğitim programları arasındaki ilişkiyi analiz ederek öğretim uygulamalarına yansıtır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sanat ve estetik kavramlarına giriş | İkinci hafta işlenecek konu hakkında kaynakların hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Sanatın kısa kronolojik tarihi | Hazırlıkların gözden geçirilmesi I | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım |
3 | Modernizm ve günümüz sanatını anlamak. ( soyut sanat çağdaş sanat) | Hazırlıkları Gözden geçirme ve tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Sanatın türleri, amacı, işlevi. Sanatçı kimliği. | Hazırlıkların gözden geçirilmesi ve konuya ilişkin araştırmaların tartışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Pedagojik sanat eleştirisi modelleri I | Konuya ilişkin araştırmaların tartışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Pedagojik sanat eleştirisi modelleri II | Hazırlıkların yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Sanat eserlerinin kuramsal açıdan incelenmesi | Hazırlıkların gözden geçirilmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Yaratıcılık kavramı ve yaratıcılık sürecine ilişkin örnek açıklamalar. Yaratıcı iki ve üç boyutlu etkinlikler | Araştırmaların tartışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Yaratıcı birey özellikleri, yaratıcılığı geliştiren özellikller | Gözden geçirme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Çocuğun sanatsal gelişim evreleri ve özellikleri | Araştırmaların tartışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Çocuk resimlerinin karakteristik ortak özellikleri | Hazırlıkları gözden geçirme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Çocuk resimlerinde taklit ve stereotip özellikler. | Aaraştırmaların tartışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Çocuk resimlerinin analizi. Çocuk resimleri bize neyi anlatır | Gözden geçirme ve tartışma II | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | İlkokul sanat eğitimi programı üzerine araştırmalar ve değerlendirme | Konu araştırmalarının tartışılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |