Genel Bilgi
Birim | SPOR BİLİMLERİ FAKÜLTESİ |
SPOR YÖNETİCİLİĞİ PR. | |
Kod | SYB241 |
Ad | Spor Felsefesi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | AE Alan Eğitimi Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. İREM KAVASOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. İREM KAVASOĞLU
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, sporun felsefi yönlerini anlamak ve değerlendirmektir. Öğrenciler, sporun toplumsal, etik, estetik ve felsefi boyutlarını keşfederek, sporun insan hayatındaki rolünü derinlemesine analiz etme yeteneği kazanacaklardır. Ders aynı zamanda sporun değerleri, etik kuralları ve felsefi temelleri hakkında eleştirel düşünme becerisi kazandırmayı hedefler.
Dersin İçeriği
Bu dersin içeriği temel felsefi akımlar ve felsefi bakış açısı, spor felsefesi, etiği ve spor ahlakı, olimpizm, ırkçıklık, etnisite, fair play, sporun ahlaki sorunları ve çözüm önerileri, sporun insan hakları perspektifi konularını kapsamaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Erdemli, A. (2002). Spor felsefesi. Özener Matbaası,E Yayınları. İstanbul. Afacan, E. (2019). Spor Felsefesi. Akademisyen Kitabevi. Şahin, M. (2015). Spor ahlakı ve sorunları. Evrensel Basım Yayın.
Notlar
Pehlivan, Z., ve Konukman, F. (2004). Fair play kavraminin geliştirilmesinde okul sporunun yeri ve önemi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2(2), 49-53.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Temel felsefe akımlarını ve felsefi bakıç açılarını açıklar. |
ÖÇ02 | Spor felsefesinin tanım, anlam ve önemini yorumlar. |
ÖÇ03 | Spor felsefesinin temel sorunlarını ve bu sorunların çözüm önerilerini listeler. |
ÖÇ04 | Sporda olimpizm, fair play ve etik değerleri inceler. |
ÖÇ05 | Sporun ahlaki sorunlarını eleştirir. |
ÖÇ06 | Sporda eşitsizlik, ayrımcılık, insan hakları ihlalleri konularının sebeplerini analiz eder. |
ÖÇ07 | Sporun temel değerleri ve etik kodlarının spor özneleri tarafından kazanılmasının yollarını analiz eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Spor yönetimi alanında yönetim, liderlik teori ve kavramları, spor organizasyonları, sorunları, politikaları ve tarihsel süreçleri hakkında bilgileri açıklar | |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Spor yönetimi alanına ilişkin bilgi ve beceri süreçlerini planlar. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Spor tesislerine ve teknolojilerine dair yönetim süreçlerini denetler. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Spor organizasyonlarının iç ve dış çevre denetimlerini yapar. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Spor kültürü, felsefesi ve örgüt kültürü ile etik değerleri yönetsel süreçlerde kullanmayı benimser. | 5 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışma ortamında örgütsel amaç, hedef ve strateji belirler. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Spor branşlarının teknik taktik ve yönetsel becerileri süreçlerini planlar. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kurumun yönetim fonksiyonlarını uygular ve paydaşlarıyla ilişkilerini düzenler. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Spor yönetimi alanında bilgiye ulaşır ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak analiz eder. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Genel insan anatomisi, fizyolojisi ve beslenmesi hakkında bilgileri açıklar. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kurumun yönetim fonksiyonlarını uygulayarak paydaşlarıyla ilişkilerini analiz eder/ yürütür. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Spor organizasyonu ve etkinliklerini planlar / yönetir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumsal sorumuluk bilinciyle spor kurumlarına proje/etkinlikler düzenler/uygular. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı | İlk ders için ön hazırlık yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Felsefe nedir? Tanım, anlam ve önemi | Felsefe nedir temalı video izleme | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası, Anlatım |
3 | Temel felsefi akımlar | Temel felsefi akımlarla ilgili video izleme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Spor felsefesi nedir? Tanım, anlam ve önemi | Spor felsefesi konulu makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
5 | Sporun felsefi temelleri | Sporun felsefi temelleri ile ilgili makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
6 | Spor ahlakı, etiği ve sporda fair play | Spor ahlakı, etiği ve sporda fair play konulu video ve film izleme | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Spor ve olimpizm | Spor ve olimpizm konulu makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Olimpiyat Oyunlarının Tarihsel Gelişimi | Olimpiyat oyunları ile ilgili video izleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Modern Olimpiyat Oyunları | Modern oyunlarla ilgili video izleme | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay, Anlatım |
11 | Sporda etik ve etik dışı davranışlar | Sporda etik ile ilgili makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay, Anlatım |
12 | Sporda ırkçılık | Irkçılık konulu film izleme | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay, Anlatım, Tartışma |
13 | Sporda kayırmacılık | Kayırmacılık konulu makale okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Sporda doping | Sporda doping konulu belgesel izleme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Genel Tekrar | Ders notları ve ilgili kaynakları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Final Sınavı | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Final Sınavı | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |