Genel Bilgi
Birim | ECZACILIK FAKÜLTESİ |
ECZACILIK PR. | |
Kod | ECF418 |
Ad | İlk Yardım |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 1 AKTS |
Yerel Kredi | 1 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. GÜLAY HALİDİ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. GÜLAY HALİDİ
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı öğrencilere, sağlık profesyonellerinin tıbbi yardımı sağlanıncaya kadar hastanın ya da kazazedenin yaşamsal fonksiyonları sürdürmeye, mevcut durumun kötüye gitmesini önlemeye, yaşamı kurtarmaya yönelik temel ilkyardım uygulamalarını gerçekleştirme becerisi kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Dersin içeriği ilk yardımın tanımı, önemi, öncelikleri ve temel uygulamaları, olay yerinin değerlendirilmesi, temel yaşam desteği, bilinç bozuklukları, kanamalar, şok, yaralanmalar, kırıklar, yanıklar, zehirlenmeler ana başlıklarından oluşmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Dersin önkoşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Gülay Halidi, İlkyardım Ders Notları.
Notlar
Gülay Halidi, İlkyardım Ders Notları.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İlkyardımı ve ilkyardımın temel uygulama basamaklarını tanımlar. |
ÖÇ02 | İlkyardım ile acil yardım arasındaki farka açıklık getirir. |
ÖÇ03 | Olay yerinin, hastanın ve kazazedenin değerlendirilmesini izah eder. |
ÖÇ04 | Bebekte, çocukta ve erişkinde temel yaşam desteği müdahalelerini gösterir. |
ÖÇ05 | Bilinç bozuklarında ilkyardım müdahalelerini ayırt eder. |
ÖÇ06 | Kanamalardaki ve şok tablosundaki ilkyardım müdahalelerini ilişkilendirir. |
ÖÇ07 | Yaralanmalarda ve yanıklarda ilkyardım müdahale basamaklarını listeler. |
ÖÇ08 | Zehirlenmeye yol açan tablonun niteliklerini tasnif eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmasötik alanda yeterli bilgiye sahip olur ve edindiği bilgileri geliştirir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik sorumluluk ile mesleki bilgileri kavrar. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlaç konusunda edindiği bilgiler ile hastaya, topluma ve sağlık personeline danışmanlık hizmeti sunar, ileri düzeydeki bilgi ve becerisini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eczacılık alanında tarihi ve güncel gelişmelere ulaşma, bilimsel ve kanıta dayalı verileri izleme, değerlendirme ve uygulama bilgisine sahip olur. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Klinik eczacılık temelini öğrenerek, ilaç/hasta odaklı eczacılık uygulamalarının ve bireyselleşmiş farmasötik bakım hizmetinin sağlanmasına yardımcı olacak bilgi ve beceriye sahip olur. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eczacılık meslek ve eğitiminin gelişimine ait olay ve olguları araştırma, değerlendirme ve çözümlemede rol alır. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eczacılık meslek bilgilerini, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip geliştirir ve edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanır. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel bilimler ve temel tıp bilimlerinin kavram ve uygulamalarını ilaç ve eczacılık alanında etkili bir şekilde kullanılır, yaşam boyu öğrenme ilkesi ile bilgilerini doğru bilgi kaynakları ile günceller. | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Atatürk İlke ve İnkılaplarına bağlı evrensel bilgi ile donanmış, Türkçeyi doğru kullanan en az bir yabancı dil bilen eczacı olarak bilgi birikimini kullanarak mesleğini yürütür. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları, profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumun sağlık düzeyinin ve kalitenin yükseltilmesine yönelik sağlık politikaları ve sağlık ekonomisi, eczane yönetimi konularında bilgi sahibi olur ve farmasötik alandaki problemleri tanımlar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel sağlık ve tedavi sorunları hakkında bilgileri kavrar, bu konularda ulusal ve uluslararası toplantılara katılır ve toplum sağlığı konusunda etkin rol oynar. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Hastalıklar ile ilgili temel bilgileri edinir, tedavide kullanılan ilaçlar hakkında akılcı ilaç kullanımına uygun kararlar verir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin Tanıtımı ve Ders Akışının Açıklanması | Ders Notlarının Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | İlkyardım ve Acil Yardım Kavramı, İlkyardımcının Özellikleri, İlkyardımın Temel Uygulamaları | Ders Notlarının Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
3 | Olay Yerinin, Hastanın ve Kazazedenin Değerlendirilmesi | Ders Notlarının Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
4 | Temel Yaşam Desteği ve Havayolu Tıkanmaları 1 | Ders Notlarının Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Temel Yaşam Desteği ve Havayolu Tıkanmaları 2 | Ders Notlarının Okunması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
6 | Bilinç Bozuklukları | Ders Notlarının Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
7 | Kanamalar | Ders Notlarının Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Ders Notlarının Okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Şok ve Türleri | Ders Notlarının Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
10 | Yaralanmalar | Ders Notlarının Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Yanıklar | Ders Notlarının Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
12 | Sıcak ve Soğuk Yaralanmaları | Ders Notlarının Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Kas-İskelet Sistemi Yaralanmaları | Ders Notlarının Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
14 | Zehirlenmeler | Ders Notlarının Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Yabancı Cisim | Ders Notlarının Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders Notlarının Okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders Notlarının Okunması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 1 | 14 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 34 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 1,36 | ||
AKTS | 1 AKTS |