Genel Bilgi
Birim | MİMARLIK FAKÜLTESİ |
PEYZAJ MİMARLIĞI PR. | |
Kod | P265 |
Ad | Şehir ve Bölge Planlama |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | AE Alan Eğitimi Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. Tolga ÜNLÜ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. Tolga ÜNLÜ
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Doç. Dr. Tülin SELVİ ÜNLÜ (Güz) (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Şehir ve Bölge Planlama ile ilgili temel kavramları açıklayarak peyzaj mimarlığı çalışma konuları ile ilişkilendirmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Şehir planlamada kuramlar, Şehir bölge kavramları, Ölçek ve mekan ilişkisi, Şehir planlama tarihi, Yerel planlama, Türkiyede yerel planlama süreci, plan tipleri, planlama hiyerarşisi
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yoktur
Kaynaklar
Erkün S (1999) Türk İmar Hukukunun Ana Çizgileri, Yem Yayınları. Gehl J (2020) İnsan İçin Kentler, KÜY, İstanbul. Mengi A and Keleş R (2003) İmar Hukukuna Giriş, İmge. Mumford L (2007) Tarih Boyunca Kent, Ayrıntı, İstanbul
Notlar
Ersoy M (2007) Kentsel Planlama Kuramları, İmge, Ankara. Şengül H.T. (2002) Planlama Paradigmalarının Dönüşümü Üzerine Eleştirel Bir Değerlendirme, Planlama 2002/2-3, s.8-30. Özdemir S.S., Özdemir Sarı Ö.B., Uzun N. (2017) Kent Planlama, İmge, Ankara
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Şehir ve Bölge planlama ile ilgili temel kavramları kavrar. |
ÖÇ02 | Farklı ölçeklerdeki mekan kavramlarını günlük hayatla ilişkilendirir. |
ÖÇ03 | Planlama hiyerarşisinin öneminin farkına varır. |
ÖÇ04 | Mekansal plan tiplerini öğrenir/sıralar. |
ÖÇ05 | Fiziksel planlama ve peyzaj mimarlığı arasındaki ilişkiyi kavrar. |
ÖÇ06 | Fiziksel planlama karar verme süreçlerinde rol alır. |
ÖÇ07 | Şehir ve Bölge planlama ile ilgili temel kavramları sıralar/açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzaj Mimarlığında temel kavram ve ilkeleri tanımlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzajları, doğal sistemlerin özgün veya insan tarafından dönüştürülmüş unsurları olarak tanımlar. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzaj ekolojisi ve ekolojik planlama/tasarımın ilke ve pratiğini ve peyzaj mimarlığı uygulamalarındaki işlevini açıklar. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzajların tanımlanması ve sınıflandırılması için gerekli fiziki ve biyolojik göstergeleri temel düzeyde sıralar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doğa, doğal süreçler, bazı organik öğelerin karakteristikleri ve performansları konusundaki bilgiyi peyzajların düzenlenmesi, korunması, onarımı, bakımı/yönetimi çalışmalarına temel olacak şekilde tanımlar. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine aktarır. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Peyzaj Mimarlığında kullanılan bitkisel materyale yönelik bilgileri peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Peyzaj mühendisliği kapsamındaki problemleri saptayarak formüle eder/çözümler. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda yeterli temel bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bir sistemi ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılama üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar/uygular. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak veya çok disiplinli takımlarda sorumluluk alarak etkin bir şekilde çalışır. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi ile veri toplayarak, sonuçları analiz eder/yorumlar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Güncel sorunlar hakkında bilgi sahibi olarak, peyzaj mimarlığı alanında girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgi kaynaklarına ulaşabilme ve kullanabilme becerisi ile yaşam boyu öğrenmeyi uygular, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığı alanındaki görüş ve bilgisini çağdaş iletişim yöntemlerini kullanarak görsel, sözlü ya da yazılı olarak sunar. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığı çalışmaları ile ilişkili sosyal ve beşeri alanlarda araştırma felsefesi ve yöntemleri konusunda edinilen bilgileri ilgili alanlarda kullanır. | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda mesleğin uygulanabilmesine dair gereklilikleri peyzaj tasarımı sürecine yansıtır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı peyzaj tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri geliştirir. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki deontoloji ilkelerini ve yasal sınırlayıcıları gözeterek, proje yönetimi, çevre ve iş güvenliği, mühendislik uygulamaları konularında etkin çalışır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı, amacı ve içeriği ile ilgili bilgiler, kaynak tanıtımı. | Ön hazırlık gerekmemektedir | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Şehir ve Bölge Planlama disiplininin çalışma alanları, peyzaj mimarlığı ile ilişkilendirilmesi | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Mekan kavramına kuramsal bakış | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Mekan ve ölçek kavramına kuramsal bakış | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım |
5 | Şehir ve kent kavramları | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Şehir planlamanın tarihçesi | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Şehir planlama kuramları I | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Anlatılan tüm konuları çalışarak sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Şehir planlama kuramları II | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Günümüz kent planlama yaklaşımları I | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Günümüz kent planlama yaklaşımları II | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Türkiyede Mekansal planlama, Plan tipleri | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Yerel Plan tipleri ve ölçekleri | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Yerel plan tipleri ve peyzaj mimarlığı ilişkisinin incelenmesi | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Genel Değerlendirme | Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yıl Sonu Sınavı | Anlatılan tüm konuları çalışarak sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yıl Sonu Sınavı | Anlatılan tüm konuları çalışarak sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |