Genel Bilgi
Kod | PM447 |
Ad | Turizm ve Rekreasyon Alan Planlaması |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HAKAN ALPHAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. HAKAN ALPHAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Çevre üzerinde önemli değiştirici etkileri olan bir kullanım alanı olarak turizm kavramını belirleyen ekonomik, sosyal, kültürel ve ekolojik özelliklerin ortaya konması, bu temelde kaynakların devamlılığını nitel ve nicel göstergeler yardımı ile tesis edecek araç ve yöntemlerin aktarılması.
Dersin İçeriği
Boş zaman, rekreasyon ve turizm kavramlarının tanımlanması. Turizmin gelişme eğilimleri ve çevre kaynakları arasındaki ilişki. Turizmi gelişimini etkileyen doğal ve sosyal altyapı . Turizmin çevre kaynakları üzerindeki olumlu ve olumsuz etkileri Kaynaklarının kullanımı açısından değerlendirilmesi. Sürdürülebilirlik, sürdürülebilir gelişme ve turizm ilişkileri. Turist ve yerel halkın çevreyi ve çevre kaynaklarını algılama biçimi ve sürdürülebilir turizm. Turizmin sürdürülebilir olmasını gerektiren nedenler. Sürdürülebilir turizmin başarıya ulaşmasındaki ölçütler. Sürdürülebilir turizm uygulamalarından elde edilen sonuçların değerlendirilmesi. Turizmde taşıma kapasitesi. Doğal ve kültürel çevre kaynaklarının korunmasına yönelik turizm planlaması. Çevresel ve sosyal konuların turizm planlamasına entegrasyonu.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Haftalık olarak öğrencilere verilen ders notları ve/ya çalışma notları.
Notlar
(1) B-B, Manuel, Lawson, F. 1998. Tourism and Recreation Handbook of Planning and Design. Architectural Press, Oxford. (2) Demir, C., Çevirgen, A. 2006. turizm ve Çevre Yönetimi. Nobel Yayın. 188 S.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Turizm, rekreasyon ve boş zaman kavramlarının ortak ve ayırıcı yanlarını tanımlar |
ÖÇ02 | Turizm ve rekreasyonu belirleyen ekonomik, sosyal ve kültürel faktörler ile peyzajlar arasındaki ilişkiyi saptar. |
ÖÇ03 | Turizm faaliyetleri için planlama kriter, araç ve yöntemlerini sayısal veriler haline dönüştürür. |
ÖÇ04 | Turizme hizmet eden doğal ve kültürel kaynakların taşıma kapasitelerini ölçme de hangi kriterleri dikkate alacağını sıralar. |
ÖÇ05 | Bilgi teknolojilerinin turizm ve rekreasyon planlamasındaki işlevini ve temel kullanım alanlarını tanımlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzaj Mimarlığında temel kavram ve ilkeleri tanımlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzajları, doğal sistemlerin özgün veya insan tarafından dönüştürülmüş unsurlarını, insan gereksinimlerini karşılamada sürdürülebilir şekilde planlama anlayışını kullanır. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzaj ekolojisi ve ekolojik planlama/tasarımın ilke ve pratiğini ve peyzaj mimarlığı uygulamalarındaki işlevini öğrenir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzajların tanımlanması ve sınıflandırılması için gerekli fiziki ve biyolojik göstergeleri temel düzeyde anlar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doğa, doğal süreçler, bazı organik öğelerin karakteristikleri ve performansları konusundaki bilgiyi peyzajların düzenlenmesi, korunması, bakım ve yönetimi çalışmalarına yansıtabilecek bilgileri edinir ve peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgisini kullanır. | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Peyzaj Mimarlığının temel unsurlarından birisi olan bitkisel materyale yönelik bilgileri peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisini kazanır ve uygular. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda yeterli temel bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanır. | 3 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bir sistemi ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama ve uygulma becerisi edinir. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak veya çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüveni kazanır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi ile veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi edinir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Güncel sorunlar hakkında bilgi sahibi olarak, peyzaj mimarlığı alanında girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi ile yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi edinir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi edinir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığı düşüncelerini geliştirmede ve açıklamada çağdaş iletişim yöntemlerini kullanarak görsel, sözlü ya da yazılı sunabilme yetisini kazanır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığı çalışmaları ile ilişkili sosyal ve beşeri alanlarda araştırma felsefesi ve yöntemleri konusunda edinilen bilgileri ilgili alanlarda kullanır. | 4 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda mesleğin uygulanabilmesi için ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgi ve yetkinliğini kazanır. | 4 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı peyzaj tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri geliştirebilecek yetkinliği kazanır. | 3 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ile proje yönetimi, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık kazanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Boş zaman, rekreasyon ve turizm kavramlarının tanımlanması | Ders kapsamı, akışı ve öğrenme çıktılarının gözden geçirilmesi. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Turizmin gelişme eğilimleri ve çevre kaynakları arasındaki ilişki | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Turizmi gelişimini etkileyen doğal ve sosyal altyapı Turizmin çevre kaynakları üzerindeki olumlu ve olumsuz etkileri Kaynaklarının kullanımı açısından değerlendirilmesi | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Sürdürülebilirlik, sürdürülebilir gelişme ve turizm ilişkileri. Turist ve yerel halkın çevreyi ve çevre kaynaklarını algılama biçimi ve sürdürülebilir turizm | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Turizmin sürdürülebilir olmasını gerektiren nedenler Sürdürülebilir turizmin başarıya ulaşmasındaki ölçütler | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Sürdürülebilir turizm uygulamalarından elde edilen sonuçların değerlendirilmesi | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Turizmde taşıma kapasitesi | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ara sınava kadar işlenmiş konuları, ders notları ve önerilen yardımcı kaynaklardan çalışarak sınava hazırlanmak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
9 | Çevresel ve sosyal konuların turizm planlamasına entegrasyonu | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Ekoturizm: Kuramsal çerçeve, uygulamalar, ekoturizmin ekonomik etkisi | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
11 | Ekoturizm: Kuramsal çerçeve, uygulamalar, ekoturizmin ekonomik etkisi (devamı) | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Turizm ve rekreasyon kaynaklarının değerlendirilmesi ve izlenmesinde kullanılan yöntemler | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Örnek çalışmalar | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Mikro Projelerin Sunumu | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Mikro Projelerin Sunumu (devamı) | Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yıl sonu sınavına kadar işlenmiş konuları, ders notları ve önerilen yardımcı kaynaklardan çalışarak sınava hazırlanmak. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yıl sonu sınavına kadar işlenmiş konuları, ders notları ve önerilen yardımcı kaynaklardan çalışarak sınava hazırlanmak. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |