Genel Bilgi
Kod | BSB616 |
Ad | Kardiyopulmoner Egzersiz Testleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. KEREM TUNCAY ÖZGÜNEN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Kardiyopulmoner testlerin hangi koşullarda ve neden yapıldığının öğrenilmesi. Egzersiz sırasında solunum ve dolaşım sistemleri ile metabolizmanın nasıl değiştiğinin yorumlanması. Kardiyopulmoner egzersiz testlerinin sonuçlarının nasıl değerlendirileceğinin öğrenilmesi.
Dersin İçeriği
1. Kardiyopulmoner egzersiz testlerine giriş 2. Egzersizde meydana gelen elektrokardiyografik değişiklikler 3. Maksimal ve pik oksijen alımı 4. Kardiyak debi ve ölçümü 5. Anaerobik eşik 6. Kalp atım sayısı / oksijen alım ilişkisi ve kalp atım yedeği 7. Kan basıncı ve artan egzersizde değişimi 8. Ara Sınav 9. Egzersizde solunum sisteminde meydana gelen değişiklikler 10. Ventilasyon / perfüzyon eşitsizliğinin ölçülmesi 11. Oksijen alım kinetiği 12. Karbondioksit kinetiği 13. Kardiyopulmoner egzersiz testlerinin yorumlanması 14. Kardiyopulmoner egzersiz testlerinin yorumlanması 15. Kardiyopulmoner egzersiz testlerinin yorumlanması 16. Final sınavı
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
MCARDLE, William D.; KATCH, Frank I.; KATCH, Victor L. Essentials of exercise physiology. Lippincott Williams & Wilkins, 2006. ASTRAND PO, RODAHL K. DAHL HA, STROMME SB. Text book of work physiology. 4th ed, Champaign, IL: Human Kinetics, 2003. PLOWMAN, Sharon A.; SMITH, Denise L. Exercise physiology for health fitness and performance. Lippincott Williams & Wilkins, 2013. KRAEMER, William J.; FLECK, Steven J.; DESCHENES, Michael R. Exercise physiology: integrating theory and application. Lippincott Williams & Wilkins, 2011. WILMORE, Jack H.; COSTILL, David L.; KENNEY, W. Larry. Physiology of sport and exercise. Champaign, IL: Human kinetics, 2004.
Notlar
MCARDLE, William D.; KATCH, Frank I.; KATCH, Victor L. Essentials of exercise physiology. Lippincott Williams & Wilkins, 2006. ASTRAND PO, RODAHL K. DAHL HA, STROMME SB. Text book of work physiology. 4th ed, Champaign, IL: Human Kinetics, 2003. PLOWMAN, Sharon A.; SMITH, Denise L. Exercise physiology for health fitness and performance. Lippincott Williams & Wilkins, 2013. KRAEMER, William J.; FLECK, Steven J.; DESCHENES, Michael R. Exercise physiology: integrating theory and application. Lippincott Williams & Wilkins, 2011. WILMORE, Jack H.; COSTILL, David L.; KENNEY, W. Larry. Physiology of sport and exercise. Champaign, IL: Human kinetics, 2004.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kardiyopulmoner test değişkenlerini tanımlar |
ÖÇ02 | Egzersizde solunum sisteminde oluşan değişiklikleri tanımlar |
ÖÇ03 | Egzersizde dolaşım sisteminde oluşan değişiklikleri tanımlar |
ÖÇ04 | Egzersizde metabolizmada oluşan değişiklikleri tanımlar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Belirsiz | Disiplinlerarası alanlarda çalışma becerisi kazanır. | |
PÖÇ02 | Belirsiz | Antrenörlük, sağlık, spor yönetimi alanlarında, sporda beceri öğretimi, turizm ve diğer sektörlerde sporun gelişmesine katkı sağlayacak mesleki bilgi ve beceriler kazanır. | |
PÖÇ03 | Belirsiz | Spor bilimleri alanına özgü temel konular ve bunların dayandığı kuram, kavram, ilke ve yöntemlerde ileri düzeyde uzmanlaşır. | 4 |
PÖÇ04 | Belirsiz | Spor bilimleri ile ilgili konularda yetkinlik kazanır. | 3 |
PÖÇ05 | Belirsiz | Ulusal ve uluslararası düzeyde spor bilimleri alanıyla ilgili literatürü takip eder. | 4 |
PÖÇ06 | Belirsiz | Bağımsız ve özgün bilimsel araştırma yaparak yeni sentezlere ulaşabilme yetisi kazanır. | 4 |
PÖÇ07 | Belirsiz | Bilgisini paylaşabilir, öğrendiklerini aktarabilir. | 3 |
PÖÇ08 | Belirsiz | Bilgi ve yetkinliklerini etik ilkeler çerçevesinde toplum yararına kullanabilir. | |
PÖÇ09 | Belirsiz | Alanın sorunlarını tanımlayabilir, analitik çözümler üretebilir. | |
PÖÇ10 | Belirsiz | Spor bilimlerine yenilik getirebilecek özgün çalışmalar yapabilir. | |
PÖÇ11 | Belirsiz | Spor bilimleri ile ilgili konularda teknolojik gelişmeleri takip edebilir, bu gelişmeleri alanında uygulayabilir. | |
PÖÇ12 | Belirsiz | Spor bilimlerinin farklı alanlarında projelerde görev alabilir, sorunlara bütüncül yaklaşabilir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kardiyopulmoner egzersiz testlerine giriş | Kaynak kitaptan okuma ve literatür araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Egzersizde meydana gelen elektrokardiyografik değişiklikler | Kaynak kitaptan okuma ve literatür araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar |
3 | Maksimal ve pik oksijen alımı | Kaynak kitaptan okuma ve literatür araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar |
4 | Kardiyak debi ve ölçümü | Kaynak kitaptan okuma ve literatür araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme |
5 | Anaerobik eşik | Kaynak kitaptan okuma ve literatür araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme |
6 | Kalp atım sayısı / oksijen alım ilişkisi ve kalp atım yedeği | Kaynak kitaptan okuma ve literatür araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme |
7 | Kan basıncı ve artan egzersizde değişimi | Kaynak kitaptan okuma ve literatür araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
|
9 | Egzersizde solunum sisteminde meydana gelen değişiklikler | Kaynak kitaptan okuma ve literatür araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
10 | Ventilasyon / perfüzyon eşitsizliğinin ölçülmesi | Kaynak kitaptan okuma ve literatür araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
11 | Oksijen alım kinetiği | Kaynak kitaptan okuma ve literatür araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme |
12 | Karbondioksit kinetiği | Kaynak kitaptan okuma ve literatür araştırması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme |
13 | Kardiyopulmoner egzersiz testlerinin yorumlanması - I | Kaynak kitaptan okuma ve literatür araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme |
14 | Kardiyopulmoner egzersiz testlerinin yorumlanması - II | Kaynak kitaptan okuma ve literatür araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme |
15 | Kardiyopulmoner egzersiz testlerinin yorumlanması - III | Kaynak kitaptan okuma ve literatür araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |