Genel Bilgi
Kod | CKZ206 |
Ad | Termodinamik |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi ERSAN EYİLER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Termodinamiğin yasaları ve uygulamaları ile ilgili bilgi ve her türden kimyasal proses sürecini yasalar yardımıyla irdeleyebilme yeteneği kazanır.
Dersin İçeriği
Termodinamik sistemlerin hal değişkenlerine bağlı tanımlanması, gerçek gazlar, kinetik teori ve Maxwell-Boltzman dağılım yasası, akışkanların genel özellkleri, difüzyon ve efüzyon, ısı transferi, iç enerji ve entalpi, temodinamiğin ikinci yasası ve Carnott çevrimi, iş makinaları, entropi, serbest entalpi ve serbest iç enerji, kimyasal denge ve tek bileşenli sistemlerdde fazlar arası dengeler.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Fizikokimya, Prof.Dr.Mehmet ERBİL, Nobel Yayıncılık, 2012, Ankara.Fizikokimya, Prof.Dr.Yüksel SARIKAYA, Gazi Kitabevi, 2000, Ankara.Termodinamik, Yunus A. Çengel, Michael A. Boles, Palme YayıncılıkTermodinamik, Selim Çetinkaya, Nobel Yayıncılık
Notlar
Ders notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Önemli termodinamik kavramlar ve büyüklüklerini ayırt eder |
ÖÇ02 | Termodinamiğin sıfırıncı ve birinci kanunlarını çeşitli mühendislik problemlerine uygular |
ÖÇ03 | İdeal gaz davranımını inceleyebilme, saf maddeler ve karışımlar için basınç, hacim ve sıcaklık ilişkilerini tanımlar |
ÖÇ04 | Tek ve çok bileşenli gerçek gaz davranımını ayırt eder |
ÖÇ05 | Fiziksel ve kimyasal proseslerin ısı gereksinimlerini çözümler |
ÖÇ06 | Termodinamiğin ikinci ve üçüncü kanunlarını çeşitli mühendislik problemlerine uygular |
ÖÇ07 | Isıdan iş üreten sistemlerin termodinamik analizini yaparak verimlerini çözümler |
ÖÇ08 | Soğutma sistemlerinin termodinamik analizini yaparak performanslarını ayırt eder |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve kimya ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kimya mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kimya mühendisliği problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kimya mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kimya mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, cevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yöntemi gibi is hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalılık | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Temel kavramlar, termodinamiğin 0. ve 1. Yasası, iş tanımı, tersinir tersinmez iş. | Kaynak incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
2 | İç enerji ve entalpi tanımı, İç enerjinin hacim ve sıcaklık ilişkisi, entalpinin basınç, sıcaklık ilişkisi | Kaynak incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
3 | İzotermal ve adyabatik işlemler | Kaynak incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
4 | Joule olayı, Joule- Thomson olayı | Kaynak incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
5 | Termodinamiğin 2. Yasası, Carnot çevrimi, ısıtıcılar ve soğutucular, | Kaynak incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
6 | Clasius eşitsizliği, 3. Yasa Boltzman istatistiksel yaklaşımı, mikrohaller | Kaynak incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
7 | Serbest iç enerji ve serbest entalpi ve bunların sıcaklık, basınç hacim ile ilişkisi, fügasite | Kaynak incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | kaynaklar ve ders notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Maxwell denklemleri ve uygulamaları, kimyasal potansiyel | Kaynak incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
10 | Açık sistemlerin termodinamiği, kısmi molar özellikler, ideal karışımların termodinamiği | Kaynak incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
11 | Kimyasal termodinamik, termokimya, tepkime iç enerjisi, tepkime entalpisi, Hess yasası, çözünme entalpileri, yanma entalpisi, iyonlaşma entalpisi, maksimum alevlenme sıcaklığı, maksimum patlama sıcaklığı | Kaynak incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
12 | Kimyasal denge, tepkime entropisi, tepkime serbest iç enerjisi, tepkime serbest entalpisi, | Kaynak incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
13 | Ideal gaz karışımlarında homojen kimyasal denge, ideal davranmayan gaz karışımlarında homojen kimyasal denge, heterojen kimyasal denge | Kaynak incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
14 | Arayüzeylerin termodinamiği, viskozite, yüzey gerilimi, Adsorpsiyon, adsorpsiyon izotermleri, adsorpsiyon denklemleri | Kaynak incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
15 | Problem çözümü | Kaynak incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynak incelenmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynak incelenmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 5 | 70 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 5 | 5 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 155 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,20 | ||
AKTS | 6 AKTS |