Genel Bilgi
Kod | BBP352 |
Ad | Bahçe Bitk. Isl. Mol. Yönt. |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SALİH KAFKAS |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. Prof. Dr. SALİH KAFKAS (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Moleküler tekniklerin bitki ıslahında kullanımları ve bu tekniklerin detaylı olarak incelenmesi
Dersin İçeriği
Bu ders; DNA, RNA yapılarının İncelenmesi, PCR mekanizması, genetik markırlar: morfolojik ve biyokimyasal markırlar, moleküler markır teknolojileri ile moleküler yöntemlerden genetik haritalama, markırlar yardımı ile erken seleksiyon ve ıslahta kullanımı, bitki gen ifadelerinin belirlenmesinde kullanılan yöntemler ve yeni nesil dizileme yöntemleri ve bitki ıslahında kullanımları konularını içermektedir
Dersin Ön Koşulu
Dersin önkoşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Konusuyla ilgili ders notu, kitap, araştırma makalesi, süreli yayınlar
Notlar
Bilimsel arama motorlarından elde edilen internet kaynakları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | DNA ve RNA benzerlikleri ve farklılıkları yönünden karşılaştırır. |
ÖÇ02 | Moleküler markır tekniklerini tanımlar. |
ÖÇ03 | Polimeraraz Zincir Reaksiyonunu tanımlar ve test eder. |
ÖÇ04 | Elektroforez yöntemlerini ifade eder. |
ÖÇ05 | Bahçe bitkileri ıslahında markırlara dayalı moleküler ıslah yöntemlerini ezberler. |
ÖÇ06 | Genetik haritalamanın ıslahta kullanımları ile ilgili konuda fikir belirtir. |
ÖÇ07 | Markırlar yardımıyla seleksiyon (MAS) hakkında bilgi fikrini ifade eder. |
ÖÇ08 | Gen ifade yöntemlerinin ıslahta kullanımları ile ilgili konuları yorumlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, Fen bilimleri ve Ziraat Mühendisliği (Bahçe Bitkileri) disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi, bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bahçe Bitkilerinde meyve, sebze, bağ ve süs bitkileri yetiştiriciliği, ıslahı ve ürün muhafazası ile ilgili problemleri tanımlama ve çözme becerisi, bu amaca uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | 3 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe Bitkilerinde açıkta ve örtüaltında meyve, sebze, bağ ve süs bitkileri yetiştiriciliği için gerekli koşulları karşılayacak şekilde tasarlama becerisi ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe Bitkileri uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern araçları seçme ve kullanma becerisi, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe Bitkileri alanında karşılaşılan karmaşık problemlerin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bahçe Bitkilerinin ıslahı, yeni çeşit geliştirme, seleksiyon yapma, genetik kaynakları koruma altına alma, geliştirilen çeşitlerin çoğaltma materyallerini (tohum, fide, fidan) üretme becerisi, bireysel ve çok disiplinli takımlarda çalışma becerisi | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bahçe Bitkileri alanında etkin rapor yazma ve yazılı olan raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılabilir talimat alma ve verme becerisi | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık, Bahçe Bitkileri alanında bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | 1 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Etik ilkelerine uygun davranma, Bahçe Bitkileri alanında mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bahçe Bitkileri alanında proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi, girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık, sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bahçe Bitkileri uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Bahçe Bitkileri alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi, Bahçe Bitkileri çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | DNA ve RNA nın yapısı | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Bitkilerde DNA ve RNA izolasyonunda ve miktar belirlenmesinde kullanılan yöntemler | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Genetik markörler ve tarihçesi | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | PCR teknolojisi ve kullanım alanları | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Elektroforez sistemleri | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Moleküler markır teknolojisi ve bitki ıslahında kullanımı | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | PCR a dayalı moleküler markırlar | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Ara sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Bitkilerde genetik haritaların oluşturulması | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Bitkilerde genetik haritaların bitki ıslahında kullanımı | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Bitkilerde moleküler markırlar yardımıyla erken seleksiyon ile ıslah süresinin kısaltılması | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Bitkilerde gen ifadesinin belirlenmesinde kullanılan moleküler yöntemler ve gen ifadesinin ıslahta kullanımı | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Yeni nesil sekanslama teknolojileri | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Yeni nesil sekanslama teknolojisinin bitki ıslahında kullanımı | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Genel Tekrar | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Final sınavına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |