Genel Bilgi
Kod | ECS322 |
Ad | Etnobotanik |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. SERPİL DEMİRCİ KAYIRAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders kapsamında, geçmişten günümüze bitki-insan ilişkisinin ele alınması amaçlanmaktadır. Bu ders her türlü kullanılışı olan bitkileri özellikle halk arasında tıbbi kullanılışı olan ve yenen doğal bitkiler ve ülkemizde yapılan etnobotanik çalışmalar gibi konuları da yer kapsamaktadır.
Dersin İçeriği
Etbobotanik kavramı. Etnobotaniğin tarihçesi. Geçmişte ve günümüzde insan-bitki ilişkileri. İlk evcilleştirilen bitkiler. Halk arasında kullanılan tıbbi ve aromatik bitkiler. Halk arasında kullanılan ekonomik, uyarıcı, zehirli bitkiler. Farklı kullanımı olan bitkiler. Etnobotaniğin Eczacılık açısından önemi. Etnobotanikte aktar kültürü.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yoktur.
Kaynaklar
Ethnobotany
Notlar
Ders notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Etnobotanik biliminin tarihçesini öğrenir. |
ÖÇ02 | İnsan-bitki arasındaki ilişkisi içinde tıbbi kullanımı olan bitkiler hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ03 | Ülkemizdeki tıbbi ve aromatik bitkiler hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ04 | Ekonomik bitkiler hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ05 | Uyarıcı bitkiler hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ06 | Ülkemizde yapılan etnobotanik çalışmalar hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ07 | Etnobotanikte fitoterapi, aromaterapi ve homeopati hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ08 | Etnobotaniğin Eczacılık açısından önemini kavrar. |
ÖÇ09 | Farklı kullanımı olan bitkiler hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ10 | Etnobotanik çalışmaların fitokimyasal çalışmalar açısından önemini kavrar. |
ÖÇ11 | Dioscorides’in Materia Medica’sında kullanımı olan Akdeniz bitkileri hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ12 | Dünyada yapılan etnobotanik çalışmalar hakkında bilgi sahibi olur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmasötik alanda yeterli bilgiye sahip olur ve edindiği bilgileri geliştirir. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik sorumluluk ile mesleki bilgileri kavrar. | 1 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlaç konusunda edindiği bilgiler ile hastaya, topluma ve sağlık personeline danışmanlık hizmeti sunar, ileri düzeydeki bilgi ve becerisini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 2 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eczacılık alanında tarihi ve güncel gelişmelere ulaşma, bilimsel ve kanıta dayalı verileri izleme, değerlendirme ve uygulama bilgisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Klinik eczacılık temelini öğrenerek, ilaç/hasta odaklı eczacılık uygulamalarının ve bireyselleşmiş farmasötik bakım hizmetinin sağlanmasına yardımcı olacak bilgi ve beceriye sahip olur. | 1 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eczacılık meslek ve eğitiminin gelişimine ait olay ve olguları araştırma, değerlendirme ve çözümlemede rol alır. | 2 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eczacılık meslek bilgilerini, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip geliştirir ve edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanır. | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel bilimler ve temel tıp bilimlerinin kavram ve uygulamalarını ilaç ve eczacılık alanında etkili bir şekilde kullanılır, yaşam boyu öğrenme ilkesi ile bilgilerini doğru bilgi kaynakları ile günceller. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar. | 1 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Atatürk İlke ve İnkılaplarına bağlı evrensel bilgi ile donanmış, Türkçeyi doğru kullanan en az bir yabancı dil bilen eczacı olarak bilgi birikimini kullanarak mesleğini yürütür. | 1 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları, profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumun sağlık düzeyinin ve kalitenin yükseltilmesine yönelik sağlık politikaları ve sağlık ekonomisi, eczane yönetimi konularında bilgi sahibi olur ve farmasötik alandaki problemleri tanımlar. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel sağlık ve tedavi sorunları hakkında bilgileri kavrar, bu konularda ulusal ve uluslararası toplantılara katılır ve toplum sağlığı konusunda etkin rol oynar. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Hastalıklar ile ilgili temel bilgileri edinir, tedavide kullanılan ilaçlar hakkında akılcı ilaç kullanımına uygun kararlar verir. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Etnobotaniğin tanımı, tarihsel gelişimi, Etnobotanik bilimi. | ön çalışma | |
2 | Geçmişte ve günümüzde insan-bitki ilişkileri. | ön çalışma | |
3 | Etnobotanikte tıbbi kullanımı olan bitkiler. | ön çalışma | |
4 | İlk evcilleştirilen bitkiler | ön çalışma | |
5 | ekonomik bitkiler. | ön çalışma | |
6 | uyarıcı bitkiler. | ön çalışma | |
7 | zehirli bitkiler. | ön çalışma | |
8 | Ara Sınavlar | Mid-Term Exam | |
9 | farklı kullanımı olan bitkiler | ön çalışma | |
10 | Türkiye’de yapılan etnobotanik çalışmalar. | ön çalışma | |
11 | Akdeniz bölgesindeki etnobotanik çalışmalara bakış. | ön çalışma | |
12 | Dioscorides’in Materia Medica’sında kullanımı olan Akdeniz bitkileri. | ön çalışma | |
13 | Etnobotaniğin Eczacılık açısından önemi. | ön çalışma | |
14 | Günümüzde yapılan etnobotanik çalışma yöntemleri. | ön çalışma | |
15 | Etnobotanik çalışmaların fitokimyasal çalışmalar açısından önemi- | ön çalışma | |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Term Exams | |
17 | Yarıyıl Sınavları | Term Exams |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 2 | 20 | 40 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 2 | 2 | 4 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 2 | 4 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 50 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,00 | ||
AKTS | 2 AKTS |