Genel Bilgi
Kod | SÖ1820 |
Ad | Sosyal Bilimler İçin İstatistik |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 8 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. KAMURAN TARIM |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu kursun temel amacı eğitimde uygulanan temel istatistik kavramlarını kazandırmak ve sosyal bilimlerde kullanılan parametrik ve parametrik olmayan tekniklerin uygulamalarını yürütebilmektir.
Dersin İçeriği
Temel istatistik kavramları, betimleyici istatistikler, korelasyon, hipotez testi, fark testleri, ki-kare analizi, SPSS paket programı yardımıyla istatistiksel veri analiz yapma Doktora düzeyinde yapılan araştırmaların istatistiksel analizlerini yapabilme ve yorumlayabilme
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Pegem
Notlar
Özyürek, R. ; Tarım, K. (2020). Psikolojik Danışmada İstatistik Ve IBM Spss Uygulamaları. Pegem
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Uygulamalı eğitim istatistiği ile ilgili temel kavramları açıklar. |
ÖÇ02 | İstatistiğin araştırma süreci içindeki yeri ve önemini kavrar. |
ÖÇ03 | Niteliksel ve niceliksel araştırma arasındaki farkı açıklar. |
ÖÇ04 | Eğitim araştırmalarında kullanılan başlıca istatistik teknikleri tanır. |
ÖÇ05 | Araştırma problemlerine uygun istatistik tekniklerini belirler. |
ÖÇ06 | Verileri bilgisayara işler. |
ÖÇ07 | İşlenmiş verilerden istenilen istatistiksel analizleri yapar. |
ÖÇ08 | İstatistiksel analiz sonuçlarını, araştırma amaçları doğrultusunda grafikle ya da tablo ile sunar. |
ÖÇ09 | İstatistiksel analiz sonuçlarını yorumlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek Lisans yeterliliklerine dayalı olarak sınıf öğretmenliği alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri, özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf öğretmenliği alanındaki farklı disiplinlerle ilişki kurar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki yeni bilgilere sistematik bir şekilde yaklaşarak ileri düzeyde araştırma yapar. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yeni bilimsel yöntemler geliştirir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygular; özgün araştırmalar gerçekleştirir. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yeni fikirlerin eleştirel analiz, sentez ve değerlendirilmesini yapar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel yöntemi kullanarak sınıf öğretmenliği alanına özgün bir çalışma üretir. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bir makale yayınlar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili özgün ve disiplinler arası çalışmalar yapar. | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel ya da takım olarak çalışır. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak yeni fikir ve yöntemler üretir. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretim süreçlerini etkileşimli ve etik bir zeminde yürütür. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etkili öğretim stratejilerini geliştirir ve uygular. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler ve geliştirir. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili toplantılara katılır ve özgün görüşlerini savunur. | |
PÖÇ15 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 düzeyinde yazılı ve sözlü olarak kullanır. | |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası tüm çalışmalarda kültürel farklılıkları göz önünde bulundurarark iletişim kurar. | |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili teknolojik, sosyal ve kültürel ilerlemeleri topluma tanıtarak bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunur. | |
PÖÇ18 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak kişi ve kurumlara işlevsel etkileşim kurar. | |
PÖÇ19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir. | |
PÖÇ20 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili değerleri geliştirir ve ulusal ve uluslararası düzlemde destekler. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Temel İstatistik kavramlar -Değişken türleri -Ölçme ve Ölçek türleri | Büyüköztürk (2010) ilgili bölüm 1 | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
2 | Verilerin düzenlenmesi -Özgün frekans tablosunun oluşturulması -Araştırmalarda kullanılan frekans yüzde tablolarını incelenmesi | Büyüköztürk (2010) ilgili bölüm 2 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Merkezi eğilim ölçüleri -Dal yaprak grafikleri, tepe değer, ortanca, aritmetik ortalama, -Tepe değer, ortanca ve ortalamanın karşılaştırılması | Büyüköztürk (2010) ilgili bölüm 3 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Dağılma ölçüleri -Standart sapma -Varyans | Büyüköztürk (2010) ilgili bölüm 4 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
5 | Korelasyon teknikleri | Büyüköztürk (2010) ilgili bölüm 5 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
6 | -SPSS paket programı tanıtılması -Değişken tanımlama -Bazı komutların tanıtılması | Hazırlık gerekmiyor | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
7 | SPSS paket programı kullanarak veri girişi yapma | Hazırlık gerekmiyor | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
8 | Ara Sınavlar | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Hipotez testleri -Hipotez testi basamakları | Büyüköztürk (2010) ilgili bölüm 7 | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
10 | Fark testleri -Bağımsız gruplar t testi | Büyüköztürk (2010) ilgili bölüm 8 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Fark testleri -Bağımlı gruplar t testi | Büyüköztürk (2010) ilgili bölüm 8 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Bağımlı ve Bağımsız gruplar t-testi örnek uygulamaları | Büyüköztürk (2010) ilgili bölüm 9 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Tek yönlü varyans analizi | Büyüköztürk (2010) ilgili bölüm10 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Tek yönlü varyans analizi örnek uygulamaları | Büyüköztürk (2010) ilgili bölüm 10 | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
15 | Non parametrik testler -ki-kare analizi | Büyüköztürk (2010) ilgili bölüm 11 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 8 | 112 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 10 | 3 | 30 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 3 | 3 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 190 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 7,60 | ||
AKTS | 8 AKTS |