SNFZ213 Görsel Sanatlar Öğretimi

4 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod SNFZ213
Ad Görsel Sanatlar Öğretimi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. NİMET KESER
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. NİMET KESER (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)
Prof. Dr. NİMET KESER (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, öğrencilere sanat eğitimi kuramları, pedagogik sanat eleştirisi yaklaşımları ve çocukların sanatsal gelişim süreçleri hakkında bilgi kazandırmaktır. Ayrıca, sınıf öğretmenlerinin öğrencilere yönelik yaratıcı ve etkili sanat etkinlikleri planlamalarına yardımcı olacak beceriler geliştirmelerini sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Bu ders, pedagojik sanat eleştirisi modellerini, çocuğun sanat gelişim özelliklerini, temel sanat materyallerini ve sınıf öğretmenlerinin derslerinde kullanabileceği sanat etkinliklerini incelemeyi kapsar. Öğrenciler, sanatın eğitimdeki rolünü ve sanatla ilgili gelişimsel süreçleri keşfederken, yaratıcı öğretim teknikleri ve uygulamalı etkinliklerle ilgili bilgi edinirler.

Dersin Ön Koşulu

Bu dersin önkoşulu yoktur.

Kaynaklar

Artut, K. (2021) Sanat Eğitimi Kuramları ve Yöntemleri. 9. baskı. Ankara: Anı Yayıncılık Kırışoğlu, O. (2002). Sanatta Eğitim. Ankara, Kirisoglu, O. (2002). Sanatta Eğitim. Ankara Pegem.

Notlar

Keser, N. (2008). Sanat Sözlüğü, Ankara: Ütopya Yayınları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Sanat tarihinin önemli sanat hareketlerini açıklar.
ÖÇ02 Sanatın temel elemanlarını açıklar.
ÖÇ03 Sanatın temel ilkelerini açıklar.
ÖÇ04 Çocuğun sanatsal gelişim basamaklarını açıklar.
ÖÇ05 Çocuk resimlerinin biçimsel özelliklerini analiz eder.
ÖÇ06 Pedagojik sanat eleştirisi modellerini kullanır.
ÖÇ07 İlkokul öğrencilerinin görsel sanatlar dersinde kullanmalarına uygun materyalleri ve teknikleri belirler.
ÖÇ08 Çocuğun bilme ve öğrenme süreçleri ile sanatsal gelişim evrelerini ilişkilendirir.
ÖÇ09 Çocuğun bilme, öğrenme becerilerine uygun bir sanat etkinliği planlar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sınıf öğretmenliği kapsamında yer alan derslerle (Matematik, Türkçe, Fen Bilimleri, Hayat Bilgisi, Sosyal Bilgiler, Görsel Sanatlar, Müzik, Oyun ve Fiziki Etkinlikler, vb.) ilgili kavram ve ilkeleri açıklar. 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlkokul döneminde (1., 2., 3., 4. Sınıf) öğrenim gören öğrencilerin gelişim özelliklerine göre özgün öğrenme ortamları oluşturur. 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tarihsel süreç içinde yer alan önemli kişi (bilim insanları, gazeteci, ressam, yazar vb.), olay ve olguları, eğitim uygulamaları ile ilişkilendirir. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlkokul dönemi (1., 2., 3., 4. Sınıf) öğretim programında yer alan derslerin (Matematik, Türkçe, Fen Bilimleri, Hayat Bilgisi, Sosyal Bilgiler, Görsel Sanatlar, Müzik, Oyun ve Fiziki Etkinlikler, vb.) öğretiminde uygun öğretim strateji, yöntem ve teknikleri kullanır. 2
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sanatsal eser ve çalışmaların, öğrenci gelişimine katkısının farkında olur ve öğretim uygulamalarına yansıtır. 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sınıf öğretmenliği alanında yaşanan problemlerin çözümünde, bilimsel süreç becerilerini kullanır.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrencilerin üst düzey düşünme becerilerinin gelişimine uygun yöntem ve teknikleri kullanır.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar, uygular ve değerlendirir. 2
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğretim süreçlerinin ve öğrenme ürünlerinin değerlendirilmesinde, farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanır.
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Etkili öğretme-öğrenme süreçlerini oluşturmak için uygun materyalleri geliştirir ve bu süreçte bilişim teknolojilerini etkin biçimde kullanır. 2
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğretim süreçlerini yürütürken karşılaşılan sorunların çözümünde, hem bireysel hem de ilgili diğer kişilerle (aile, öğretmen, yönetici vb.) birlikte sorumluluk alır.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öz değerlendirme yaparak mesleki bilgi ve becerilerini geliştirir.
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bireysel öğrenme becerisi ile edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 2
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İlgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal, sosyal ve teknolojik alanlarda eğitim gereksinimlerini karşılar. 2
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve önerilerini yazılı ve sözlü olarak paylaşır. 2
PÖÇ16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Eğitsel süreçteki paydaşları (öğrencileri, öğretmen arkadaşları, okul yönetimi ve veli) ile etkili iletişim kurar ve aile katılımını sağlamak için stratejiler geliştirir.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eğitim-öğretim sürecinde, eğitimin genel amaçlarına ve temel ilkelerine uygun davranır.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenme kapsamında öğrencilerini, içinde bulunduğu sosyal çevresini ve toplumu geliştirmek için proje ve etkinlikler tasarlar.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yakın çevresinde, ülkesinde ve dünyada ortaya çıkan bilimsel, sanatsal, sosyal, ekonomik ve teknolojik olgu ve olayları takip ederek eğitsel uygulamalarına yansıtır. 2
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğretimi planlama, uygulama ve değerlendirmede, sınıf öğretmenliği alanının çok disiplinli ve disiplinler arası olma özelliğini dikkate alır.
PÖÇ21 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Birleştirilmiş sınıflarda, öğretimi planlama, uygulama ve değerlendirme bilgi ve becerisine sahip olur.
PÖÇ22 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanı ile ilgili gelişmeleri yabancı/uluslar arası kaynaklardan takip eder.
PÖÇ23 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Evrensel ve kök değerleri benimseyerek öğrencilerine ve çevresine rol model olur.
PÖÇ24 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Günlük ve mesleki yaşamında, Türkçeyi doğru ve etkili biçimde kullanarak model olur.
PÖÇ25 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İlkokul öğretmeni olarak insan ve çocuk haklarının evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü, çevre, sağlık ve iş güvenliği konularında bilgili ve duyarlıdır.
PÖÇ26 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Eğitim felsefeleri ile eğitim programları arasındaki ilişkiyi analiz ederek öğretim uygulamalarına yansıtır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin tanıtılması, derse yardımcı kaynak önerileri. Sanat kavramının tartışılması. Dersle ilgili makale ve kitapların raştırılması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Sanatın kısa kronolojik tarihi: paleolitik dönmeden erken uygarlıklara sanatın gelişi Konuyla ilgili makale ve kitapların raştırılması. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım
3 Sanatın kısa kronolojik tarihi: Erken Hristiyanlıktan 20. yüzyıla sanatın gelişimi. Konuyla ilgili makale ve kitapların raştırılması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Modernizm ve günümüz sanatını anlamak. ( soyut sanat çağdaş sanat) Konuyla ilgili makale ve kitapların araştırılması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Pedagojik sanat eleştirisi modelleri I Konuya ilişkin makale ve kitapların araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Pedagojik sanat eleştirisi modelleri II Konuya ilişkin makale ve kitapların araştırılması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Sanat eğitimi kuramları. Konuya ilişkin makale ve kitapların araştırılması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Çocuğun bilme ve öğrenme süreçleri Konuya ilişkin makale ve kitapların araştırılması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Çocuğun sanatsal gelişim evreleri Konuya ilişkin makale ve kitapların araştırılması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Çocuk resimlerinin analizi. Konuya ilişkin makale ve kitapların araştırılması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Görsel sanatlar dersinde kullanılabilecek materyaller Konuya ilişkin makale ve kitapların araştırılması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Görsel sanatlar dersinde kullanılabilecek teknikler. Konuya ilişkin makale ve kitapların araştırılması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Görsel sanatlar dersi etkinlik örnekleri Konuya ilişkin etkinlik araştırması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 İlkokul sanat eğitimi programı üzerine araştırmalar ve değerlendirme Konuya ilişkin makale ve kitapların araştırılması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 7 7
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 109
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,36
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 14.12.2024 12:23