Genel Bilgi
Birim | ECZACILIK FAKÜLTESİ |
ECZACILIK PR. | |
Kod | ECF434 |
Ad | Farmasötik Teknoloji Laboratuvarı IV |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 0-3 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 1 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi ESRA DEMİRTÜRK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi ESRA DEMİRTÜRK
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Doç. Dr. UMAY MERVE GÜVEN (Bahar) (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Doç. Dr. UMAY MERVE GÜVEN (Bahar) (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) Dr. Öğr. Üyesi ESRA DEMİRTÜRK (Bahar) (B Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Katı dozaj şekillerinin formülasyonlarının geliştirilmesi, üretimi ve bitmiş ürün kontrollerinin laboratuvar ortamında pratik olarak uygulanması ve yetkinlik kazandırılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
tozların genel özellikleri, tablet formülasyonlarında kullanılacak eksipiyanlar, tablet basım yöntemleri ve kapsül formülasyonları hazırlama ve kalite kontrolleri
Dersin Ön Koşulu
Yoktur.
Kaynaklar
Demirtürk E., Güven U.M., Çevikelli T., Onan D., Farmasötik Teknoloji IV Laboratuvar Föyü, Çukurova Üniversitesi Eczacılık Fakültesi Yayınları, Adana.
Notlar
Gürsoy A. Farmasötik Teknoloji Temel Konular ve Dozaj Şekilleri, Kontrollü Salım Sistemleri Derneği Yayınları, Ankara, 2012.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Granüle formülasyonları hazırlar. |
ÖÇ02 | Tablet formülasyonları hazırlar. |
ÖÇ03 | Tablet hazırlama yöntemlerinin farklılarını değerlendirir. |
ÖÇ04 | Tablet kalite kontrol testlerini yapar. |
ÖÇ05 | Toz ilaçta yapılan kontrolleri değerlendirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmasötik alanda yeterli bilgiye sahip olur ve edindiği bilgileri geliştirir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik sorumluluk ile mesleki bilgileri kavrar. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlaç konusunda edindiği bilgiler ile hastaya, topluma ve sağlık personeline danışmanlık hizmeti sunar, ileri düzeydeki bilgi ve becerisini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eczacılık alanında tarihi ve güncel gelişmelere ulaşma, bilimsel ve kanıta dayalı verileri izleme, değerlendirme ve uygulama bilgisine sahip olur. | 2 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Klinik eczacılık temelini öğrenerek, ilaç/hasta odaklı eczacılık uygulamalarının ve bireyselleşmiş farmasötik bakım hizmetinin sağlanmasına yardımcı olacak bilgi ve beceriye sahip olur. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eczacılık meslek ve eğitiminin gelişimine ait olay ve olguları araştırma, değerlendirme ve çözümlemede rol alır. | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eczacılık meslek bilgilerini, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip geliştirir ve edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanır. | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel bilimler ve temel tıp bilimlerinin kavram ve uygulamalarını ilaç ve eczacılık alanında etkili bir şekilde kullanılır, yaşam boyu öğrenme ilkesi ile bilgilerini doğru bilgi kaynakları ile günceller. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Atatürk İlke ve İnkılaplarına bağlı evrensel bilgi ile donanmış, Türkçeyi doğru kullanan en az bir yabancı dil bilen eczacı olarak bilgi birikimini kullanarak mesleğini yürütür. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları, profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumun sağlık düzeyinin ve kalitenin yükseltilmesine yönelik sağlık politikaları ve sağlık ekonomisi, eczane yönetimi konularında bilgi sahibi olur ve farmasötik alandaki problemleri tanımlar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel sağlık ve tedavi sorunları hakkında bilgileri kavrar, bu konularda ulusal ve uluslararası toplantılara katılır ve toplum sağlığı konusunda etkin rol oynar. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Hastalıklar ile ilgili temel bilgileri edinir, tedavide kullanılan ilaçlar hakkında akılcı ilaç kullanımına uygun kararlar verir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Demonstrasyon | Ders içeriği hakkında araştırma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Granüleler | Konu hakkında araştırma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar |
3 | Direk basım yöntemi ile hazırlanan tabletler | Konu hakkında araştırma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma |
4 | Direk basım yöntemi ile hazırlanan tabletlerin değerlendirilmesi | Konu hakkında araştırma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma |
5 | Yaş granülasyon yöntemi ile hazırlanan tabletler | Konu hakkında araştırma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar |
6 | Efervesan tabletler | Konu hakkında araştırma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma |
7 | Kontrollü salım sağlayan tabletler | Konu hakkında araştırma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma |
8 | Ara Sınav | Konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Demonstrasyon 2 | Ders içeriği hakkında araştırma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Granüle kalite kontrolü | Konu hakkında araştırma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar |
11 | tabletlerin kalite kontrolü | Konu hakkında araştırma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar |
12 | tabletlerin kalite kontrolünün değerlendirilmesi | Konu hakkında araştırma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar |
13 | Çözünme hızı | Konu hakkında araştırma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar |
14 | Çözünme hızı testlerinin değerlendirilmesi | Konu hakkında araştırma yapılması | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
15 | Tartışma | Konu tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 1 | 14 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 3 | 3 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 9 | 9 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |