Genel Bilgi
Birim | MİMARLIK FAKÜLTESİ |
PEYZAJ MİMARLIĞI PR. | |
Kod | PM443 |
Ad | Mesleki Deontoloji |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | AE Alan Eğitimi Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Nermin Merve YALÇINKAYA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. DERYA ÖNDER
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Peyzaj Mimarlığı alanında mesleki etik, toplumsal ahlak ve bilimsel araştırma kuralları ile ilgili temel kavram, sorun, kuram ve sınırları kavraması/tartışması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Mesleki deontoloji ile ilişkili kavramlar, değerlerin tanımlanması, bilimsel araştırma gereklilikleri, etik ve ahlak ilişkisi, toplumsal ahlak kuralları ve profesyonel kurallar, Peyzaj Mimarlığı alanında deontolojik çerçeve, yaklaşımlar ve ilkeler
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Kolçak, M., Meslek Etiği. Ekin Basım Yayın Ada, Ş., Silman, F., Eğitimde Etik ve Ahlak. Yalçınkaya, N.M. Mesleki Deontoloji Basılmamış Ders Notları
Notlar
Ders anlatımı için yeterli sayıda uluslararası ve ulusal kaynak bulunmaktadır.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Mesleki deontoloji ile ilişkili kavramları açıklar. |
ÖÇ02 | Etik, etik türleri ve meslek etiğini açıklar. |
ÖÇ03 | Meslek etiğinin gerekliliklerini yorumlayarak konuları örnekleri ile irdeler. |
ÖÇ04 | Mesleki etik ile ilgili terimleri çalışma konuları kapsamında detaylandırır. |
ÖÇ05 | Toplumsal ahlak öğretilerine bağlı dinamiklerin farklılığı ve değişkenliği üzerine tartışır. |
ÖÇ06 | Peyzaj Mimarlığı mesleğinde yeni gelişmeleri takip eder. |
ÖÇ07 | Yeni gelişmeler/uygulamalardan kaynaklanan etik sorunları kavrar. |
ÖÇ08 | Etik sorunlara yönelik çözüm önerileri üzerine tartışır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzaj Mimarlığında temel kavram ve ilkeleri tanımlar. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzajları, doğal sistemlerin özgün veya insan tarafından dönüştürülmüş unsurları olarak tanımlar. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzaj ekolojisi ve ekolojik planlama/tasarımın ilke ve pratiğini ve peyzaj mimarlığı uygulamalarındaki işlevini açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzajların tanımlanması ve sınıflandırılması için gerekli fiziki ve biyolojik göstergeleri temel düzeyde sıralar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doğa, doğal süreçler, bazı organik öğelerin karakteristikleri ve performansları konusundaki bilgiyi peyzajların düzenlenmesi, korunması, onarımı, bakımı/yönetimi çalışmalarına temel olacak şekilde tanımlar. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine aktarır. | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Peyzaj Mimarlığında kullanılan bitkisel materyale yönelik bilgileri peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Peyzaj mühendisliği kapsamındaki problemleri saptayarak formüle eder/çözümler. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda yeterli temel bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bir sistemi ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılama üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar/uygular. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak veya çok disiplinli takımlarda sorumluluk alarak etkin bir şekilde çalışır. | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi ile veri toplayarak, sonuçları analiz eder/yorumlar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Güncel sorunlar hakkında bilgi sahibi olarak, peyzaj mimarlığı alanında girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilgi kaynaklarına ulaşabilme ve kullanabilme becerisi ile yaşam boyu öğrenmeyi uygular, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığı alanındaki görüş ve bilgisini çağdaş iletişim yöntemlerini kullanarak görsel, sözlü ya da yazılı olarak sunar. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığı çalışmaları ile ilişkili sosyal ve beşeri alanlarda araştırma felsefesi ve yöntemleri konusunda edinilen bilgileri ilgili alanlarda kullanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda mesleğin uygulanabilmesine dair gereklilikleri peyzaj tasarımı sürecine yansıtır. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı peyzaj tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri geliştirir. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki deontoloji ilkelerini ve yasal sınırlayıcıları gözeterek, proje yönetimi, çevre ve iş güvenliği, mühendislik uygulamaları konularında etkin çalışır. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtılması ve içeriği konusunda bilgi aktarımı, ödev konusu hakkında bilgi paylaşımı | bilgi paketi incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Temel kavramların anlatılması, ödev konularının belirlenmesi | Ders notlarındaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Toplumsal ahlak ve mesleki deontoloji ilişkisi | Ders notlarındaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası |
4 | Çeşitli ahlak öğretilerinin incelenmesi | Ders notlarındaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Ahlak öğretilerden kaynaklanan görev ve kuralların çeşitli mesleklerdeki somut izdüşümlerini incelenmesi. | Ders notlarındaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Mesleki etik ile ilgili çalışma konuları | Ders notlarındaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası |
7 | Peyzaj mimarlarının sorumluluklarının, görevlerinin anlatılması. | Ders notlarındaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | 7 hafta süresince işlenmiş konuları verilen ders notu ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Peyzaj mimarlığı mesleğini uygularken uyulması gereken ahlaki değer ve etik kuralların anlatılması. | Ders notlarındaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Peyzaj mimarlığı alanında izlenmesi gereken etik değerler | Ders notlarındaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Peyzaj mimarlığı alanında izlenmesi gereken etik değerler (2) | Ders notlarındaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Peyzaj mimarlığı alanında karşılaşılabilecek etik sorunlara yönelik yasal çerçeve | Ders notlarındaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Ödev ve sunumların sınıf ortamında aktarılması | Ödev konusunun araştırılması ve sunulması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
14 | Ödev ve sunumların sınıf ortamında aktarılması (2) | Ders notlarındaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
15 | Genel tartışma | Ders notlarındaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dönem sonuna kadar işlenmiş konuları verilen ders notu ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dönem sonuna kadar işlenmiş konuları verilen ders notu ve sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 6 | 6 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |