Genel Bilgi
Birim | MİMARLIK FAKÜLTESİ |
PEYZAJ MİMARLIĞI PR. | |
Kod | P303 |
Ad | Çevresel Etki Değerlendirme |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Nermin Merve YALÇINKAYA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. NURİYE SAY
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencinin ÇED raporlarının hazırlanmasındaki tüm aşamalarda yer alarak ÇED mevzuatında bilgi ve beceriyi doğru yorumlayarak çalışma süreçlerine aktarmasını amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği
ÇED kavramı, Yasal boyutu. Bütüncül Çevre Yönetiminde ÇED'in yeri. ÇED'in tarihçesi. ÇED ile ilgili yapılan çalışmalar, ÇED Yönetmeliğinin uygulanması olanakları. Örnek bir ÇED Raporu hazırlama çalışması
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Yücel, M. 2018. Çevresel Etki Değerlendirmesi. Ç.Ü. Ziraat Fakültesi Genel yayın No.310. Ders Kitapları yayın No.A-94, Adana
Notlar
Çok sayıda yerli ve yabancı kaynak vardır.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | ÇED kavramını tanımlar. |
ÖÇ02 | ÇED'in yasal boyutunu açıklar. |
ÖÇ03 | Bütüncül Çevre Yönetiminde ÇED'in yerini anlatır. |
ÖÇ04 | ÇED'in küresel perspektifteki tarihsel gelişimini kavrar. |
ÖÇ05 | ÇEDin Türkiyedeki tarihsel gelişim aşamalarını sıralar. |
ÖÇ06 | ÇED Yönetmeliğinin uygulanması olanakları kapsamında, planlanan herhangi bir faaliyetin çevresel etkilerini irdeler ve değerlendirir. |
ÖÇ07 | ÇED mevzuatındaki ilgili hükümleri yorumlar |
ÖÇ08 | Örnek bir ÇED Raporu hazırlar. |
ÖÇ09 | ÇED raporlarının hazırlanma ve değerlendirme süreçlerine herhangi bir paydaş olarak aktif bir şekilde katılır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzaj Mimarlığında temel kavram ve ilkeleri tanımlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzajları, doğal sistemlerin özgün veya insan tarafından dönüştürülmüş unsurları olarak tanımlar. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzaj ekolojisi ve ekolojik planlama/tasarımın ilke ve pratiğini ve peyzaj mimarlığı uygulamalarındaki işlevini açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzajların tanımlanması ve sınıflandırılması için gerekli fiziki ve biyolojik göstergeleri temel düzeyde sıralar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doğa, doğal süreçler, bazı organik öğelerin karakteristikleri ve performansları konusundaki bilgiyi peyzajların düzenlenmesi, korunması, onarımı, bakımı/yönetimi çalışmalarına temel olacak şekilde tanımlar. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine aktarır. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Peyzaj Mimarlığında kullanılan bitkisel materyale yönelik bilgileri peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Peyzaj mühendisliği kapsamındaki problemleri saptayarak formüle eder/çözümler. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda yeterli temel bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bir sistemi ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılama üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar/uygular. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak veya çok disiplinli takımlarda sorumluluk alarak etkin bir şekilde çalışır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi ile veri toplayarak, sonuçları analiz eder/yorumlar. | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Güncel sorunlar hakkında bilgi sahibi olarak, peyzaj mimarlığı alanında girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgi kaynaklarına ulaşabilme ve kullanabilme becerisi ile yaşam boyu öğrenmeyi uygular, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığı alanındaki görüş ve bilgisini çağdaş iletişim yöntemlerini kullanarak görsel, sözlü ya da yazılı olarak sunar. | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığı çalışmaları ile ilişkili sosyal ve beşeri alanlarda araştırma felsefesi ve yöntemleri konusunda edinilen bilgileri ilgili alanlarda kullanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda mesleğin uygulanabilmesine dair gereklilikleri peyzaj tasarımı sürecine yansıtır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı peyzaj tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri geliştirir. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki deontoloji ilkelerini ve yasal sınırlayıcıları gözeterek, proje yönetimi, çevre ve iş güvenliği, mühendislik uygulamaları konularında etkin çalışır. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş, Kaynak tanıtımı, ÇED nedir | Bilgi paketinin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | ÇED kavramı ve yasal boyutu | Yücel,M., (2018) kaynağında yer alan tanımlar bölümü | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Bütüncül Çevre Yönetiminde ÇED'in yeri | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
4 | Uluslararası perspektifte ÇED'in tarihçesi. | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Türkiye'de ÇED'in gelişimi | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | ÇED ile ilgili yapılan çalışmalar | Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı internet sitesi üzerinden incelemeler | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay |
7 | ÇED Yönetmeliği, ÇEDe tabi projeler ÇED sürecinin başlaması, | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara sınav | Ara sınava kadar işlenen konulardan sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | ÇED Yönetmeliği, Halkın katılımı, komisyonlar ve görevleri | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Örnek Olay |
10 | ÇED Yönetmeliği, Seçme, Eleme Kriterleri uygulama yöntemi | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | ÇED Yönetmeliği, ÇED uygulanacak projeler ÇED genel ve özel formatları | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | ÇED Yeterlik Belgesi Tebliğ | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | ÇEDde değerlendirme yöntemlerinin tartışılması | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | ÇEDde değerlendirme yöntemlerinin tartışılması (II) | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | ÇED Senaryosu tartışması | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası |
16 | Yılsonu sınavı | Dönem sonuna kadar işlenen konulardan sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yılsonu sınavı | Dönem sonuna kadar işlenen konulardan sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
2. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 4 | 4 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 86 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,44 | ||
AKTS | 3 AKTS |