Genel Bilgi
Kod | BSB608 |
Ad | Klinik Egzersiz Fizyolojisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SANLI SADİ KURDAK |
Dersin Amacı / Hedefi
Egzersizin yararlı olduğu ve tedavisinde katkı sağlayacak farklı hastalıklarda kullanılacak farklı egzersiz modelitelerini tanımlamak ve egzersiz reçetesi hazırlamayı öğretmek
Dersin İçeriği
Egzersizin farklı kronik hastalıkların tedavisindeki yeri, tanımlanmış hastalıklar kapsamında örnekleriyle irdelenecektir.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
ACSM’s Resoursce Manuel for Guidelines for Exercise Testing and Prescription, American Collage of Sports Medicine, 2018 ACSM’s Advanced Exercise Physiology, American College of Sports Medicine, 2006 Wasserman K., Hansen J.E., Sue D.Y., Casaburi R., Whipp B. J. Principles of exercise testing andinterpretation. Lippincott Williams & Wilkins, 3. Baskı 1999 McArdle W.D, Katch F.I,Katch V.L, Exercise Physiology, Energy, Nutrition &Human performance: Lippincott Williams & Wilkins, Seventh edition;2010;p.303-352.
Notlar
ACSM’s Resoursce Manuel for Guidelines for Exercise Testing and Prescription, American Collage of Sports Medicine, 2018 ACSM’s Advanced Exercise Physiology, American College of Sports Medicine, 2006 Wasserman K., Hansen J.E., Sue D.Y., Casaburi R., Whipp B. J. Principles of exercise testing andinterpretation. Lippincott Williams & Wilkins, 3. Baskı 1999 McArdle W.D, Katch F.I,Katch V.L, Exercise Physiology, Energy, Nutrition &Human performance: Lippincott Williams & Wilkins, Seventh edition;2010;p.303-352.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Fizik aktivitenin tüm vücut genelinde ve organ sistemleri özeli üzerindeki etkilerini tanımlayabilecek |
ÖÇ02 | Farklı tiplerdeki fiziksel aktivite ve egzersiz modelitelerinin organ sistemleri ve vücut üzerinde yarattığı stresi ve verilen yanıtları öğrenecek |
ÖÇ03 | Kuvvet antrenmanının sağlık üzerine etkilerini öğrenecek. Kas iskelet sisteminin kuvvet antrenmanlarına uyum mekanizmalarını öğrenecek |
ÖÇ04 | Çocuk ve genç insanın egzersize verdiği yanıtını yaş grupları özelinde öğrenecek |
ÖÇ05 | Hamilelik ve egzersizin, hamileliğin farklı evrelerinde çocuk ve anne sağlığı üzerine olan etkilerini öğrenecek |
ÖÇ06 | Menopozda meydana gelen değişiklikler ve bu değişikliklere egzersizin etkilerini öğrenecek |
ÖÇ07 | Akut ve kronik enfeksiyonlarda egzersizin önemi ve beraberinde egzersizin kontrendike olduğu koşulları öğrenecek |
ÖÇ08 | Koroner arter hastalarında egzersizin etkilerini öğrenecek ve bu hastalara özel egzersiz reçetesi hazırlamanın ana prensipleri konusunda bilgi sahibi olacak |
ÖÇ09 | Kalp ritm bozukluklarında egzersizin önemi ve yerini öğrenecek. Ritm sorunu olan hastaya egzersiz önerisinde dikkat edilmesi gereken konular hakkında farkındalık kazanacak |
ÖÇ10 | Hipertansiyon tedavisinde egzersizin önemini öğrenecek. Bu hastalığın tedavisinde kullanılacak egzersiz reçetesi hazırlama dikkat edilmesi gereken konuların ayrımına varacak. |
ÖÇ11 | Kronik obstrüktif akciğer hastaları için egzersiz reçetesi hazırlayabilecek |
ÖÇ12 | Diabetik hastalar için egzersiz reçetesi hazırlayabilecek |
ÖÇ13 | Metabolik sendrom ve obezitenin tedavisine yönelik egzersiz programları hazırlayabilecek |
ÖÇ14 | Kanser hastaları için egzersiz programı hazırlayabilecek |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Belirsiz | Disiplinlerarası alanlarda çalışma becerisi kazanır. | |
PÖÇ02 | Belirsiz | Antrenörlük, sağlık, spor yönetimi alanlarında, sporda beceri öğretimi, turizm ve diğer sektörlerde sporun gelişmesine katkı sağlayacak mesleki bilgi ve beceriler kazanır. | 3 |
PÖÇ03 | Belirsiz | Spor bilimleri alanına özgü temel konular ve bunların dayandığı kuram, kavram, ilke ve yöntemlerde ileri düzeyde uzmanlaşır. | 3 |
PÖÇ04 | Belirsiz | Spor bilimleri ile ilgili konularda yetkinlik kazanır. | 2 |
PÖÇ05 | Belirsiz | Ulusal ve uluslararası düzeyde spor bilimleri alanıyla ilgili literatürü takip eder. | |
PÖÇ06 | Belirsiz | Bağımsız ve özgün bilimsel araştırma yaparak yeni sentezlere ulaşabilme yetisi kazanır. | |
PÖÇ07 | Belirsiz | Bilgisini paylaşabilir, öğrendiklerini aktarabilir. | 2 |
PÖÇ08 | Belirsiz | Bilgi ve yetkinliklerini etik ilkeler çerçevesinde toplum yararına kullanabilir. | 3 |
PÖÇ09 | Belirsiz | Alanın sorunlarını tanımlayabilir, analitik çözümler üretebilir. | |
PÖÇ10 | Belirsiz | Spor bilimlerine yenilik getirebilecek özgün çalışmalar yapabilir. | 3 |
PÖÇ11 | Belirsiz | Spor bilimleri ile ilgili konularda teknolojik gelişmeleri takip edebilir, bu gelişmeleri alanında uygulayabilir. | |
PÖÇ12 | Belirsiz | Spor bilimlerinin farklı alanlarında projelerde görev alabilir, sorunlara bütüncül yaklaşabilir. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Fizik aktivitenin genel etkileri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Farklı tiplerdeki fiziksel aktivite ve egzersiz | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
3 | Kuvvet antrenmanının sağlık üzerine etkileri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
4 | Çocuk ve genç insan | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
5 | Hamilelik ve egzersiz | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
6 | Menopoz ve egzersiz | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
7 | Enfeksiyon ve spor | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
8 | Ara Sınav | Sunu hazırlığı ve ödev | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Ödev |
9 | Koroner arter hastalığı ve egzersiz | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
10 | Kalp ritm bozuklukları ve egzersiz | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
11 | Hipertansiyon ve egzersiz | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
12 | Kronik obstrüktif akciğer hastalıkları ve egzersiz | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
13 | Diabetes mellitus ve egzersiz | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
14 | Metobolik sendrom ve obezite | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
15 | Kanser ve egzersiz | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |