BSB002 Çocuk Korumanın Tarihi ve Sporda Çocuk Koruma

7 AKTS - 4-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 4 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod BSB002
Ad Çocuk Korumanın Tarihi ve Sporda Çocuk Koruma
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 4-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 7 AKTS
Yerel Kredi 4 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. EREN ULUÖZ


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı çocuk korumanın Dünyadaki ve Türkiye'deki tarihsel sürecinin öğretilmesi ve sporda çocuk koruma kavramının anlatılmasıdır.

Dersin İçeriği

Bu ders kapsamında çocuğun temel hakları bağlamında, onun dinlenme, serbest zamanını değerlendirme, oynama, yaşına uygun fiziksel ve kültürel etkinliklere serbestçe ve tam olarak katılma hakkı ortaya konacaktır. Çocukların fiziksel, sportif, kültürel etkinlik ve faaliyetlere erişimlerinde uygun ve eşit fırsatların sağlanmasının yolları tartışılacaktır. Spor ortamının bu ilkeler çerçevesinde kurulması için sporda koruma politikalarının geliştirilmesi, güvenli ve kapsayıcı spor alanlarının oluşturulmasına yönelik etkileşimli öneriler geliştirilecektir. Çocukların sosyalleşme süreçlerinde önemli rol oynayan spor kültüründe egemen hale gelmiş ve normalleştirilmiş kimi pratiklerin çocuklar açısından oluşturabileceği risk ve tehlikelerin neler olabileceği tartışılacaktır. Güç, prestij, performans, iktidar ilişkileri, başarı odaklılık gibi çocukların iyi olma haline zarar verebilecek zorlayıcı ve baskılayıcı niteliklerin etkilerine değinilecektir. Söz konusu nitelikler ile birlikte sporda bedensel ilişkilerin yaygın yaşanmasından ötürü, bunların çocuklara yönelik şiddet ve istismar risklerini ortaya çıkarma potansiyellerine parmak basılacaktır. Böylece, spordaki antrenör, idareci ve diğer profesyoneller kadar sporcu ve aileleri tarafından da kanıksanmış ve normalleştirilmiş olan şiddet kültüründen çocukları korumanın yollarına dair tartışmalar yapılacaktır.

Dersin Ön Koşulu

YOK

Kaynaklar

1) Beter, Ö. (2010). Türkiye ve İngiltere’de Çocuk Koruma Sistemleri. Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara, Türkiye. 2) Kerr, G., Stirling, A. &MacPherson, E. (2014). A Critical Examination of Child Protection Initiatives in Sport Contexts. Social Sciences:3. 742-757. 3) UNICEF. (2010). Protecting Children from Violence in Sport Are Views with a Focus on İndustrialized Countries. 4) Fasting, K. (2015). Sporda Cinsel Taciz ve İstismar. İçinde: İ. Hacısoftaoğlu, F. Akcan, N. Bulgu (Editörler). Oyunun Ötesinde Spor Sosyolojisi Çalışmaları. Ankara: Nota Bene Yayınları, 211–230. 5) Çetin, E. (2019). Türkiye’de Bireysel Sporlarda Çocuk İstismarı: Elit Sporcular Örneği. Doktora Tezi, Gedik Üniversitesi, İstanbul, Türkiye. 6) Dağlı, T. (Ed.) (2015). Çocuğa Yönelik Şiddet ve Çocuğun Korunması. ÇOKMED. 7) Elmas, S. (2022). Hegemonik Erkeklik ve Homososyalite Bağlamında Takım Sporlarında Kabul Sınaması. Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul, Türkiye

Notlar

1) Beter, Ö. (2010). Türkiye ve İngiltere’de Çocuk Koruma Sistemleri. Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara, Türkiye. 2) Kerr, G., Stirling, A. &MacPherson, E. (2014). A Critical Examination of Child Protection Initiatives in Sport Contexts. Social Sciences:3. 742-757. 3) UNICEF. (2010). Protecting Children from Violence in Sport Are Views with a Focus on İndustrialized Countries. 4) Fasting, K. (2015). Sporda Cinsel Taciz ve İstismar. İçinde: İ. Hacısoftaoğlu, F. Akcan, N. Bulgu (Editörler). Oyunun Ötesinde Spor Sosyolojisi Çalışmaları. Ankara: Nota Bene Yayınları, 211–230. 5) Çetin, E. (2019). Türkiye’de Bireysel Sporlarda Çocuk İstismarı: Elit Sporcular Örneği. Doktora Tezi, Gedik Üniversitesi, İstanbul, Türkiye. 6) Dağlı, T. (Ed.) (2015). Çocuğa Yönelik Şiddet ve Çocuğun Korunması. ÇOKMED. 7) Elmas, S. (2022). Hegemonik Erkeklik ve Homososyalite Bağlamında Takım Sporlarında Kabul Sınaması. Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul, Türkiye


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Çocuk korumanin Dünyadaki tarihçesini öğrenir
ÖÇ02 Çocuk korumanin Türkiye’deki tarihçesini öğrenir
ÖÇ03 Beden eğitimi ve sporda çocuk koruma ile ilgili temel kavramları öğrenir
ÖÇ04 Spordaki şiddetin toplumsal ve kültürel bağlamlarda nasıl kurumsallaştığını kavrar
ÖÇ05 Çocuk koruma ile ilgili yasal mevzuatı öğrenir.
ÖÇ06 Sporda çocuk koruma ile ilgili yeni yaklaşımları öğrenir
ÖÇ07 Beden eğitimi ortamında ve spor alanında çocuklarla nasıl temas, iletişim ve bağ kurulacağının farkına varır.
ÖÇ08 Sporcu/öğrenci/çocuk merkezli ve hak temelli bir yaklaşımla, onların sağlıklı ve refahlarını önceleyen bir bakış açısı kazanır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Belirsiz Disiplinlerarası alanlarda çalışma becerisi kazanır. 2
PÖÇ02 Belirsiz Antrenörlük, sağlık, spor yönetimi alanlarında, sporda beceri öğretimi, turizm ve diğer sektörlerde sporun gelişmesine katkı sağlayacak mesleki bilgi ve beceriler kazanır. 4
PÖÇ03 Belirsiz Spor bilimleri alanına özgü temel konular ve bunların dayandığı kuram, kavram, ilke ve yöntemlerde ileri düzeyde uzmanlaşır.
PÖÇ04 Belirsiz Spor bilimleri ile ilgili konularda yetkinlik kazanır.
PÖÇ05 Belirsiz Ulusal ve uluslararası düzeyde spor bilimleri alanıyla ilgili literatürü takip eder. 1
PÖÇ06 Belirsiz Bağımsız ve özgün bilimsel araştırma yaparak yeni sentezlere ulaşabilme yetisi kazanır.
PÖÇ07 Belirsiz Bilgisini paylaşabilir, öğrendiklerini aktarabilir.
PÖÇ08 Belirsiz Bilgi ve yetkinliklerini etik ilkeler çerçevesinde toplum yararına kullanabilir.
PÖÇ09 Belirsiz Alanın sorunlarını tanımlayabilir, analitik çözümler üretebilir.
PÖÇ10 Belirsiz Spor bilimlerine yenilik getirebilecek özgün çalışmalar yapabilir.
PÖÇ11 Belirsiz Spor bilimleri ile ilgili konularda teknolojik gelişmeleri takip edebilir, bu gelişmeleri alanında uygulayabilir.
PÖÇ12 Belirsiz Spor bilimlerinin farklı alanlarında projelerde görev alabilir, sorunlara bütüncül yaklaşabilir. 2


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Ders İçerik Bilgilendirmesi Kaynak Okuma ve Ödev Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Çocuk Korumanın Dünyadaki Tarihçesi Kaynak Okuma ve Ödev Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Çocuk Korumanın Türkiye'deki Tarihçesi Kaynak Okuma ve Ödev Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Çocuk Hakları ve Katılım Hakkı Kaynak Okuma ve Ödev Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Sporda Çocuğa Karşı Şiddet, İstismar ve Kabul Sınaması Kaynak Okuma ve Ödev Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Beden Eğitimi ve Sporda Çocuk Hakları Kaynak Okuma ve Ödev Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Çocuk Korumanın Genel İlkeleri ve Sporda Çocuk Koruma Kaynak Okuma ve Ödev Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar Kaynak Okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Sporda Çocuk Korumanın Hukuki Boyutu Kaynak Okuma ve Ödev Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Beden Eğitimi ve Sporda Kapsayıcılık ve Güvenli Alanlar Kaynak Okuma ve Ödev Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Sporda Çocuk Koruma İlkeleri ve Davranış Kodları Kaynak Okuma ve Ödev Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Beden Eğitimi ve Sporda Çocuk Korumada İletişim, Fail ve Belirtiler Kaynak Okuma ve Ödev Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Beden Eğitimi ve Sporda Çocuk Korumadaki Görev ve Sorumluluklar (Bildirim Yükümlülükleri ve Sorumlu Kurumlar) Kaynak Okuma ve Ödev Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Sporda Çocuk Korumaya Dönük Politika Örnekleri Kaynak Okuma ve Ödev Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Örnek Olaylar: Beden Eğitimi ve Sporda Şiddet, İstismar ve Kabul Sınaması Kaynak Okuma ve Ödev Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Kaynak Okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Kaynak ;Okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 4 10 40
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 15 15
Toplam İş Yükü (Saat) 177
Toplam İş Yükü / 25 (s) 7,08
AKTS 7 AKTS

Güncelleme Zamanı: 06.05.2024 11:39