SNFZ212 Güzel Yazı Teknikleri

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 4. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod SNFZ212
Ad Güzel Yazı Teknikleri
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 4. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör. AŞKIN ŞEN GÖK
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, yazının tarihsel ve kültürel bağlamını kavrayarak, ilköğretimde etkili yazı öğretimi için gerekli bilgi ve becerileri kazandırmaktır. Öğrencilerin, bitişik eğik yazı öğretimi ve uygulamaları konusunda yetkinlik geliştirmeleri, imzanın önemi ve doğru kullanımını öğrenmeleri, ayrıca kaligrafi sanatına yönelik farkındalık kazanmaları ve bu alanda temel beceriler edinmeleri hedeflenmektedir.

Dersin İçeriği

Ders kapsamında, yazının tarihsel süreçteki gelişimi ve bir iletişim ile grafik uygulama alanı olarak taşıdığı anlam ele alınır. İlköğretimde yazı öğretimine yönelik temel ilkeler, amaçlar ve hedefler detaylı bir şekilde açıklanır. Bitişik eğik yazı öğretimi çerçevesinde, hazırlık çalışmaları, el alıştırmaları, büyük-küçük harfler ve rakamların yazımı gibi uygulamalara yer verilir. İmzanın bireysel ve profesyonel yaşam açısından taşıdığı önem üzerinde durularak, doğru imza oluşturma teknikleri hem teorik hem pratik olarak işlenir. Kaligrafiye yönelik bölümde, farklı kültürlerdeki kaligrafik yazı örnekleri incelenir, bu yazı türünde kullanılan araç-gereçler ve hazırlık süreçleri tanıtılır. Kaligrafik yazı çalışmaları için el alıştırmaları yapılır ve öğrencilerin yaratıcı yazı uygulamaları gerçekleştirmesi sağlanır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Artut, Kazım ve Demir, Hakan. Güzel Yazı Teknikleri ve Öğretimi, Anı Yayıncılık, Ankara, 2009

Notlar

Yazı materyalleri; Kağıtlar, kalemler, mürekkepler, yazı şemaları.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Yazının tarihsel süreçteki gelişimini açıklar.
ÖÇ02 Yazının iletişim ve grafik uygulama alanlarındaki önemini açıklar.
ÖÇ03 Bitişik eğik yazı öğretimine ilişkin temel kavramları açıklar.
ÖÇ04 Büyük-küçük harfler ve rakamların doğru yazımını uygular.
ÖÇ05 İmzanın bireysel ve profesyonel yaşamda taşıdığı önemi açıklar.
ÖÇ06 Kaligrafik yazı tekniklerini uygular.
ÖÇ07 Doğru imza oluşturma tekniklerini uygular.
ÖÇ08 Estetik ve okunabilir yazı yazma konusunda özen gösterir.
ÖÇ09 Yaratıcı ve özgün kişisel imza tasarımı oluşturur.
ÖÇ10 Yazı uygulamalarında estetik ve teknik açıdan yaratıcı çözümler üretir.
ÖÇ11 Kişisel yazı becerilerini kültürel ve sanatsal bir değer olarak geliştirir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sınıf öğretmenliği kapsamında yer alan derslerle (Matematik, Türkçe, Fen Bilimleri, Hayat Bilgisi, Sosyal Bilgiler, Görsel Sanatlar, Müzik, Oyun ve Fiziki Etkinlikler, vb.) ilgili kavram ve ilkeleri açıklar. 1
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlkokul döneminde (1., 2., 3., 4. Sınıf) öğrenim gören öğrencilerin gelişim özelliklerine göre özgün öğrenme ortamları oluşturur. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tarihsel süreç içinde yer alan önemli kişi (bilim insanları, gazeteci, ressam, yazar vb.), olay ve olguları, eğitim uygulamaları ile ilişkilendirir. 2
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlkokul dönemi (1., 2., 3., 4. Sınıf) öğretim programında yer alan derslerin (Matematik, Türkçe, Fen Bilimleri, Hayat Bilgisi, Sosyal Bilgiler, Görsel Sanatlar, Müzik, Oyun ve Fiziki Etkinlikler, vb.) öğretiminde uygun öğretim strateji, yöntem ve teknikleri kullanır. 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sanatsal eser ve çalışmaların, öğrenci gelişimine katkısının farkında olur ve öğretim uygulamalarına yansıtır. 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sınıf öğretmenliği alanında yaşanan problemlerin çözümünde, bilimsel süreç becerilerini kullanır. 1
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrencilerin üst düzey düşünme becerilerinin gelişimine uygun yöntem ve teknikleri kullanır. 1
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar, uygular ve değerlendirir. 3
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğretim süreçlerinin ve öğrenme ürünlerinin değerlendirilmesinde, farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanır. 3
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Etkili öğretme-öğrenme süreçlerini oluşturmak için uygun materyalleri geliştirir ve bu süreçte bilişim teknolojilerini etkin biçimde kullanır. 3
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğretim süreçlerini yürütürken karşılaşılan sorunların çözümünde, hem bireysel hem de ilgili diğer kişilerle (aile, öğretmen, yönetici vb.) birlikte sorumluluk alır.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öz değerlendirme yaparak mesleki bilgi ve becerilerini geliştirir. 2
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bireysel öğrenme becerisi ile edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İlgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal, sosyal ve teknolojik alanlarda eğitim gereksinimlerini karşılar. 2
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve önerilerini yazılı ve sözlü olarak paylaşır. 2
PÖÇ16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Eğitsel süreçteki paydaşları (öğrencileri, öğretmen arkadaşları, okul yönetimi ve veli) ile etkili iletişim kurar ve aile katılımını sağlamak için stratejiler geliştirir.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eğitim-öğretim sürecinde, eğitimin genel amaçlarına ve temel ilkelerine uygun davranır. 2
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenme kapsamında öğrencilerini, içinde bulunduğu sosyal çevresini ve toplumu geliştirmek için proje ve etkinlikler tasarlar.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yakın çevresinde, ülkesinde ve dünyada ortaya çıkan bilimsel, sanatsal, sosyal, ekonomik ve teknolojik olgu ve olayları takip ederek eğitsel uygulamalarına yansıtır. 1
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğretimi planlama, uygulama ve değerlendirmede, sınıf öğretmenliği alanının çok disiplinli ve disiplinler arası olma özelliğini dikkate alır. 1
PÖÇ21 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Birleştirilmiş sınıflarda, öğretimi planlama, uygulama ve değerlendirme bilgi ve becerisine sahip olur.
PÖÇ22 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanı ile ilgili gelişmeleri yabancı/uluslar arası kaynaklardan takip eder. 1
PÖÇ23 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Evrensel ve kök değerleri benimseyerek öğrencilerine ve çevresine rol model olur. 1
PÖÇ24 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Günlük ve mesleki yaşamında, Türkçeyi doğru ve etkili biçimde kullanarak model olur. 3
PÖÇ25 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İlkokul öğretmeni olarak insan ve çocuk haklarının evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü, çevre, sağlık ve iş güvenliği konularında bilgili ve duyarlıdır.
PÖÇ26 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Eğitim felsefeleri ile eğitim programları arasındaki ilişkiyi analiz ederek öğretim uygulamalarına yansıtır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Yazının Tarihsel Gelişimi Yok Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri
2 İlköğretimde Yazı Öğretiminin Temel İlkeleri yazı çalışmaları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri
3 Bitişik Eğik Yazı – Temel Kavramlar yazı çalışmaları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri
4 Bitişik Eğik Yazı – Büyük ve Küçük Harfler yazı çalışmaları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri
5 Bitişik Eğik Yazı – Rakamlar ve Alıştırmalar yazı çalışmaları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama
6 İmzanın Önemi ve Doğru İmza Teknikleri yazı çalışmaları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama
7 Kaligrafi – Temel Kavramlar ve Araçlar yazı çalışmaları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınavlar sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Portfolyo
9 Kaligrafi – El Alıştırmaları ve Teknikler yazı çalışmaları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
10 Kaligrafi – Farklı Kültürlerden Örnekler yazı çalışmaları Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
11 Estetik ve Okunaklı Yazı yazı çalışmaları Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
12 Kişisel İmza Tasarımı yazı çalışmaları Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
13 Kaligrafik hümanistk yazı büyük ve küçük harfler, el alıştırmaları ve yazı uygulamaları yazı çalışmaları Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
14 Yazı Uygulamalarında Yaratıcı Problem Çözme yazı çalışmaları Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
15 Kişisel Yazı Becerilerini Geliştirme yazı çalışmaları Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Portfolyo
17 Yarıyıl Sonu Sınavları sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Portfolyo


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 6 6
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 86
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,44
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 19.12.2024 11:12