Genel Bilgi
Kod | HML339 |
Ad | Hemşirelikte Yönetim |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-10 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 10 AKTS |
Yerel Kredi | 7 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi SERAP TORUN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi SERAP TORUN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Osman BİLGİN (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Yönetim ve hemşirelik hizmetleri yönetimi ile ilgili temel kavram, kuram ve ilkelerin bilincinde, Hemşirelik hizmetlerinde verimlilik ve kaliteyi artıracak, günün koşullarına en uygun hemşirelik hizmeti sunacak, yönetici olabilmek için gerekli olan bilgi, beceri ve tutumu kazanmış hemşireler yetiştirmektir.
Dersin İçeriği
Ders kapsamında, yönetim kavram ve kuramları, yönetim süreci (veri toplama, planlama, örgütleme, yöneltme ve kontrol), hemşirelik hizmetlerinde yönetim, hemşirelik organizasyon şeması oluşturma, hemşirelik iş analizi yapma ve hemşirelik iş tanımları hazırlama, hemşire insan gücü planlaması yapma, hasta bakımının organizasyonu, serviste hemşirelik hizmetinin/ bakımın performansını izleme, hemşire personelin performansını değerlendirme konuları işlenmektedir
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Tatar Baykal Ü, Ercan Türkmen E. (2022). Hemşirelikte Yönetim. Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul.
Notlar
2. Eren, E. (2008). Yönetim ve Organizasyon (8. Baskı). İstanbul: Beta Basım. 3. Gürüz, D., Gürel, E. (2006). Yönetim ve Organizasyon. Ankara: Nobel Yayınları. 4. Uyer, G., Kocaman, G. Hemşirelik Hizmetleri Yönetimi El Kitabı. İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları, (2016). 6. Yeşil A.; Örgütlerde Değişimin Önemi Ve Değişim Yönetimi Üzerine Kavramsal Bir Değerlendirme: Uluslararası Akademik Yönetim Bilimleri Dergisi 2018, Cilt 4, Sayı 5. Marriner-Tomey (2008) Guide to Nursing Management and Leadership (Guide to Nursing Management & Leadership, Mosby. Marquis BL, Huston CJ (2000) Leadership Roles and Management Functions in Nursing, Lippincott. Eren E (2007) Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi, Beta Basım, İstanbul. Eroğlu F (2007) Davranış Bilimleri, Beta Basım, İstanbul. Baysal AC, Tekarslan E (1998) Davranış Bilimleri, İ.Ü. İşletme Fakültesi Yayın No: 275, İstanbul.l
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir. |
ÖÇ02 | Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır. |
ÖÇ03 | Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecindeki bilgilerini hemşirelik hizmetlerinde kullanır. |
ÖÇ04 | Çağdaş yönetim tekniklerini açıklar. |
ÖÇ05 | Hemşirelik hizmetleri ile ilgili yasa ve yönetmelikleri tanır. |
ÖÇ06 | Hemşirelik hizmetlerinde ortaya çıkan yönetsel sorunları tanır |
ÖÇ07 | Hemşirelik hizmetlerindeki yönetim sorunların çözümünde kullanılacak bilimsel yöntemleri açıklar. |
ÖÇ08 | Ulusal ve Uluslararası mesleki örgütleri tanır. |
ÖÇ09 | Hemşirelikte liderin özelliklerini sıralar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ, sistemlerin yapı ve fonksiyonlarını, bu sistemlerin birbirleriyle olan ilişkilerini bilir. Sağlıklı ve hasta bireyin yapısını, fizyolojik fonksiyonlarını açıklar, sağlıktan sapma durumlarını tanımlar, uygun hemşirelik girişimlerini planlar. | |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel insan gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve topluma sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak hemşirelik bakımını uygular. | 3 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hemşirelik bakımına temel oluşturan kanıta dayalı bilimsel bilgiyi, etik ilkeleri ve etkili iletişim tekniklerini kullanarak rol ve sorumlulukları çerçevesinde sağlığı koruma ve geliştirmede uygun hemşirelik sürecini uygular. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hemşirelikle ilgili gelişmeleri bilimsel yöntemleri kullanarak değerlendirir. Sağlıklı ve hasta bireyin sağlık bakım ihtiyaçlarını karşılamada kanıta dayalı uygulamalardan yararlanma yollarını bilir | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenme ve öğretme sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını bilir | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık politikaları, sağlık mevzuatı ve yönetim sürecini hemşirelik hizmetlerinde nasıl kullanacağını, görev, yetki ve sorumluluklarını bilir | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel bilginin üretimi ile ilgili yöntemleri bilir. Bilimsel problem çözme yönteminin nasıl kullanılacağını bilir | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sağlık politikalarının oluşturulmasına ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesine katkı sağlar. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki sorunları çözmede sorumluluk üstlenir | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenme gereksinimlerinin bilincinde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. Bilimsel, sosyal ve kültürel alanlarda kendini geliştirici faaliyetlere (TÜBİTAK gibi ulusal destekli projelere katılmak, mesleki etkinlik, üniversitenin sosyal kulüpleri vb) katılır. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sağlıkla ilgili uygulamalarda ekibin etkin bir üyesi olarak sorumluluk alır | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir; bir yabancı dil kullanarak alanındaki bilgileri izler ve mesleki uygulamalarında kullanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 4 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplumun sağlığını kitlesel olarak etkileyen doğal afet, salgın vb. durumlarda hemşirelik bakım önceliklerini belirler ve kriz yönetiminde aktif rol alır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin ve kaynakların tanıtımı, uygulama esaslarının paylaşılması | dersi farklı kaynaklardan araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Yönetimin Fonksiyonları, Yönetim Teorileri, Çağdaş Yönetim Teknikleri | konuyu farklı kaynaklardan araştırma, inceleme, örneklerle açıklama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Hemşirelik Hizmetleri Yönetimi, Yönetici Hemşirede olması gereken yönetim becerileri | konuyu farklı kaynaklardan araştırma, inceleme, örneklerle açıklama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Hemşirelik Hizmetleri ile ilgili Yasa ve Yönetmelikler | konuyu farklı kaynaklardan araştırma, inceleme, örneklerle açıklama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Hemşirelik bakım sunum yöntemleri | konuyu farklı kaynaklardan araştırma, inceleme, örneklerle açıklama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Hemşirelik Hizmetlerinin Örgütlenmesi Ulusal ve Uluslararası Hemşirelik Örgütleri | konuyu farklı kaynaklardan araştırma, inceleme, örneklerle açıklama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Hemşire insan gücü planlama | konuyu farklı kaynaklardan araştırma, inceleme, örneklerle açıklama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | ders kaynaklarını okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Hemşirelik hizmetlerinde zaman yönetimi | konuyu farklı kaynaklardan araştırma, inceleme, örneklerle açıklama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Değişim, Hemşirelikte Değişimi Yönetme Süreci,(inovasyon) | konuyu farklı kaynaklardan araştırma, inceleme, örneklerle açıklama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Hemşirelik Hizmetlerinde Performans Değerlendirmesi | konuyu değişik kaynaklardan araştırma, inceleme, örneklerle açıklama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Hemşirelik Hizmetlerinde Karar Verme ve Problem Çözme | konuyu farklı kaynaklardan araştırma, inceleme, örneklerle açıklama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Etkili İletişim Yöntemleri, Motivasyon ve İş Doyumu | konuyu farklı kaynaklardan araştırma, inceleme, örneklerle açıklama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Hemşirelik Hizmetlerinde Liderlik ve kariyer yönetimi | konuyu farklı kaynaklardan araştırma, inceleme, örneklerle açıklama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Hemşirelikte Stres, Kriz ve çatışma yönetimi | konuyu farklı kaynaklardan araştırma, inceleme, örneklerle açıklama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kaynaklarının okunması, ders içeriğinin tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kaynaklarının okunması, ders içeriğinin tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 12 | 168 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 6 | 6 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 246 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 9,84 | ||
AKTS | 10 AKTS |