Genel Bilgi
Kod | SNFZ212 |
Ad | Güzel Yazı Teknikleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. AŞKIN ŞEN GÖK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, yazının tarihsel ve kültürel bağlamını kavrayarak, ilköğretimde etkili yazı öğretimi için gerekli bilgi ve becerileri kazandırmaktır. Öğrencilerin, bitişik eğik yazı öğretimi ve uygulamaları konusunda yetkinlik geliştirmeleri, imzanın önemi ve doğru kullanımını öğrenmeleri, ayrıca kaligrafi sanatına yönelik farkındalık kazanmaları ve bu alanda temel beceriler edinmeleri hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği
Ders kapsamında, yazının tarihsel süreçteki gelişimi ve bir iletişim ile grafik uygulama alanı olarak taşıdığı anlam ele alınır. İlköğretimde yazı öğretimine yönelik temel ilkeler, amaçlar ve hedefler detaylı bir şekilde açıklanır. Bitişik eğik yazı öğretimi çerçevesinde, hazırlık çalışmaları, el alıştırmaları, büyük-küçük harfler ve rakamların yazımı gibi uygulamalara yer verilir. İmzanın bireysel ve profesyonel yaşam açısından taşıdığı önem üzerinde durularak, doğru imza oluşturma teknikleri hem teorik hem pratik olarak işlenir. Kaligrafiye yönelik bölümde, farklı kültürlerdeki kaligrafik yazı örnekleri incelenir, bu yazı türünde kullanılan araç-gereçler ve hazırlık süreçleri tanıtılır. Kaligrafik yazı çalışmaları için el alıştırmaları yapılır ve öğrencilerin yaratıcı yazı uygulamaları gerçekleştirmesi sağlanır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Artut, Kazım ve Demir, Hakan. Güzel Yazı Teknikleri ve Öğretimi, Anı Yayıncılık, Ankara, 2009
Notlar
Yazı materyalleri; Kağıtlar, kalemler, mürekkepler, yazı şemaları.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Yazının tarihsel süreçteki gelişimini açıklar. |
ÖÇ02 | Yazının iletişim ve grafik uygulama alanlarındaki önemini açıklar. |
ÖÇ03 | Bitişik eğik yazı öğretimine ilişkin temel kavramları açıklar. |
ÖÇ04 | Büyük-küçük harfler ve rakamların doğru yazımını uygular. |
ÖÇ05 | İmzanın bireysel ve profesyonel yaşamda taşıdığı önemi açıklar. |
ÖÇ06 | Kaligrafik yazı tekniklerini uygular. |
ÖÇ07 | Doğru imza oluşturma tekniklerini uygular. |
ÖÇ08 | Estetik ve okunabilir yazı yazma konusunda özen gösterir. |
ÖÇ09 | Yaratıcı ve özgün kişisel imza tasarımı oluşturur. |
ÖÇ10 | Yazı uygulamalarında estetik ve teknik açıdan yaratıcı çözümler üretir. |
ÖÇ11 | Kişisel yazı becerilerini kültürel ve sanatsal bir değer olarak geliştirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf öğretmenliği kapsamında yer alan derslerle (Matematik, Türkçe, Fen Bilimleri, Hayat Bilgisi, Sosyal Bilgiler, Görsel Sanatlar, Müzik, Oyun ve Fiziki Etkinlikler, vb.) ilgili kavram ve ilkeleri açıklar. | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlkokul döneminde (1., 2., 3., 4. Sınıf) öğrenim gören öğrencilerin gelişim özelliklerine göre özgün öğrenme ortamları oluşturur. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarihsel süreç içinde yer alan önemli kişi (bilim insanları, gazeteci, ressam, yazar vb.), olay ve olguları, eğitim uygulamaları ile ilişkilendirir. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlkokul dönemi (1., 2., 3., 4. Sınıf) öğretim programında yer alan derslerin (Matematik, Türkçe, Fen Bilimleri, Hayat Bilgisi, Sosyal Bilgiler, Görsel Sanatlar, Müzik, Oyun ve Fiziki Etkinlikler, vb.) öğretiminde uygun öğretim strateji, yöntem ve teknikleri kullanır. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanatsal eser ve çalışmaların, öğrenci gelişimine katkısının farkında olur ve öğretim uygulamalarına yansıtır. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf öğretmenliği alanında yaşanan problemlerin çözümünde, bilimsel süreç becerilerini kullanır. | 1 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerin üst düzey düşünme becerilerinin gelişimine uygun yöntem ve teknikleri kullanır. | 1 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar, uygular ve değerlendirir. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretim süreçlerinin ve öğrenme ürünlerinin değerlendirilmesinde, farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanır. | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etkili öğretme-öğrenme süreçlerini oluşturmak için uygun materyalleri geliştirir ve bu süreçte bilişim teknolojilerini etkin biçimde kullanır. | 3 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretim süreçlerini yürütürken karşılaşılan sorunların çözümünde, hem bireysel hem de ilgili diğer kişilerle (aile, öğretmen, yönetici vb.) birlikte sorumluluk alır. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öz değerlendirme yaparak mesleki bilgi ve becerilerini geliştirir. | 2 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel öğrenme becerisi ile edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal, sosyal ve teknolojik alanlarda eğitim gereksinimlerini karşılar. | 2 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve önerilerini yazılı ve sözlü olarak paylaşır. | 2 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eğitsel süreçteki paydaşları (öğrencileri, öğretmen arkadaşları, okul yönetimi ve veli) ile etkili iletişim kurar ve aile katılımını sağlamak için stratejiler geliştirir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim-öğretim sürecinde, eğitimin genel amaçlarına ve temel ilkelerine uygun davranır. | 2 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme kapsamında öğrencilerini, içinde bulunduğu sosyal çevresini ve toplumu geliştirmek için proje ve etkinlikler tasarlar. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yakın çevresinde, ülkesinde ve dünyada ortaya çıkan bilimsel, sanatsal, sosyal, ekonomik ve teknolojik olgu ve olayları takip ederek eğitsel uygulamalarına yansıtır. | 1 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğretimi planlama, uygulama ve değerlendirmede, sınıf öğretmenliği alanının çok disiplinli ve disiplinler arası olma özelliğini dikkate alır. | 1 |
PÖÇ21 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Birleştirilmiş sınıflarda, öğretimi planlama, uygulama ve değerlendirme bilgi ve becerisine sahip olur. | |
PÖÇ22 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili gelişmeleri yabancı/uluslar arası kaynaklardan takip eder. | 1 |
PÖÇ23 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Evrensel ve kök değerleri benimseyerek öğrencilerine ve çevresine rol model olur. | 1 |
PÖÇ24 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Günlük ve mesleki yaşamında, Türkçeyi doğru ve etkili biçimde kullanarak model olur. | 3 |
PÖÇ25 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İlkokul öğretmeni olarak insan ve çocuk haklarının evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü, çevre, sağlık ve iş güvenliği konularında bilgili ve duyarlıdır. | |
PÖÇ26 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Eğitim felsefeleri ile eğitim programları arasındaki ilişkiyi analiz ederek öğretim uygulamalarına yansıtır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Yazının Tarihsel Gelişimi | Yok | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
2 | İlköğretimde Yazı Öğretiminin Temel İlkeleri | yazı çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
3 | Bitişik Eğik Yazı – Temel Kavramlar | yazı çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
4 | Bitişik Eğik Yazı – Büyük ve Küçük Harfler | yazı çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
5 | Bitişik Eğik Yazı – Rakamlar ve Alıştırmalar | yazı çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama |
6 | İmzanın Önemi ve Doğru İmza Teknikleri | yazı çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Kaligrafi – Temel Kavramlar ve Araçlar | yazı çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınavlar | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Portfolyo |
9 | Kaligrafi – El Alıştırmaları ve Teknikler | yazı çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Kaligrafi – Farklı Kültürlerden Örnekler | yazı çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
11 | Estetik ve Okunaklı Yazı | yazı çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
12 | Kişisel İmza Tasarımı | yazı çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
13 | Kaligrafik hümanistk yazı büyük ve küçük harfler, el alıştırmaları ve yazı uygulamaları | yazı çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
14 | Yazı Uygulamalarında Yaratıcı Problem Çözme | yazı çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
15 | Kişisel Yazı Becerilerini Geliştirme | yazı çalışmaları | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Portfolyo |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Portfolyo |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 6 | 6 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 86 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,44 | ||
AKTS | 3 AKTS |